ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tranemo, bouppteckning, 1760  (läst 567 gånger)

2016-01-26, 15:48
läst 567 gånger

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Av nedanstående stycke har jag lyckats tyda följande:
 
(...) tillstädes, de omyndigas farbroder, den (...) Anders Andersson i Ekåsen Mjöbacka sochn, samt deß Swåger Anders Bengtsson i Fi(...)rsås, (...)backa sochn (...)
 
Skulle någon vilja hjälpa mig med att tyda de ord som ovan saknas?
 

2016-01-26, 19:55
Svar #1

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Kan detta vara något?
 
(...) tillstädes, de omyndigas farbroder, Dannemannen Anders Andersson i Ekåsen Mjöbacka Sochn, samt deß Swåger Anders Bengtsson i Fiersås, Öxnebecka Sochn (...)  
 
Vänligen
Tomas GH
 
(Meddelandet ändrat av TGH 2016-01-26 20:00)

2016-01-26, 21:56
Svar #2

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Tomas!
 
Eftersom jag inte känner igen någon av de första eller sista bokstäverna tvivlar jag ännu en smula på tolkningen av det första ordet, men vad beträffar »Mjöbacka» så är det helt säkert tal om Mjöbäcks socken, men den andra, som mycket riktigt verkar ha skrivits »Öxnebecka» är inte lika lätt att identifiera...
 
Kan det vara Öxabäcks socken?

2016-01-26, 23:13
Svar #3

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Är det dannemannen du tvivlar på? Den första av de rader du har med, slutar med Dan och nästa rad börjar med nemannen, så det behöver du inte tvivla på.
 
Det bör vara Mjöbäcka socken. Det står dessutom Mjöbecka i bouppteckningen. Tittade främst på de ord du frågade efter. Dessutom finns ett Ekåsen i Mjöbäcks socken.
 
Öxabäck borde vara rätt. Vad jag vet finns det bara två socknar i Sverige som börjar på Öx och det är Öxabäck och Öxnevalla. Däremot känner jag inte till att det har funnits något Fjärsås i Öxabäck. (I Torestorp socken finns soldattorpet Fjäråsen, men om det existerade redan 1760 är jag inte säker på och varför står det i så fall Öxabäck?)
 
(Meddelandet ändrat av TGH 2016-01-26 23:17)

2016-01-27, 00:04
Svar #4

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Hej igen, Tomas,
 
Eftersom bindestrecket saknas i stycket insåg jag aldrig att de två orden hängde ihop, men nog har du rätt i att danneman verkligen är rätt tolkning. För övrigt hittade jag en kronobonde Anders Andersson, som dog 1768 i Ekåsen i Mjöbäcks socken, så nu är åtminstone denna del av problemet löst. En närmare titt på 1760 års mantalslängd över Öxabäcks socken visade för övrigt att stavningen »Öxnabecka» där användes, men någon plats med namnet Fjärsås hittade jag aldrig.
 
Kanske att socknens namn helt enkelt blev felaktigt återgivet då bouppteckningen skrevs?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna