ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ölme CI:2  (läst 863 gånger)

2013-09-28, 23:08
läst 863 gånger

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil
I Träfors föds den stakars flickan Ingri 25/11 1736 (Ölme CI:2, sid 23)utan helt förnamn och ocksä utan föräldrar. Ingen lätt start i livet.. Fadern är noterad till Sold. Träfot och jag skulle vilja hitta båda föräldran.
 
Vad jag tror så här långt är att fadern hette Sven Träfot. Varför jag tror det är att jag tror denna tös dyker upp som Ingierd Svensdotter i Botilsäter 1764 (AI:1 sid 95) gift med Bryngel Olofsson 11/10 1767 i Botilsäter. Ingierd och Bryngel dyker sedan upp i By Säffle 1773 (By-Säffle AI:5, sid 5) och därefter kan jag följa paret till respektive död.
 
Jag tycker att en Träfot borde hittas rätt lätt men så har det inte varit för mig. Jag hittare en Sven Träfot som dör 1790 i sökmotorn Centrala soldatregistret men han är för ung för att vara Ingrids far. Jag hittar heller min Sven i GMR 1737 Närke-Värmland där jag tycker han borde finnas.
 
Min undran är, är det någon där ute som har ordning på Ingris föräldrar; där fadern är soldat Träfot 1736?
 
Tackar på förhand.
Peter

2013-09-29, 09:37
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
20 okt 1739 föds i Träfors, soldat Jonas Månsson Träfot och hustru Britta Larsdotters dotter Ellicka.
Kan dessa föräldrar även vara Ingris ?

2013-09-29, 10:11
Svar #2

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil
Tack Bengt-Göran,
 
Jag skall genast gå igenom födelseboken och se vilka barn som föds i Träfors i tiden kring 1736.
 
Peter

2013-09-29, 23:47
Svar #3

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil
Nej, det här får jag inte ihop.
 
Om Jonas och Britta skulle vara Ingris föräldrar skulle hon inte uppges som Ingierd Svensdotter i By-Säffle och i By-Säffle AI:7 sid 148 anges födelse till Ölmehärad.
 
Jag har kikat på alla födslar i Ölme Träfors 1727-1746 och den enda slutsats man vill dra är den du ger Bengt-Göran, Soldat Jonas Månsson och Britta Anderson får 3 barn under denna tid i Träfors, 1732 Ingri - 1739 Ellike och 1743 Jonas. En möjlig förklaring kan ju vara att Ingri född 1732 dör tidigt och paret döper även nästa dotter till Ingri (född 1736). Jag kan tyvärr inte verifiera, Ölmes hfl startar 1747 död o begravna saknas 1701-1748. In o utflyttade finns heller inte för tiden. Jag kan allså inte se vart Jonas och Britta tagit vägen för dom är inte kvar i Träfors 1747. Om denna teori stämmer är jag vilsen med Ingierd Svensdotter, var kommer då Sven ifrån..
 
Jag pratar kanske lite för mig själv, men får nog parkera denna fråga.
 
Peter

2013-10-05, 13:01
Svar #4

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-05-10, 16:17
    • Visa profil
Hej Peter!
Jag letar också efter Ingegerd Svensdotter, som vi har gemensam match på i Myheritage. Jag hittar i hsf AI:1 (1747-1750) sid 65 en soldat i Träfors som heter Nils Ersson Träfot med hustru Maria. De har barnen Maria, Stina och Petter. De kan ju också ha fått en dotter Ingri som avlidit. Eller finns det en Soldat (Sven) Träfot innan denne Nils. Jag leta efter Träfot i Generalmönstringsrullaran för den aktuella tiden.
 
Jan

2013-10-07, 21:45
Svar #5

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil
Jan,
 
Tack för ditt svar. Jag ser att vi har gemensamma matchningar i MH och att vi har samma problem. Nu ser jag inte hela ditt träd men det spelar ingen roll.
 
Jag har också letat efter Träfötter och jag kan hitta en Sven Träfot men honom får jag till 1790 (taget ur minnet) vilket är för sent.
 
Nu tror jag så här; Ingierd (som det står i hfl) Svensdotter är i senare hfl noterad som född i Ölmehärad 1736. I Ölmes födelseböcker CI:3 sid 57 och CI:2 sid 23 är Ingri den enda flicka född 1736 som heter liknande Ingrid och med fader soldat Träfot som är den den enda möjliheten då ingen annan far till någon Ingrid heter Sven i förnamn, då har någon dragit en snabb slutsats att det måste vara han och sedan kallat honom Sven. Soldat börjar ju också på s som Sven gör.
 
Det har publicerats ett par släktträd på nätet som visar ovanstående släktband. Här är en av flera som i alla fall har fått mig att gå lite vilse. http://www.thojoh.se/genealogi/TJ/0004/3_1566.htm I det trädet kallas han dessutom Soldat Sven Träfelt.
 
Jag är i det här läget färdig att ta bort denna soldat Träfot ur mitt träd, jag kan inte finna några källor som bekräftar detta.
 
MVH
Peter

2013-10-07, 21:47
Svar #6

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil
Jan,
 
Tack för ditt svar. Jag ser att vi har gemensamma matchningar i MH och att vi har samma problem. Nu ser jag inte hela ditt träd men det spelar ingen roll.
 
Jag har också letat efter Träfötter och jag kan hitta en Sven Träfot men honom får jag till 1790 (taget ur minnet) vilket är för sent.
 
Nu tror jag så här; Ingierd (som det står i hfl) Svensdotter är i senare hfl noterad som född i Ölmehärad 1736. I Ölmes födelseböcker CI:3 sid 57 och CI:2 sid 23 är Ingri den enda flicka född 1736 som heter liknande Ingegerd och med fader soldat Träfot som är den den enda möjliheten då ingen annan far till någon Ingegerd heter Sven i förnamn, då har någon dragit en snabb slutsats att det måste vara han och sedan kallat honom Sven. Soldat börjar ju också på s som Sven gör.
 
Det har publicerats ett par släktträd på nätet som visar ovanstående släktband. Här är en av flera som i alla fall har fått mig att gå lite vilse. http://www.thojoh.se/genealogi/TJ/0004/3_1566.htm I det trädet kallas han dessutom Soldat Sven Träfelt.
 
Jag är i det här läget färdig att ta bort denna soldat Träfot ur mitt träd, jag kan inte finna några källor som bekräftar detta.
 
MVH
Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna