ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Timmele C:3 sidan 426, VB 1786, GID: 1951.6.5000 inkl bild  (läst 1082 gånger)

2005-01-13, 15:40
läst 1082 gånger

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Jag behöver lite läshjälp igen. Det gäller Löjtnant Nils Klockenfelt, som gifter sig med Märta Maria Fägerskiöld.
 
1:a lysningen och vigseldagen brukar stå längst till vänster i resp. notis, så det borde betyda att 1:a lysningen var 1786-02-05 och vigseln 1786-02-24, därmed borde inte något av datumen till höger ha med själva lysningen och vigseln att göra.
 
Här kommer bilden:


 
 
Jag har fått lite hjälp av Niklas Lindberg att försöka tyda vad som står, men ingen av oss är så värst säker på annat än de datum som står med. Här är i varje fall ett litet försök, det vi är någotsånär säkra på står med Fetstil:
 
Lystes


tillstånd … 16:e nov  
1785
.
… … postem  
antem d. 28 och 31 januari
1786
.
 
En misstanke är att datumet 1785 d. 9 Jan hör till det som står i kolumnen innan, ev. vid/vide antem?, i varje fall ser det ut att höra dit:


 
 
Vi har diskuterat lite fram och tillbaka och en idé som kom upp är att noteringarna i högerspalten kan ha att göra med att Märta Maria Fägerskiöld var adlig (baronessa), medan Nils Klockenfelt inte var adlig alls och att de därför var tvungna att få något slags tillstånd att gifta sig med varandra?
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2005-01-13, 15:42
Svar #1

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Rättelse, det ska naturligtvis vara sidan 421, INTE 426, som jag felaktigt skrivit i rubriken.
 
/Yvonne

2005-01-13, 16:51
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Början är nog något i stil med 'Lystes Efter hans kångl maysts tilstånd d 16 Nov: 1785'? /martin

2005-01-14, 14:43
Svar #3

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Tack, Martin, jag tror att din lösning mycket väl kan vara riktig, speciellt med tanke på just att paret antagligen var tvungna att få tillstånd att gifta sig utanför sitt stånd.
 
Jag har fått ett litet förslag på:
postem  
antem d. 28 och 31 januari  
1786.
från en kompis som läst lite latin också. Han menar att eftersom postem = efter och antem = före, så skulle det helt enkelt kunna vara ett annat sätt att skriva mellan den 28 och 31 januari, fast helt säkert är det förstås inte, speciellt inte som jag inte är helt säkert att det verkligen står postem antem. Så är då frågan vad det kan stå precis före det ev. postem antem...
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna