ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-10  (läst 2195 gånger)

2002-05-17, 08:33
läst 2195 gånger

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Hej Gunnar (och Ingrid) !
Anders Mårtensson var min mf fm f. Hör gärna av dig (er) .
 
Hälsningar Kennet
kennet.melander'SNABEL-A'telia.com

2002-05-18, 12:12
Svar #1

Ingrid Wikberg

Hej Kennet ( och även Gunnar), ännu en med rötter i Gunnars-gården!
Trevligt, jag har precis läst en artikel om Anders Mårtensson som finns i årsskriften Berg och Åsarne för år 1976: Ett 200-årsminne. Riksdagsmannen och bonden Anders Mårtensson i Bergsviken 11/4 1777- 1/3 1840  är rubriken. Det var rolig läsning. Så nu är jag nyfiken på vilka ni är som stamma från samma träd...

2002-05-18, 18:56
Svar #2

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Kul med nya släktingar !
Titta gärna på vår hemsida welcome.to/familjen.melander . Man måste ha Acrobat Reader för att kunna titta på släktträden !
En annan ättlings hemsida har du på home.swipnet.se/johanssonhard/ . Han har flera bilder som är värda att titta på.
Hälsningar Kennet

2002-05-19, 09:01
Svar #3

Ingrid Wikberg

Hej Kennet, mycket fin sida! MEN jag kunde ej kika på släktrötterna via Acrobat. Det blev enbart fel, fick upp meddelanden om att ett alvarligt fel uppstått, fick plötsligt upp en dublett av startsidan internet (altavista) så jag begriper ej vad som händer. Har prövat flera gånger, men det blir samma problem hela tiden.Det fungerar ej som det borde.  Kan tillägga att jag utan problem läser andra filer med hjälp av acrobat reader, kollade extra nog på flera andra sidor nyss, bara för att försäkra mig om att jag ej gjort något fel.
Så jag kunde ej ta del av din sida av Gunnarsgårds-släkten.

2002-05-20, 20:37
Svar #4

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Hej igen Gunnar !
Kanske du menar Gunnarsgården Kvitsle 2 ?
Därifrån kom Anders Mårtenssons fru Ingeborg Gunnarsdotter. Hennes far var Gunnar Olofsson Viggfelt.
Hälsningar Kennet

2002-07-29, 18:26
Svar #5

Kjell Arnesson (Delphinus)

Hej!
 
Jag söker föräldrar till Lars Olsson (Olofsson) f.1741 i Berg och Mårten Krigsberg f.1737 i Berg. Jag har en känsla av att dessa är bröder. Kan någon verifiera detta.
 
Med vänlig hälsning
Kjell

2002-07-29, 20:05
Svar #6

Ingrid Wikberg

Hej Kjell Arnesson!
Jag hittade troligen dina sökta bröder via Family Search; Även om fadern vid ena sonens födelse har tillägg med soldatnamnet Byman och vid den andre sonens födelse har tillägg soldatnamnet Bergfelt, så är det troligen samma person. Modern har ju samma namn i båda fallen, så det verkar troligt att det är samma familj.  
Det var väl så att männen tilldelades ett soldatnamn när det behövdes.
Jag har själv mina rötter i Bergs s:n och känner igen namnet Bergfelt; troligen från min egen släkt forskning, eller om jag läst det i något annat sammanhang. Ska kika efter det.
Varsågod:
 
Marten OLSSON  
Birth: 28 Sep 1737 Berg, Jamtland
Father: Olof MARTENSON BYMAN               Mother: Maria LARSDR  
 
 
Lars OLSSON  
Birth: 20 Feb 1741 Berg, Jamtland
Father: Olof MARTENSON BERGFELT            Mother: Maria LARSDR

2002-07-30, 14:06
Svar #7

Kjell Arnesson (Delphinus)


2002-11-02, 12:42
Svar #8

Pirkko Lencker-Mattsson

Angående Byman/Bergfelt
Olof Mårtensson Byman tfjänade som soldat för Östervigge, nr 115 Ovikens kompani. Någon Olof Mårtensson Bergfelt finns inte i rullorna under den aktuella perioden. En trolig bror till Olof Mårtensson Byman var Jöns Mårtensson Bergfält, dragon för nr 4 i Bergs kompani 1721-1763 och en trolig far Mårten Jonsson Bergfält, dragon för nr 2 Bergs kompani 1694-januari 1719. Det kan alltså 1741 vara fråga om felskrivning där prästen gett Olof Mårtensson broderns/faderns soldatnamn.
Hälsningar
Pirkko Lencker.Mattsson

2002-11-02, 12:50
Svar #9

Pirkko Lencker-Mattsson

Angående Harberg
Salomon Andersson Harberg tjänade som dragon för Österskucku, nr 16 Bergs kompani 3.2.1756-6.3.1789.
Han var jämtlänning och född ca 1735.
Hälsningar
Pirkko Lencker-Mattsson

2002-11-02, 22:56
Svar #10

Kjell Arnesson (Delphinus)

Tack Pirkko, jag har noterat.
 
Mvh Kjell

2003-03-21, 17:27
Svar #11

Anderson Liv H.

Jeg leter etter fødsels informasjon for Elin Olofsdotter. Hun ble gift i Berg, Jämtland 28 Desember 1806.
I vielsesboken står det at hun ble gift med Jon Krigsman Jonsson og at Elin Olofsdotter var ifrån Åhre.  I husförhörsboken for Berg er hun f?rt som født 31 Mai 1779.  Jeg finne ingen Elin født i Åre på den datoen.
Setter pris på svar.

2003-03-30, 19:53
Svar #12

GullBritt Holm

Liv H.Andersson!
 Jag har kollat i Mats Lings bok över Berg socken
 och på sidan 235 står som följer.
Östervigge nr;1 tav IV. Dragon och torpare i
Östervigge nr;1. Jon Krigsman f.1777 (son till
 Jon Persson f.1730 g.m.Brita Persdotter f.1738 se
Hallen nr;7.)          Jon Krigsmans hustru;
 Elin Olofsdotterf 1779 31 maj i Undersåkers sn
 Barn: Jon Vigg f 11/9 1808 se Västervigge 2
     Anna f.25/11 1812   ,  Olof f 1/10 1815
 Ovanför vägen där byn Vigge börjar finns en liten
uppodlad åkerlapp som vi alltid kallat Krigsmans
möjligen kan det ha varit där familjen har bott.
    MVH// GullBritt Holm.

2003-04-05, 18:43
Svar #13

Mari Johansson (Mojjan)

1887-05-25 i Berg så föds en flicka, Hedvig Gustafva Thomasdotter.
Finns det någon som har uppgifter om denna flicka?
m.v.h
Mari

2003-04-24, 15:44
Svar #14

Liv H. Anderson

GullBritt Holm,
Takk for opplysningene angående Elin Olofsdotter som ble gift med Jon Krigsman.  Jeg har sett i f?dselsboken for Undersåker sn for Elin uten å finne henne der.  Jeg fant henne heller ikke i husförhörslängd for Undersåker.  Kan du si meg hvor jeg kan kj?pe Mats Lings bok över Berg sn?  
Vet du hvor jeg kan finne flere opplysninger angående Elin Olofsdotter?
MVH
Liv H. Anderson

2003-04-25, 22:39
Svar #15

GullBritt Holm

Hej Liv !
Tyvärr vet jag inget mer om Elin Olofsdotter än
vad som står i boken,men har du kollat alla källor
som husförhörslängder,inflyttningsl.och vigdebok
förBerg,ibland kan det finnas något litet halmstrå
att gå vidare på. Mats Lings bok tror jag knappast
finns att köpa idag den måste ha utgivits ca 1930
men jag vet att den har funnits att låna från
Östersunds bibliotek man kan väl låna på s.k
fjärrlån.
   MVH GullBritt

2003-04-30, 22:11
Svar #16

Liv H. Anderson

GullBrill Holm,
Takk for svar angående Elin Olofsdotter.  Jeg har sjekket husförhörsläng, inn och utflyttning og alle tenkelige kilder i kirkeb?kene, men nå skal jeg sjekke alle b?kene i pastoratet også. Er du kanskje i slekt med Jon Krigsmann?    
vennlig hilsen,
Liv Anderson

2003-05-11, 19:51
Svar #17

GullBritt Holm

Hej Liv Andersson !
Nej jag inte släkt med Jon Krigsman heller.
Jag har gjort en dokumenation av några gårdar alldeles i närheten där jag tror att Krigsman har
bott,jag har ju också försökt att hitta var soldat
torpen har legat ,därav mitt intresse för Krigsman
Det finns lite uppgifter om hans ursprung i Ling-
boken om du är intresserad av detta kunde jag e-
posta detta till dig ,men då behöver jag någon
privatadress till dig.
  Mvh.GullBritt.

2003-09-05, 22:34
Svar #18

Siw Lindberg

I boken Fornvårdaren kapitlet Gårdar och Släkter i Bergs socken finns en uppgift att Lars Winberg ska vara född 1752 i Sunne.  
I födelseboken för Sunne detta år finns en Lars son till Halvar Orre och Barbro Olofsdotter i Orrviken.  
Men nu såg jag i den Engelska diskussionen att Karl Göran Eriksson svarat en ättling till Lars Winberg att han var född på Frösön och son till Jon Ersson och Dordi Jonsdotter  
Är uppgiften i Fornvårdaren felaktig?
Hoppas du Karl Göran ser denna fråga och kan tala om källa till din uppgift, så jag kan kolla till veckan när jag åker till Ramsle
Mvh Siv

2003-09-07, 23:56
Svar #19

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Siw Lindberg
 
Som jag anfört i mitt inlägg på engelska, behöver inte en anteckning som ifr. Sunne alltid implicit betyda Sunne socken. Vanligen är det pastoratet som avses.
Ser man sedan efter i födelseböckerna för vederbörande socknar finns det inte så många Lars födda 1752 [den Lars Du anför ovan föddes 1751, inte 1752; vidare avled denne 1752. Hans föräldrar Halvar Orre ohh lät även döpa en yngre son till Lars år 1758].
De enda relevanta jag kan finna är Lars från Rasten och en Lars född i Hallens socken, men den sistnämnde dog 1753.
Jag har inga direkta bevis för Lars Winbergs identitet, men indicierna pekar mot Rasten.
1) Att Winberg var från Sunne [pastorat] är redan anfört.
2) Lars' i Rasten far Jon Eriksson avled redan 1759. Denne Jon hade en bror Olof som var bonde i Bergsviken, för vilket hemman Lars Winberg år 1774 blir soldat.
3) Olof Erikssons i Bergsviken dotter Kerstin får 1771 en son. Bland dopvittnena finns drängen Lars Jonsson därstädes. Någon Lars Jonsson, född i Bergsviken eller förövrigt i Bergs socken, som skulle kunna ha varit dopvittne 1771 finns inte i födelseboken. Dopvittnet Lars Jonsson var sannolikt Kerstins kusin från Rasten.
4)Winbergs äldsta barn hette Jon och var sannolikt uppkallad efter sin farfar.
5)Lars Winberg hade en son Göran född 1783. Vid dennes födelsenotis är av senare hand antecknat: på Frösön. Härmed menas troligen att sonen någon tid befunnit sig i Frösö socken. En anknytning till Frösö socken kan alltså beläggas. Enligt min uppfattning torde han efter att tidigt ha blivit faderlös, liksom sin far omhändertagits av släktingar.

2003-09-08, 06:25
Svar #20

Siw Lindberg

Tack Karl Göran för detta uttömmande svar
Det låter mycket sannolikt det du skriver och jag ska när jag kommer till Ramsele försöka få det bekräftat.
Åter igen Tack för hjälpen!
Siw

2003-10-17, 07:03
Svar #21

Ron Pearson

Looking for any information on Olof Nilsson born 11 April 1838 in Gräsmark Värmland and came to Berg in Jämtland about 1866(?).  It is said he married Lisbet Olofsdotter from Västervigge.  He had a brother, Jonas Nilsson, and three brothers-sons that came to Berg: Nils Persson, August Persson, and (Per) Johan Persson.
MVH
Ron
rcpearson@visi.com

2003-10-17, 20:48
Svar #22

Ingrid Wikberg

Found in Census 1890:
 
Olof Nilsson  b.1838 in Gräsmark, Värmland  married Lives in Wästervigge, Berg. Farmer
In the house is also Lisbeth Olofsdotter b.1849 in Berg, married ( his wife?)  
Lisbeth Olofsdotter b. 1815 -is living and been “taking care of” ( maybe the mother of young Lisbeth?)   They are  presented as three different parts of  the household.  
 
Jonas Nilsson b.1835 in Gräsmark, Värmland; Crofter in Dalåsen, Berg
Wife: Märta Göransdotter b.1839 in Berg
Children:
Lisa b.1866 and Nils Olof b.1871
 
Nils Persson b.1857 in Gräsmark, Värmland. Widower. Lives in Wästervigge, Berg  
Worksman
 
August and Per Johan Persson  was not found in the parrish of Berg. Maybe both are dead in 1890 or they had moved .
 
??????????????????????
Did  they all stayed in the parrish of Berg ?
A lot of men from Värmland seems to have gone north...
 
 I found one  August Persson  in the census from Gräsmark.. But he lives in Mosätt, Sveg, Härjedalen    But maybe not the August you are asking about.  
 
August Persson f. 1864, in Gräsmark, Värmland. Farm-hand. Lives in Mosätt, Sveg,   Härjedalen
He is in the household of Johannes Andersson b. 1849 and Maria Persdotter b. 1850 both born in Gräsmark, Värmland.
 
 
There are two Per Persson in the census born in Gräsmark..but  it isn't sure they are the one you mentioned: Per Johan  Persson.
 
Per Persson b. 1833 in Gräsmark, Värmland, crofter in Svedje, Håsjö parrish in Jämtland
Widower
Children:
Petter Valfrid b. 1871
Ingrid Märta b. 1873
Or:
Per Persson b. 1853, in Gräsmark, Värmland farmworker, lives in Håkafot, Frostviken, Jämtl.
Wife: Anna Viklund b 1864 in Håkafot, Frostviken
Daughter:
Anna  b.1885

2003-10-20, 07:48
Svar #23

Ron Pearson

Ingrid,
Thank you for the information. I realized after posting the message that August and Per Johan did not come to Berg until 1900 or thereafter.  It is really their farbror, Olof Nilsson, that I have little or no information on and you have confirmed a marriage for him to Lisbeth Olofsdotter and that helps very much.
Thanks again!
MVH
Ron

2003-11-14, 15:40
Svar #24

Ingrid Wikberg

Morfars far återfunnen!! Jag skrev en liten undran om honom den 16 mars 2001 under denna rubrik; Men jag letade ju på fel ställe som sökte i Seattle. Familjen Jon Mårtenson besökte både Canada och staten Washington; Men de bosatte sig i Aitkin county, Minnesota. Efter ett tips här i Rötter i slutet av september i år, så tog jag kontakt med en vän i Aitkin och resultatet finns nu att läsa på: http://www.rootsweb.com/~mnaitkin/fromsweden.htm

2003-11-22, 10:20
Svar #25

Ingrid Wikberg

Syskonen Jöns,Dorotea & Olof Hansson  med ursprung Klövsjö; bodde år 1900 tillsammans med sin far Hans Olofsson i Börtnan.
 
Jöns f. 21/12 1880 - d. 29/6 1959, var gift med Erika ? och de hade affär i Börtnan under åren 1903-1940 ( finns att läsa om i boken På Bua) Kan någon ge information om paret, vem var Erika, födelseår & dödsår. Finns ättlingar idag?
 
Dorotea Hansdotter f.6/2 1883 - flyttade eventuellt till Oviken Men känner någon till hennes öde? Familj?
 
 
Olof Hansson f. 23/6 1888- flyttade kanske även till Oviken (?) Finns uppgifter om honom att få om honom? Familj?
 
Deras syster Anna Matilda f.14/3 1888 emigrerade i början av 1900-talet till USA, Seattle,WA; dit deras syster Lisa Kristina f.1891 reste 1910.
Anna gifte sig med John Elsass. Anna dog 1918 i spanska sjukan.
 
Lisa Kristina kallades Elisabeth, gifte sig i Seattle med John Anderson , värmlänning och de levde sina liv därborta och fick tre barn John Sigurd, Hugo och Agnes. Många ättlingar finns idag till familjen over there.
 
Dottern Agnes, 81 undrar om det finns släktingar kvar av Hanssons-familjen?
 
Kan någon ge information om syskonens familjer så vore det fantastiskt roligt.

2004-01-02, 09:31
Svar #26

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Enl rådhusrättsprotokoll från Härnösand var borgaren Jöran Jonsson Berg, antogs 1698 23/2, från Bergs s:n, Bergslätte by i Jämtland, f 1673. Det finns tydligen ingen sådan by i Berg. Var kan han vara född? Och vilka är hans föräldrar? Hans far heter alltså Jon och modern möjligen Karin.

2004-04-16, 22:52
Svar #27

Camilla Dahlberg

Hejsan!
 
Jag undrar om någon vet något om min ana Ingeborg Olofsdr enligt Family Search ska hon vara född den 1/3 1815 i Berge(tror jag)eftersom hon är döpt i Berge den 4/3 1815.
Hon dör i Hurrjom,Överlännes den 17/11 1896
 
Som far står det OL Ferm och som mor Helena Israelsdr Men var och när är dom född samt vart kommer dom ifrån?
 
Och vad är Ferm för efternamn? Båts eller Soldatnamn.
 
MVH
Camilla

2004-05-09, 18:20
Svar #28

Thomas Sievertsson

Ingrid,
 
Hans Olofssons familj återfinns på s. 425, tabell H 47 i Schibler och Dillners Klövsjöboken. Om Dorotea och Olof finns ingen ytterligare information, men om Jöns och Erika finns några uppgifter (tabell H 47 B):
 
Jöns gifte sig den 16/3 1906 med Märta Erika Jonsson, från Börtnan, Berg (en hänvisning till Ling 208#128). Erika var född den 19/5 1877. Familjen flyttade till Åsarne 1952.
 
Mvh Thomas

2004-05-10, 07:39
Svar #29

Ingrid Wikberg

Tack Thomas, men så synd att inga uppgifter finns på Dorotea och Olof....  
Jag köpte Klövsjöboken  av Schiebler & Dillner efter nyåret så jag hittade lite  uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna