ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folk fra Härjedalen på Røros 1701  (läst 1011 gånger)

1999-11-08, 10:07
läst 1011 gånger

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
Jeg har gjennomgått et manntall for bergstaden Røros fra 1701 og har funnet en del folk fra Härjedalen. Kanskje noen i dette forum vil finne noe av interesse. Manntallet omfatter bare hankjønn:
 
Joen Olssøn Herdall         39 år berggesell
Olle Joensen                12 år sønn
Iver Joensen 9 år sønn
Knud Olssen Herdahl         30 år skomaker
Peder Inorigssen(?) Herdahl 26 år tjenestekar
Lars Mogensen Herdall       30 år tjenestekar
Ole Andersen                44 år tjenestekar
For noen på lista ovenfor har jeg flere opplysninger. Er noen av disse kjent for deg, så gi meg et hint.

2000-01-05, 20:30
Svar #1

Stefan Jansson

Hej Knut
Jag har inga upplysningar om dessa personer, men en fråga. Har du (eller någon annan) mantalet i elektronisk, eller annan, form som man kan få tillgång till? Jag har en stor del av mina anor på Röros, har rekonstruerat det mesta m h a Rørosboka och Engerdals och Os bygdeböcker, men skulle vilja verifoera mycket av detta, sådana källor är ju inte 100 % tillförlitliga. Folkräkningarna 1801 och 1865 finns ju på nätet, så där har jag kontrollerat mycket, men 1701 finns ju inte där.  
Tack på förhand
Stefan

2000-01-09, 08:19
Svar #2

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
1701-manntallet for Røros er digitalisert, men er ikke ferdig korrekturlest ennå. Det vil skje om en måneds tid. Det er meningen at manntallet skal legges ut på nettet, men hvor det vil skje, er ikke avklart. Jeg kan sende en ny melding hit når det foreligger en web-adresse.
 
Manntallet for Røros omfatter i underkant av 900 personer og skulle være ganske komplett når det gjelder folk som faktisk bodde på Røros og de nærmeste bygdene. De deler av Røros Kobberverk som lå i Hedmark, er dessverre ikke med. Denne delen av 1701-manntallet har forsvunnet for lenge siden.
Knut

2000-01-10, 21:07
Svar #3

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Här hittar Du lite av Röros kyrkböcker på nätet, i väntan på folketellingen.
 
http://home.sol.no/~hoholst/roros/index.htm
 
I övrigt bör väl denna diskussion föras under Norge fortsättningsvis.
Christer Kalin

2004-09-20, 13:48
Svar #4

Per Vidar Bredesen

Hei!
 
Jeg etterlyser informasjon om Kirsten Jacobsdatter Engesvoll.  Hun var født i Røros i 1774.  Hennes forældre var Jacob Abrahamsen (f ca 1738, d 1791) og Inger Andersdatter Vigen (f ca 1735, d 1778).  Faren og stemoderen Karen Rasmusdatter (f 1746) bodde omkring 1790-tallet på Engesvoll i Røros.  Kirsten Jacobsdatter flyttet til Funäsdalen og var gift der.  Hun levde ennå i 1836.  Jeg søker informasjon og Kirstens liv i Funäsdalen og om hennes etterkommere.
 
Med vennlig hilsen
Per Vidar Bredesen
per.vidar.bredesen@idun.no

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna