ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1732 - 1736 (AI:1) Sida 61  (läst 476 gånger)

2014-12-13, 18:54
läst 476 gånger

Utloggad Bo Byberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2021-10-20, 15:45
    • Visa profil
Jag leter efter uppgifter om Lisken Jonasdotter född 8 Jul 1733 Emtbjörk/Ämtbjörk, Ekshärad. Finns hon med på detta uppslag? Vad står i så fall om henne?
Födelseuppgifter finns:
LÄN:   Värmland
FÖRSAMLING:   Ekshärad
TYP AV REGISTER:   Födde
ÅRTALSINTERVALL:   1723 - 1799
GID:   477.45.4800
VOLYM:   C:2
FÖRTECKNINGS/FICHENUMMER:   XY-127
SIDNUMMER:   77
 
M v h
Bo Byberg
Borlänge

2014-12-13, 20:02
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:41
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Den 8 juli döps (OBS!) en Lisken, dotter till Jonas Johansson och Maria Kristoffersdotter i Ämtbjörk. Om det är personen du är ute efter eller inte är ju dock omöjligt att veta  Födelsenotisen hittas på sid 76 och inte 77 (samma uppslag).
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-12-13 20:03)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-12-13, 22:58
Svar #2

Utloggad Bo Byberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2021-10-20, 15:45
    • Visa profil
Ja det är den Lisken. Jag har också lagt märke till att det endast står datum under Dop-kolumnen ej i födelsekolumnen.
Kan det vara så att det är ca 2 år emellan födsel och dop på den tid det här rör sig om. Det troliga är väl att det är någon form av felskrivning eller att det är olika personer. Se nedan:
 
Har kört fast på min ana Lisken Jonasdotter, gift och bosatt i Norra Råda, men som enligt uppgift ska vara född i Lindås 1731-06-16 (bl.a. från hfl i Norra Råda AI:1, sid. 174 samt från vb Norra Råda EI:1 sid. 265 då hon gifter sig med Elof Nilsson från N. Råda år 1755)  
 
Dock föds det ingen Lisken Jonasdotter i Ekshärad det datumet eller det året. Det närmaste jag kan komma är Lisken Jonasdotter som föds 1733-07-08 i Emtebjörk (fb C:2, sid. 77) - föräldrar Jonas Johansson och Maria Christphersdotter.  
 
Eftersom jag inte har lyckats följa denna Lisken framåt så bra, det sista jag hittar av henne är i Emtebjörkstorp 1750-56 (AI:2, sid. 112). Det står något till höger längst ut på raden som jag inte kan tyda riktigt, bl.a. Råda sn, men jag är osäker på om det hör till pers. ovanför. Någon som läser bättre än jag?  
 
Det har heller inte gått att följa den säkra Lisken bakåt från vb.  
 
Känns för osäkert att köra vidare på Lisken född 1733 utan mer kött på benen så jag undrar om det finns någon annan forskare som kan bekräfta att det är samma person?? Kanske finns det någon som har forskat på familjen och har hittat någon annan källa?  
 
Min hänvsning till 1732 - 1736 (AI:1) Sida 61 och framåt var ett försök att komma vidare på ovanstående. Men det mesta där var svårtytt för mig och inga datum fanns på personerna.
 
Bo Byberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna