ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nårunga AI:6 s.145 - vart flyttar de?  (läst 641 gånger)

2013-08-05, 18:39
läst 641 gånger

Utloggad Maritha Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 17:23
    • Visa profil
    • maritha.net76.net
Familjen Andreas Eriksson och Maria Nilsdotter med några av barnen bor i Ryd i Nårunga. 1857 straffas Andreas för första resan stöld, men på hans rad står också en utflyttningsnotering som jag inte begriper mig på mer än till hälften, nämligen att det andra ordet är Nolg., dvs. Nolgården eller Nordgården, men vart hör denna gård? Hittar i församlingen endast Öna Nolgård (där familjen f.ö. bott tidigare) och Klevhult Nolgård, men återfinner dem inte där. Så vilken gård kan det syfta på?
 
Undrar också om någon kan hjälpa mig att hitta mer information om den här domen som Andreas får. Vad står det på andra raden i noteringen, och vad betyder det? Hos Arkiv Digital finns inte såpass nya domböcker, men jag tror det kan finnas hos SVAR (där jag inte har abonnemang)?  
 

 
Mvh Maritha

2013-08-05, 19:17
Svar #1

Utloggad Sverker Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 23:04
    • Visa profil
Hej Maritha!
 
Du finner familjen i Änet Nordgård, Kvinnestad (P).
Ornunga AI:8 (1856-1872)  Bild 119 / sid 198
Kvinnestad var annexförsamling i Nårunga pastorat.
 
Mvh Sverker

2013-08-05, 19:48
Svar #2

Utloggad Maritha Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 17:23
    • Visa profil
    • maritha.net76.net
Hej Sverker!
 
Ja, titta, där är de ju! Nu fick jag dessutom äntligen klart för mig när och var både Andreas och Maria dog! Tusen tack för att du hjälpte mig med detta!  
 
Glada hälsningar
Maritha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna