ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bredared C:2 sid.126 GID nr.: 585.14.13800  (läst 416 gånger)

2007-10-07, 21:31
läst 416 gånger

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
 
Jag behöver hjälp med att se vad som står om Maria född 1752-04-12. Jag kan dåligt utläsa fader, moder, faderns titel och boställe!
Mycket tacksam för hjälp!
 
Mvh
Maria Larsson

2007-10-08, 00:43
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så här ser bilden ut hos Arkiv Digital:
 

 
Det har tydligen stått något annat här först som prästen har raderat, och sedan klottrat dit den nya texten ovanpå resterna av den gamla.
 
Fadern heter Per Risberg. Modern heter Anna, och med viss reservation Persdotter. Titel och ort får jag till Soldat i Ryttar (med ett mycket 'konstnärligt' S); yrket styrks också av att det finns en korpral och en trumslagare bland dopvittnena.
 
Med hjälp av ortregistret i husförhörslängden fick jag Ryttar till en förkortning av Ryttarbergstorp (möjligen ska det vara särskrivet: Ryttarbergs torp). Och där finns de i AI:1, sid. 82: Soldat Risberg och hustru Anna.
 
Observera att AI:1 innehåller husförhörslängder för alla pastoratets socknar, och dessutom flera för varje socken. Just den här längden är från 1745, och det är det enda stället som Ryttarbergstorp finns i registret i AI:1.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-08, 09:22
Svar #2

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Tack Jörgen!
 
Nu klarnar det...det här bostället var inte helt lätt och jag letade själv en bra stund! Mycket tydligare dessutom på denna bild!
 
Stort tack!
 
Mvh
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna