ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Abrahamsson, Truls  (läst 531 gånger)

2000-06-01, 18:53
läst 531 gånger

Gullmaj Sandberg

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med uppgifter om Truls Abrahamsson från Ronneby f 1759? gift med Maria Bengtsdotter född 1761 el 1759. Jag hr uppgift om tre barn Olof f 1793, Magnus f 1799 och Anna f 1786.
Truls var Bonnekarl.
MVH
Gullmaj

2000-06-02, 02:46
Svar #1

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Gullmaj!
Tyvärr har jag inte mycket att bidraga med, men något blev det.  
Kan ej hitta vare sig Truls eller Maria födda i Ronneby, däremot en vigsel på dem i Backaryd socken 1782.02.17: drängen Truls Abrahamsson i Möllenäs, Ronneby socken och pigan Maria Bengtsdotter i Stockholm (by i Backaryd). Maria finns inte född i Backaryd heller såvida hon inte är född oäkta 1765.12- till kvinnfolket Sissa Persdotter i Västra kroken. Det finns ingen Bengt i Stockholm eller någon Abraham i Möllenäs. Däremot finns det en Bonde vid namn Måns Persson i Möllenäs, vilken har en bror vid namn Jöns och i hans bouppteckning nämns ytterligare en bror vid namn Abraham Persson i Skönevik, Ronneby. I Abrahams bouppt. 1763 nämns barnen Måns i 1:a äktenskapet och i 2:a barnen: Jöns 12 år, Ola 8 år. Truls 6 år, Abraham ½ år, Elin 18 år, Berta 14 år och Karin 3 år.
Lite långsökt kanske men det är möjligt att Truls Arbrahamssom är dräng hos sin farbror i Möllenäs vid tiden för sitt giftemål. Sonen Truls 6 år till Abraham skulle betyda att han är född ca: 1757 och det stämmer ganska bra med åldern på din Truls. Alla barnen till denne Abraham Persson i Skönevik, utom Truls, har jag hittat i en avskrift av Ronneby födelsebok. Han måste var glömd i födelseboken eller så har den som skrivit av den missat just honom. Värt att kolla upp.  
Mvh Vanja.

2000-06-02, 19:12
Svar #2

Gullmaj Sandberg

Hej Vanja
Det var en intressant upplysning jag fick av dig. Som du själv säger värt att kolla upp.Jag har fått en del uppgifter i Ronneby A1:8 2/3. Det finns också en Abraham Ericsson och Botilda Jönsdotter som fick tvillingar Carl och Truls som döptes 1757 11 21. Den här släkten har varit lite svår att få rätt på. I Ronneby C:7 3/7 har jag funnit barnen till Truls och Maria samt i Ronneby A1:6 3/3 nr 192. Jag har uppgifter om att de flyttar till Sölvesborg men det är antagligen bara barnen. Som sagt jag har lite olika födelseår 1756, 1757 och 1759 01 16 döpt 21/1. Truls Abrahamsson var kanske inte så ovanligt namn?
MVH
Gullmaj

2000-06-05, 19:30
Svar #3

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Gullmaj!
Vet tyvärr inget om Abraham Eriksson och Botilda. Vad beträffar namnen Truls och Abraham kan jag väl säga att Abraham är ett mycket vanligt, medan Truls inte är så vanligt.
Hoppas du finner rätt föräldrar.
Mvh Vanja.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna