ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fivlered AI:4 (1825-1837) Bild 53 / sid 45  (läst 303 gånger)

2015-05-06, 16:58
läst 303 gånger

Carl Fürst

Hej!
 
Har lite svårt att förstå de anteckningar prästen gjort här. Kan någon förstå vad det står och vad det innebär? Tänker specifikt på rad 1-4.  
 
Tacksam för hjälp  
 

2015-05-06, 21:51
Svar #1

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Carl,
Prästen i den här församlingen verkar ha haft bibelstudier med sockenborna vid husförhören. Högst upp där du klippt bilden tolkar jag det som Bibelpgr(paragraf) och sedan vilket kap och vers som det handlat om. Fast jag saknar hänvisning till vilket del av bibeln som är ursprungsbok. Får se om någon annan kan ge oss ett tydligare förklaring.
 
Sedan finns det någon som blivit varnad för otc?? 1832
En annan erhöll N T (Nya Testamentet) vid förh(ör) 1829
 
Det finns också spännande numreringar a26, a27, a33 och a36. Det kan vara nummer på de attester (bevis) som prästen utfärdat för personen eller möjligen något eget kodsystem, som man i så fall får leta efter i den aktuelle prästens första bok sedan han tillträdde församlingen. På Orust har jag hittat församlingspräster med oerhört detaljerade numrerade anmärkningar, men jag tror mera på att det här är attestnummer. Nu får vi se om någon av de erfarna forskarna kan ge oss ett korrekt eller i alla fall sannolikare facit.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna