ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmland , Nordmark födde 1898-1920 Märta Sofia  (läst 486 gånger)

2012-11-05, 09:19
läst 486 gånger

Utloggad Anna Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2015-11-15, 11:49
    • Visa profil
Hej
Jag behöver hjälp med att läsa vad som står om Märta Sofias föräldrar. Att hennes far heter Alfred Bergqvist född 67 13/4 de ser jag men vad står sen ? Kan även läsa moderns namn Anna Axelina Olsdotter , om jag nu uppfattat det rätt ? Men vad betyder h.h (som står skrivet innan moderns namn)?  
 
Tittar man även längst ut på sidan så står de I 18 , vad betyder detta ?
Undrar även hur jag får fram vart föräldrarna är födda , de står ju inte med på sidan.
 
Tacksam för all hjälp jag kan få.

2012-11-05, 10:03
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Alfred Bergqvist, jordbr.arb. (Jordbruksarbetare) i Dalkarlsjön
h. h. (hans hustru) Anna Axelina Olsdotter.
 
Familjen bor alltså i Dalkarlssjön i Nordmarks socken.
Då tittar man i församlingsboken för Nordmark och letar fram Dalkarlssjön och någonstans där finns dom.
Där står då även var föräldrarna är födda.
Du skriver inte vilket år Märta Sofia är född, så jag kan inte säga direkt vilken av församlingsböckerna du ska titta i.
Men efter lite tankeverksamhet så är det nog 1906 och då finns familjen i Nordmark AIIa:5 (1906-1915).
Boken har turligt nog ett personregister, så du finner dem på sidan 11.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna