ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jumkils Husförhör SE/ULA/10498/A I/8 (1837-1845)  (läst 474 gånger)

2012-11-27, 11:01
läst 474 gånger

Utloggad Jonas Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 22:08
    • Visa profil
Hej, jag skulle uppskatta hjälp med att tyda anteckningarna i Jumkils kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10498/A I/8 (1837-1845) bildid i SVAR: C0003123_00017 (hushåll nr 5 i boken).
 
Den nedersta texten kan jag tyda men de två övre klarar jag inte av.
 
 

2012-11-27, 13:32
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Jonas!
 
Det verkar vara gamla synder - åtminstone i hustruns fall, eftersom hon har fått förlåtelse redan 1828. Latin i kombination med en slarvig handstil är inte min starkaste sida, men båda har tydligen syndat mot ett av budorden (peccavit in praeceptum). Vilket nummer det rör sig om kan jag inte riktigt reda ut - på mannens rad tycker jag att det ser ut som det 7:e (VIIimum?) och på hustruns det 6:e (VItum?)
 
Om det är något som hänt innan de kom till Jumkil, bör det finnas motsvarande noteringar även i tidigare husförhörslängder, som förhoppningsvis är mera lättolkade.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-11-27, 13:59
Svar #2

Utloggad Jonas Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 22:08
    • Visa profil
Aha tack Hans Olof det är första gången jag stöter på sådana formuleringar. Det där med 6:e budordet kanske kan ha att göra med att hustrun (som heter Catharina Magdalena Flodman) födde en oäkta son (fader okänd), Alfred Theodor 1828-05-25 6 år före äktenskapet med drängen Per Blom. Kanske är det detta som åsyftas? Jag har tyvärr inte kunnat hitta Catharina i Uppsalas ganska spretiga husförhör vid den tiden så ytterligare eventuella brott omkring 1828 är i nuläget okända.  
 
Båda makarna (Per och Catharina) har i andra kyrkböcker notiser om att de har straffats för stöld/snatteri en gång 1834.
 
Mvh Jonas

2012-11-27, 14:47
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Då stämde det tydligen att det var sjunde budet för honom och sjätte för henne. I den första delen av anteckningen om henne tror jag mig kunna läsa ordet furtum (stöld), så det är säkert brottet 1834 som avses där liksom i anteckningen om honom. Och att hon blev absolverad för brottet mot sjätte budet 1828 överensstämmer ju med det oäkta barnets födelseår.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna