ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning efter G. Bredell, Torestorp  (läst 877 gånger)

2007-12-08, 11:19
läst 877 gånger

Utloggad Jan-Olof Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2022-08-14, 14:45
    • Visa profil
(År 1767 den 25 Maj) i Torestorp. Börjar Testamentet efter Kyrkoherde Gunnar Bredell.
 
Hej, jag heter Jan-Olof Karlsson, jag skulle vara tack sam för lite läshjälp. Förstår endast enstaka ord här och där.
 Söker också födelseplats och farförälder till en Gunnar Bredell som senare blev präst i Kilanda-Starrkärr. Dog som Kyrkoherde i Torestorp 1766. Hans mor hette Anna Gustavsdotter dog 1744 i Hult Kilanda.  Gunnar Bredell Blev kallad Bondson från skara stift i som det verkar negativ form.
 
”Gunnar Bredell. Till Lund 1712. Prästvigd 1717 till adjunkt
i Landvetter. Komminister i Starrkärr 1719. Kyrkoherde här1753.
 Predikant vid prästmötet 1754. Död 1767.
Vid provpredikan till Starrkärr 1719 skall han ha »vigilerat sig til många rös ter». Anklagad 1725; hans hustru, Maria Hammar, kaptensdotter, är bitter mot honom
och hans gamla föräldrar; hon förtalar honom såsom bondson, klädde sig fåfängt etc. År 1731 har man »utskriat at han är född i Scara stift och är trätosam».
 Anklagad 1751 för att han utan lov rest till Jönköping och varit där i två månader. Ursäktar sig bl.a. med väglaget, som varit sådant, att han mestadels måst gå till fots från Jönköping och hem. Han sörjer över att han, som under 34 år alltid varit fri från tilltal, nu skall vara föremål därför.”
Källa; Göteborgs Stifts Herdaminne, av Knut Norborg. Landsarkivet Gbg.

2007-12-08, 17:35
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Har du möjlighet att lägga ut en större bild, säg dubbelt så många pixlar bred? Den här är svår att läsa eftersom den är så liten. I övrigt verkar ju texten vara ganska tydligt skriven.  
 
Jag gjorde ett försök, och kom med en del gissningar i alla fall en liten bit:
??? 1767 den 25 Maji efter veder-
börlig kallelse infunno sig undertek-
nade uti ???gården Torestorp,
at uti alla wederbörandes när-
waro, uptekna  
 
Jag kan läsa bitar här och där även i resten, men det känns inte riktigt meningsfullt när en större bild kan göra det mycket lättare.

2007-12-27, 16:30
Svar #2

Utloggad Jan-Olof Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2022-08-14, 14:45
    • Visa profil
Hej A-C Betzén, såg i ditt svarsinlägg att bilden blev för liten för att kunna läsas, vet inte varför bilden blev så liten, följde instruktionrna.Har försökt lägga i en större bild men den vägrar ta emot den. Har sänt dig ett mail med bifogade sidor ur testamentet men hopp om att det är läsbart.
Mvh; Jan-Olof.Karlsson

2007-12-29, 17:46
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Tyvärr var bilderna jag fick per mail bara en aning större, och lika svårlästa (i alla fall för mig), och det känns som sagt inte meningsfullt att göra ytterligare läsförsök förrän det finns en bättre bild.  
 
Jag tror fortfarande att bilden behöver vara minst 5-600 pixlar bred för att vara mer lättläst. När det gäller gränsen på max 100 kB, så prova att spara en bild som har fler pixlar, men dra ner inställningen för JPEG/JPG-kvalitet i spara-dialogen (ju högre bildkvalitet, desto större fil).
 
(Meddelandet ändrat av acb den 29 december, 2007)

2007-12-29, 23:26
Svar #4

Emelie Hermansson

Jan-Olof,
 
Nedan följer min tolkning av texten.
 
Åhr 1767 den 25 Maji efter wederbörlig kallelse infunno sig underteknade uti Prästegården Torestorp, at uti alla wederbörandes närwaro, upteckna och werdera ägendomen, sådan som then wid dödstiman befantes, efter afledne Kyrckoherden Gunnar Bredell, som med sin ännu i lifwe warande fru, efter sig lemnat Sonen Gustaf Bredell och dottren Stina Bredell, bägge gifta, och här wid upwistes ett emellan afledne Hr. Kyrckioherden och thes för den 23 Julii 1761 uprättadt och uti wittnens närwaro underskrifwit inbördes Testamente, hwar af fölier, at intet arf äger rum innan fru Pastorskan jembwäl genom döden aflider, så wida någon ägendom då finnes i behåll, sedan all gäld gulden är, då ägendomen af änckiefru Pastorskan, upgafs af then beskafenhet, som här under förmäles. neml.
 
För att fullständigt och korrekt tyda uppgifterna om ägodelarna, fordras nog, liksom Anna-Carin uppger, en större bild.
 
Vänliga hälsningar, Emelie

2008-01-02, 15:43
Svar #5

Utloggad Jan-Olof Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2022-08-14, 14:45
    • Visa profil
Hej Anna-Carin och Emilie, har följt Anna-Carins råd om hur förändra bilden. Men problemet karstå när jag minskat den till,från 500 till 900 pixlar samt minskat bildens storlek i jpeg i en otal variationer.Bilden blir oskarp när jag kommer ner till gränsen 100kB, måste bero på att kopieutdraget från landsarkivet inte är tillräckligt skarpt.Har en inläst bild som är 1300 x 2116 pixlar och 694kB som är skarp hela vägen, den går inte att lägga in tyvärr. Hela boupptäckningen består av 10 A4 sidor,första sidan med inledande text,åtta sidor i två spalter,inventarier samt underskrift på sista sidan. Tackar för era försök får se hur jag kan lösa det. Mvh.Jan-olof.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna