ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gullered C:1 sid 52 vänster 1858-07-11  (läst 348 gånger)

2011-05-21, 23:12
läst 348 gånger

Ulf Sjögren

Födelsenotis Zakris 1858-07-11.Mäste dessvärre be om hjälp
även med denna notis.Jag söker födelsetillfället för
Zackris Andersson född 1758 i Gullered.Vänligen Ulf Sjögren

2011-05-22, 11:20
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Det var en kryptisk födelsebok (så lustigt, häromdagen hjälpte jag till att tyda en annan födelsebok som var lika kryptisk, och här kommer en till). Alla personer benämns bara med sina initialer, det är första gången jag stöter på detta (efter många års forskning).
 
Jo, det är en Zakris Andersson som föds, den 11 juli och döps den 16. Föräldrarna anges vara A: A:son A: S: dotr, och utan att vara alldeles för djärv får man väl anta att föräldrarnas namn kort och gott är Anders Andersson och Anna Svensdotter. Zakris anges vara bondebarn på stom Gullered, alltså Gullered stommen. Faddrarna anges lika kryptiskt med sina initialer, hustru: J: S: dotr uti Kinnared: pig: Joh: A: dot. M: S: dotr: N: O:son dreng S: A:son i Gullered J: A:son utj Hultagiärd.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-05-22, 12:45
Svar #2

Ulf Sjögren

Markus.Stort tack.Zakris hade hela livet ansetts född 1750 men innan sin död
omtalade han att året skulle vara 1758-Vänligen Ulf Sjögren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna