ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förkortning av namn i Domkyrkoförsamlingen,  (läst 619 gånger)

2002-05-28, 15:41
läst 619 gånger

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Jag kan inte hitta något namn  i dagens Uppsala som passar in på forkortningen f. församlingsdelen. Det gäller vad som står ovanför den kraftiga linjen och som är taget från  Domkyrkoförs. utflyttningslängd 1865. Jag tycker det ser ut som att han flyttar till Kulla, Enköpings kn men blir lite osäker då enkel-l har mycket kraftigare staplar på andra ställen, kan det vara något annat?
 

2002-06-07, 19:46
Svar #1

Erik P. Varelius

Pröva Kulla om du inte redan har gjort det!
I Uppsala k:n finns på K socknarna: Kil, Knivsta och Knutby, i grannkommunen Östhammar finns inga socknar på K,
inte heller i Tierp, i Enköping bara Kulla (och Kungs Husby men det är för långt för att det skulle kunna passa), inga i Älvkarleby, och i Håbo Kalmar (lustigt namn på socken). Allt enligt internetversionen av Sveriges församlingar genom tiderna.  Ingen av de andra församlingarna ser ut som kråkan i flyttlängden. Så förutsatt att din dräng inte har flyttat långt (min anmoder flyttade på 1870-talet från sydvästra närke till Nacka för en pigtjänst) så är nog Kulla det troligaste.
//MVH Erik P. Varelius

2002-06-08, 16:19
Svar #2

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Hej Erik , jag fann Anders Wilhelm Boström f. i Hagby  1847-06-03, i Kulla, Enköpings kn men året efter , 1866, försvann han till Stockholm och det lär bli besvärligt att hitta honom där då det finns många förs. att leta i men tack ändå.
Hälsningar Sten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna