ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borås CI:6 sid 273  (läst 627 gånger)

2006-02-22, 14:55
läst 627 gånger

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Hej
 
Jag har ett litet problem.
 
Den 2/6 1778 föds en Johanna (Eleonora?) i Borås. Jag kan tyda att pappan heter Erich Söderberg, men vad heter mamman? Jag får förnamnet till Inga Maria och efter namnet till Mo...ander. Hon är 30 år. Kan inte heller tyda födelseplatsen.
 
Läshjälp mottages tacksamt.
 
/Maria

2006-02-22, 17:19
Svar #1

Sofia Ingmarsson

Här är en bild på problemet.
 

 
Är inte riktigt säker på moderns namn men får det till Inga Maria Mossander.
Det är nog ingen födelseplats som nämns i kolumnen mellan föräldrar och faddrar. Snarare tror jag nog att det står att fadern var skomakare och borgare.
 
Mvh
Sofia

2006-02-22, 20:55
Svar #2

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Maria!
 
Kan man inte läsa säkert vad det står, kan det löna sig att leta i födelseboken efter fler barn.
 
De får en son Olof 3/12 1774 och där syns det tydligt att modern heter Mosslander. I vigselnotisen får man veta att Erik Söderbergs föräldrar heter Olof Söderberg och Cajsa Lundström? Inga Maria Mosslander är dotter till Lars Mosslander och Karin Carlsdotter Sjöberg.
 
MVH
 
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna