ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kommer Sigrid Cajsa Jonsdotter ifrån ?  (läst 576 gånger)

2011-04-03, 12:42
läst 576 gånger

Utloggad Hans Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2018-06-15, 19:05
    • Visa profil
Sigrid Cajsa Jonsdotter f.1797-01-04 finns i Säbrå (Västernorrland) i början på 1800-talet.
Hon återfinnes i Säbrå AI:5a sid52 där hon flyttar till Gådeå. Men vilken är orten hon ursprungligen kommer från. Jag har allt från gifte 1824 till död 1857 klart men ingen födelseort.
Saknar således föräldrar och födelseort. Hoppas nu att någon har uppgifter om detta.
Mvh
Hans.

2011-04-04, 10:22
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
I Viksjö C:1 döps en Sigrid Catharina den 9 april med föräldrarna J Jonsson ohh Margareta Olofsdotter i Mon. Genline gid 2097.4.90100 b 103

2011-04-04, 12:40
Svar #2

Utloggad Hans Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2018-06-15, 19:05
    • Visa profil
Tack Britt-Marie för svaret men jag anser Catharina för långt ifrån namnet Cajsa som finns med i alla senare längder.
Möjligen om man kan följa henne från Viksjö till Säbrå. Jag tar en närmare titt på det.
Mvh Hans.

2011-04-05, 09:16
Svar #3

Carl Szabad

Cajsa (Kajsa) och Catharina (Katarina) är helt synonyma namn. Det ena är en talspråksvariant av det andra. Och hon är född den 6 april. Däremot heter fadern Jean (Jan) Jonsson, inte Jon. Jan och Jon är två olika namn. Men å andra sidan skrivs hon ju Jansdotter, inte Jonsdotter, på den angivna sidan, så det är högst troligt att det är hon som föds i Viksjö.
 
Sen ligger Säbrå i Ångermanland och inte i Västerbotten, som underrubriken handlar om.

2011-04-05, 11:14
Svar #4

Utloggad Hans Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2018-06-15, 19:05
    • Visa profil
Hej Carl och Britt-Marie.
Jag är tacksam för detta förtydligande och tar det till mig. Jag söker i längderna hos AD och Säbrå ligger där under Västernorrland. Av denna anledning hamnade jag i detta landskap.
 
Tack för all hjälp.
Mvh
Hans.

2011-04-05, 11:27
Svar #5

Carl Szabad

Västernorrlands län är den administrativa indelningen som Säbrå tillhör medan Ångermanland är den geografiska. Eftersom Sveriges administrativa struktur har förändrats så mycket under århundradenas lopp används landskapet som geografiskt begrepp i AF. Den som är osäker på indelningen kan exempelvis leta här, i Rötters databas Socken-Sök.
 
Västerbotten är landskapet norr om Ångermanland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna