ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Härjedalen  (läst 861 gånger)

1999-09-06, 00:21
läst 861 gånger

Stefan Jansson

Hej
 
Denna diskussion råkade start under rubriken Jämtland. Den är nu raderad där, och här vad jag ungefär skrev i mitt första inlägg, samt en kommentar till detta som han komma in innan felet rättades till.  
 
Hej
 
Min morfar kommer från västra Härjedalen (Funäsdalen/Ljusnedal), och jag försöker leta lite bland hans anor. Jag är lite bortskämd efter att ha letat i min mormors anor från den norska sidan (Røros, Os, Engerdal) eftersom det där finns oerhört innehållsrika och detaljerade bygdeböcker så att man kan finna uppgifter (andrahands visserligen) i nästa alla linjer bak till 1700-talet och längre. På den svenska sidan finns det ju inte alls lika mycket skrivet, i anbytarforum finns intet och ingenting i DISBYT. Det vore kul att få kontakt med andra som har anor därifrån, och utbyta lite erfarenheter.  
 
Stefan Jansson
 
HÄR KOMMER NU INLÄGGET FRÅN KERSTIN SVENSSON
 
Hej Stefan!  
Underligt att du lägger västra Härjedalen under Jämtland när det finns en egen rubrik för landskapet.
Härjedalingarna är inte så många till antalet, men jämtar blir de aldrig!  
 
Nåväl, jag ska inte vara arg på dig så här vid första kontakten.  
Jag kommer från Tännäs och studerar vid Umeå universitet liksom du, om jag får tro din e-postadress, och
har forskat en del i släkterna i min hembygd. Är medlem i DIS, men har inte bidragit med något till DISBYT
än.  
Känner till ett flertal medlemmar som antingen är bosatta i trakten eller forskar på släkter därifrån och även en
del andra också, som inte är organiserade släktforskare.  
Några böcker om släkterna i trakten finns utgivna, Näsboken av Evert Wallentin bl a, och inom en kort
framtid skall en bok om Wageniussläkten komma ut.  
 
Tycker liksom du att det vore väldigt roligt att utbyta erfarenheter och anor kanske, de flesta är släkta med
varandra på ett eller annat vis i dessa trakter, så hör gärna av dig!  
 
Hälsningar  
Kerstin Svensson

1999-09-06, 00:23
Svar #1

Stefan Jansson

Hej Kerstin
 
Som du ser är geografi-felet åtgärdat (hoppas att du hittar igen disussionen här, på ”rätt” plats). Å andra sidan finns det en diskussion om Undersåker under Härjedalen, så fler kan göra fel.  
 
Kul att höra att det finns några som håller på där uppe också. Min morfar hette Karl Ljungberg (1911-1998), och på hans fars sida har jag Folkskolärare Olof Janssons (min morfars fars tremännings man) material om Ljungbergs-släkten, och det går ju långt tillbaka med Gripar och Vasar m m. Som så ofta är det mest männens anor som tas upp, de ingifta kvinnorna står det inte mycket om. Min morfars farmor Maria Kerstin Eriksdotter (f 12/8 1857 i Ljusnedal, d 25/4 1920) vet jag inget mer om, inte heller något om morfars farfars mor Barbro Olofsdotter (f 17/6 1831 i Ljusnedal), morfars farfars farmor Kerstin Persdotter (11/3 1793-?) eller morfars farfars farfars mor Ingrid Östensdotter Holm, mer än att hon kom från Ljusnedal (och var gift med Lisa Grips oäkte son, Karl Ljungberg som adopterades av Lisa Grips make Jöns Ljungberg och tog styvfaderns efternamn).  
 
På min morfars mors sida är det ännu klenare. Morfars mors, Gertrud Ljungberg, f Åhs (1886-1920) föräldrar hette Per Olofsson (Åhs), f 1845 och Kristina Pålsdotter, f 1858 enligt folkräkningen 1890, och bodde uppe i Hållan, men ingen av släktingarna som ännu finns kvar där uppe vet något så långt tillbaka.  
 
Själv är jag betydligt mer intresserad av anor i byarna där uppe än kungar och andra längt bak i tiden, så jag har tänkt att försöka jobba mig bakåt från dessa personer. Jag skall ta mig tid att leta i Kyrkböcker så småningom, men alla upplysningar om dessa personer tar jag väldigt gärna emot, eller om du har adresser till personer som skulle kunna veta mer.

2006-03-17, 21:20
Svar #2

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej, Stefan!
Du vet när Carl Ljungberg dog men vilken år???
 Vänliga Hälsningar
Anders Höijer

2006-09-30, 10:27
Svar #3

Eystein Eggen

Hei, Stefan!
Du tar opp interessante sp?rsmål. I ett halvt tusen år var Härjedalen ,som du vet, administrert fra andre siden av kj?len, vel helst fra Gauldalen. Den siste Steffen som jeg m?tte i Gauldalen, bodde på den gamle skyss-stasjonen Vinsnes, like f?r St?ren. Men i gamle dager var navnet endel brukt, f. eks. Staffan i 1590. han var bonde på Hov i Ålen, som jeg har skrevet en vilt romantisk roman om. Hovedpersonen Erik ( i 1520 det meste brukte navn i grensebygden Ålen) drar til Sveg med stormennene i 1270, men sitter bare og dr?mmer om kj?resten sin. Er du oppkalt etter noen på din mos side?
 
Vennlig hilsen
Eystein

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna