ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tierp, A I:4, 1796-1802, sid 164 i boken, bild 194 i SVAR  (läst 535 gånger)

2015-08-04, 18:34
läst 535 gånger

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
I Tierp A I:4,sid 164, Längst ner på sidan finns en marginalanteckning som rör drängen Jonas Persson, f. 1766. Jag kan bara tyda texten delvis men förstår inte innehållet. Det rör sig om en Häradsrättsdom.  
Kan någon förklara innebörden?  
Med vänlig hälsning  
Gunnar

2015-08-04, 20:03
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 09:30
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Obs. Pigan Greta Lars-
dotter i Österensta
Soldat-hus är för
denne dräng Jonas
Perssons hustru in-
tagen enligt Tierps
Häradsrätts dom.
 
Greta Larsdotter hittar du på sidan 78 i samma bok.
Soldaten heter dock Per, så förmodligen har har hennes mor varit gift tidigare.
Här finns vid Greta ungefär samma text som ovan.
Här anges också Jonas och Gretas son Anders Jonsson, född 24/7 1798. Honom hittar du i födelseboken C:3 på detta datum.
 
/Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Bobbo 2015-08-04 20:04)
Stefan Dake

2015-08-05, 07:39
Svar #2

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
Tack Stefan!  
Vad innebär formuleringen ..för denne dräng Jonas Perssons hustru intagen...? Är Jonas och Greta gifta enligt Häradsrätten? Jonas tycks ju vara far till Anders. Greta dyker ofta upp som piga på samma sida som Jonas är dräng. I A I:4, sid 309, bild 353 i SVAR finns båda i Styngsberg. Där finns även min ana, Lena Larsdotter, f. 1784. Även hon uppger Jonas som fader till sin dotter, Stina Malena, f. 1804. Jonas försvinner sedan till Stockholm. I Sockenstämmoprotokoll (Själevad) har jag sett hur en övergiven hustru förvägrades fattighjälp. Istället skickades hustrun efter maken till en närbelägen socken. Kunde Jonas verkligen smita ifrån en laglig hustru och barn?  
Detta blev nu mer än en läsfråga men jag skulle uppskatta att få svar på om formuleringen i Häradsrättsdomen innebär att Jonas och Greta är lagligen gifta.  
Med vänlig hälsning  
 
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna