ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litslena AI:1 sid 35  (läst 919 gånger)

2011-12-19, 20:01
läst 919 gånger

Utloggad Kerstin Sörstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 13:28
    • Visa profil
Jag undrar vad som står vid dessa två systrars namn i hfl
 


 
Kerstin

2011-12-20, 11:34
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2215
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 16:57
    • Visa profil
Hej Kerstin.
 
Sondottern Jungfru Ulrica
Sondottern Jungfru Euphrosyne
 
Jungfru Euphrosyne Wassberg
Jungfru Euphrosyne Wassberg
 
mvh
Carina

2011-12-20, 15:03
Svar #2

Utloggad Kerstin Sörstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 13:28
    • Visa profil
Tack Carina, då hade jag tytt namnen rätt. Men vad står det mellan raderna? Vid Ulrica står ...... 1741 och vid Euphrosyne ....... 1746...... samt ....... 1752 på två ställen.
 
Kerstin

2013-02-27, 21:42
Svar #3

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej, jag vill ta upp tråden från 2011. Och hoppas att det finns någon som kan hjälpa till med tydning.  
-Vad står det på namn nummer 12, nånting med Friis?  
-Och vad står det vid de olika årtalen som Kerstin Sörstrand efterfrågar ovan, en gåta som ännu inte är löst.  
-Och vad står det vid namn nummer 17, Helena Emerentia,  ordet före 1744.  
Syftet med frågorna är att spåra var de kom ifrån, var höll de hus mellan Skämma Rusthåll c:a 1730 och Skillinge, se bakgrund nedan. Jag skriver inga källor där, är bara ute efter läshjälp.
 

 
Bakgrund:  
Klippet är taget från husförhöret(boken täcker 1719-1752) hos Löjtnant Lars Wassberg i Skillinge, född 1675 på Kongshamns gård, han levde sedan sitt liv  i Skillinge.  
Hans son var  kapten Gabriel Wassberg, född i Övergran 1698. I början av sitt äktenskap med Maria Euphrosyne Fries bodde familjen antagligen i Skillinge hos pappan, de första barnen är födda där.
Därefter finns familjen Gabriel Wassberg/ Maria Euphrosyne Fries på Skämma rusthåll i Övergran som hans mamma Helena kom ifrån, de är dokumenterat där 1730.  
Sen föddes några barn som jag inte vet var de är födda, och slutligen ett par barn som ska vara födda i Håbo-tibble 1733 resp 1737.  
 
Gabriel Wassberg verkar enligt sin dödsanteckning ha varit en aktiv militär, i flera olika regementen. 1744 lämnar han Bohusläns regemente, 1749 tar han avsked från det militära.  Kan det vara så att den här hfl:n vilar på svaret var familjen hållit hus mellan Skämma Rusthåll cirka 1730 och Skillinge?
Det första barnbarnet som kommer till Skillinge är sondottern Ulrica, så kommer Euphrosyna, Helena Emerentia. Så flickornas pappa, kapten Gabriel, så Anna Greta och Maja Stina. Ett par av flickorna förekommer fler gånger. Det står små ord jag inte lyckats tyda och ett och annat årtal på barnen.
Hälsningar Britta

2013-02-27, 23:31
Svar #4

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Ovanför Ulrika står: hem till sin far 1741
Vid Jungfr Eufrosina Wassberg  i andra klippet läser jag: c. at af 1 Mortii 1752 ev. något med död det året, Gabriels far Lars Wassberg dog väl då. Kan någon latinare tolka detta?
Mats

2013-02-28, 00:24
Svar #5

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Mats, tack för din tid.  
 
Ja, Lars Wassberg  dog 1752, det framgår inte av dödboken exakt datum. Han begravs 11/2   :http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/312586.html  
Kan det stå 1 Martti, ungefär 1 mars? Hon kanske gjorde ngt 1 mars 1752.
Euphrosina var nattvardsungdom 1741 hemma hos farfar Lars.
 
Då framgår det att Ulrika åker hem till sin far (Gabriel Wassberg) 1741. Undrar om det innebär att hon åkte ifrån Skillinge till ett ställe där pappan fanns, eller till Skillinge där pappan fanns. Men han hade enl. anteckningen i dödboken sin tjänstgöring vid Bohusläns regemente då.  
 
Din läshjälp har precis just nu givit mig hjälp på ett oväntat sätt. Jag hade en ännu outforskad källhänvisning: Tillinge AI:1a (1739-46)  s 181 Taxhufvud . Medan jag skrev på svaret här tittade jag på den källhänvisningen, trodde den bara gällde Euphrosyna. Men det visade sig att där i Tillinge fanns de, hela familjen. Kanske var Lars Wassbeg stödfamilj när Gabriel Wassberg var ute på jobb i Bohuslän.  
 
Alltså åkte hon ifrån farfar i Skillinge till Taxhufvud i Tillinge där pappa fanns. Pappa hemma på permis, kanske.
 
Man kan säga att det blev en utökad läshjälp. Men det var din tydning hem till sin far som fick mig att undra, och ledde till lösningen.
I samtalet finns lösningen. Tack!
 
Hälsningar Britta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna