ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lillkyrka, Anders Andersson GID 2258.7.65300  (läst 374 gånger)

2006-09-22, 06:21
läst 374 gånger

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar om någon kan hjälpa mig tyda denna begravningsnotis, Anders Andersson i Trädgårdstorpet dog 30/5 1795 (notisen finns ungefär mitt på högra sidan).
Jag tolkar första delen som lefvde i ett hårt ägtenskap, men sedan kan jag inte tolka resten
 
Med vänlig hälsning
 
Ingela Utterström

2006-09-22, 21:19
Svar #1

Janne Svensson

...med allenast ett lefvande barn -- -- -- -- och stod therföre väl mot lång sotesäng.
 
Hur länge var han gift? Kan det stå Kårt, skrivaren använder å på många ställen där det skall vara o.

2006-09-23, 22:21
Svar #2

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Tack för svaret!
 
Han gifte sig 1761, och dog 1795, så jag tror nog inte att det står kort. Jag tolkar texten efter lefvande barn som en Guds ord, sedan kan jag inte läsa resten, kanske är betydelsen av texten att han var ogudaktig?  
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna