ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Bjurum C:3 bild 5  (läst 553 gånger)

2009-08-28, 14:29
läst 553 gånger

Utloggad Ylva Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:07
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon hjälpa mig tyda var modern: Pig Emma Kristina Svensson kommer ifrån, och hur gammal hon är när hon får sitt barn??
Sökt på AD-Online under Bjurum C:3 bild 5.
 
Hittar hennes son Carl Gustaf som är född 22 september 1892 men ser inte sedan vad det står.
Och varför är två stycken barn nummrerade med 0? Har senare uppgifter om att han är oäkta, men här står
det bara Icke trolovad, kan det finnas möjlighet att finna fadern?? Ser inte riktigt vad det står vid faddrarna heller
?? från Hånger ? Gustaf Larsson & Christina.
 
 
Tackar för hjälp!
 
Mvh Ylva

2009-08-28, 14:38
Svar #1

Utloggad Ylva Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:07
    • Visa profil
Tillägg till föregående inlägg!
 
Fomulerade mig lite tokigt, vet var Emma Kristina Svensson är född och vilka syskon hon hade o.s.v.
Men ville veta vart hon bodde när hon fick sin son Carl Gustaf.
För att kunna se om man kan lista ut vem fadern kan vara.
 
Mvh Ylva

2009-08-28, 14:52
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:11
    • Visa profil
Hej Ylva,  
 
Emma Kristina kom från Östtomten i Stenum A1:11 sid 108.
Födelsenotisen är även införd i Stenum, Norra Ving C:5 sid 90. Betydligt lättare att läsa.
 
De barn som är numrerade 0 är barn vars mödrar var skrivna i annan socken, attest skickades dit.
 
Mvh
Christina
Eagle

2009-08-28, 15:36
Svar #3

Utloggad Lilian Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 19:47
    • Visa profil
Dessa uppgifter fann jag i Falbygdens Släktforskarförenings databas/MVH Lilian
Post 28022
 
Karl Gustav
Född 22/9 1892 i Bjurum (R)
Börd: Uä
 
Far
(Ingen namnuppgift)
 
Mor
Svensson, Emma Kristina
Piga
 
Övriga uppgifter
Hänvisning till: Wings Församling
--------------
Källa: Födelse- och dopbok

2009-08-28, 17:26
Svar #4

Utloggad Ylva Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:07
    • Visa profil
Tack så mycket Christina, hade som sagt lite svårt att tyda och inte heller tänkte jag på att
titta under Stenum, Norra Ving.  
Nu kan jag kanske följa henne lite bakåt i tiden.(Var hon bodde och arbetade på vilka gårdar m.m)
Var ju på Släktforskarträffen i Falköping och lyssnade där på Förr fanns det oäkta barn av Gull-Maj Lindström
mycket intressant föredrag.  
Vad är det för skillnad på oä och uä barn?? Borde ju inte vara någon skillnad, är det så att det ändras lite hit och dit i kyrkböckerna beroende på vad prästen tyckte?  
 
Denne Carl Gustaf f.1892 var min mormors bror, och vad vi hört om honom är ringa, men troligen att han förolyckades.
Antagligen under ett arbete men vet inte var jag ska börja leta om detta, han var i alla fall vuxen när det hände.
 
Tack också Lilian för hjälp, men det visste jag redan. Alltid tacksam oavsett om jag hade det eller ej, kan ju vara något man missat.  
 
Ha det bra
 
Hälsningar Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna