ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlskoga AI:21 sid 233 Abbortjärn  (läst 858 gånger)

2015-09-27, 16:56
läst 858 gånger

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Hej! Vill gärna veta vad anteckningen admo 7/11 1829 som står vid några av Erik Erssons barn betyder.
Trodde det betydde ad mortem men de finns ju med senare.  
Mvh Moniqa

2015-09-27, 19:28
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Det står adm d, dvs admitterad den (och datum). Admitterad till den första nattvarden, dvs konfirmerad.
 
http://www.arkivdigital.se/slaktforskning/ordlista

2015-09-27, 19:58
Svar #2

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:49
    • Visa profil
Nej, Kristina!
Det står admo, dvs admonnerad. Varnad eller klandrad, förmodligen pga dåliga läs- och kristendomskunskaper. Det äldsta barnet är 10 år och då är ju konfirmation inte aktuell. Oftast, men inte här, använder prästen förkortningen admon.
Det finns en intressant anteckning på sid. 8 i samma volym, gällande en dräng Jonas Jansson: admon, läser hvarken utan el. innan, går ej till nattvard, osäk. om han ens är admitt.
 
Mvh
Stefan
Stefan Dake

2015-09-27, 20:36
Svar #3

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Tack för info!! Ja, jag läste admo och tänkte det hänt barnen något samma dag, men när jag kollade vidare så var de ju med så anade det var något annat än ad mortem.  Särskilt två av barnen verkar ha det besvärligt både med att tala och läsa.  
Tack Kristina och Stefan. Hälsningar Moniqa

2015-09-27, 20:49
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Aha! Bilden var beskuren och jag tittade inte på originalet vilket jag borde ha gjort.  
 
När jag bläddrar bland sidorna ser jag att prästen klankat på många, men de flesta är äldre än de här stackars ungarna. Kan tycka att klandret borde riktats till föräldrarna, men det kanske det gjorde.
 
Tack Stefan för din uppmärksamhet!

2015-09-28, 03:02
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enda träffen i SAOB (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) på sökningen admo* var ordet admonition som anges ha betydelsen förmaning, varning, vilket var vad de stackars ungarna utsattes för.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna