ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anmärkning om utflyttning  (läst 528 gånger)

2014-09-22, 08:56
läst 528 gånger

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
Hej,  
Jag har problem med att läsa en text som berör en utflyttning i hfl Länghem, A I:11, 1860-1865, sid 83 i boken, bild 93 i SVAR,högst upp på sidan. Där står att familjen Johan Mårten Johansson flyttar till Bro med en anmärkning som jag inte kan tyda. Det verkar som om Johan Mårten inte ville berätta när eller vart han skulle flytta. Kan någon tyda anmärkningen?  
Gunnar

2014-09-22, 11:39
Svar #1

Utloggad Börje Hillfelt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 17:31
    • Visa profil
Gunnar,
 
Ja, det verkar som om Johansson med familj inte har tagit ut något flyttningsbetyg.
Han står ju inte med i Länghems utflyttningslängd. Däremot är det lustigt nog ett
flertal andra familjer, som flyttar till Bro (B-län) år 1864.
Familjen står nämligen som inflyttad till Brogård, Bro (Bro AI:13, sid 31) från Länghem 1864-11-10.
I kommentaren i Länghems hfl verkar det stå:
afflyttas till Socknens slut om de ej sjelfva uppgifva flytt... dit,
dvs jag tror att prästen har för avsikt att flytta familjen till Socknens slut
om de inte själva meddelar att de flyttar till Bro.
 
Börje H

2014-09-23, 14:14
Svar #2

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
Tack Börje!  
Ja, det finns flera familjer på samma sida (Bro AI:13, s. 31) och alla hamnar på Brogården. Börje Sandén i Bro har sammanställt material om Brogården men jag har inte funnit någon förklaring till varför så många (det finns fler på andra sidor i samma hfl) som kommit från Länghem.  
 
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna