ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Notering om död.  (läst 621 gånger)

2014-08-03, 20:03
läst 621 gånger

Utloggad Åke Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 215
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 11:04
    • Visa profil
Jag har svårt att tolka vad som skrivits om den döde Börje Hellgren. Att han dog 17190123
och begravdes 17190301 tror jag mig klurat ut, men mycket av övrig text har jag svårt med.
Behöver hjälp.
 
Åke Nordström
 
 

 
Klipp Millesvik C:1 sid 223 AID

2014-08-03, 23:53
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Suddigt men testar: 1719 d 1 Martii blef Befalningsman i Söderhult Sal. Börje Helgren begrafwen efter en mycket gudfruktlig och Christelig förder wandel i försambl. I sin lifstijd har han kyrkiones räkenskaper sedan 1685 hållit med all trohet och pligt samt pådrefwet goda ordningar i försambl. och at kyrckans reparationer med s?der äro i dhet stånd som nu finnes.
d. 23 Jan afsomnade han stilla i herranom kl 3 om morgonen med rent förnuft och sin siäls antvardande i sin återlösares händer, sedan han här lefwat 68½ åhr och 5 månader samt 5 dagar. För en leekman androm til effterdomme, uptecknas detta at han, som en stor lust hade til guds ord, hafer 13 gånger genomläset den H. Bibel och begynt honom 14de gången igenomläsa och war en man af träget läsande, både af gudeliga böcker i Historien och i lag och recesser en förfaren man. Håf- och summarier öf(ver) hela den H. skrift sig til minne och tröst i en book wäll sammanskrift.
Försöker Mats på kvällskvisten.

2014-08-04, 09:15
Svar #2

Utloggad Åke Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 215
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 11:04
    • Visa profil
Tack Mats!
 
Jag har väldigt svårt med dessa gamla texter, trots att jag försöker träna. Nu har jag fått
hjälp, som ger mig ytterligare träning.
 
BH var troligen gift med en Elisabet en dotter till prästen Eskil Milander i Millesvik.
Jag får ta och låna Karlstads stifts herdaminne och se om där finns mera.
Beräknat borde BH varit född alldeles i början av 1650 om åldersangivelsen är riktig.
 
Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna