ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Enköping Varifrån kommer Jan Erik?  (läst 228 gånger)

2005-07-14, 14:28
läst 228 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Har lovat min sambos lillebror att forska på hans fars sida och hamnar då i för mig helt obekanta orter, så jag kan tyvärr inte se vart nedan Jan Erik Jansson är född eller varifrån han kommer. Han flyttar 1825 till Kungs_Husby det vet jag däremot men resten. Kan någon  hjälpa mig. Nedanstående bild är ur Hfl i Enköping AI:11 GID 2297.26.47800
 

2005-07-14, 16:41
Svar #1

Siv Lundgren

Kicki, Jag tycker det står Husby. Det finns flera Husby runt omkring Enköping. Bl.a. ett i Vallby, nedanför kyrkan, om jag minns rätt, och ett Husby i Boglösa, straxt utanför stadsgränsen och jag tror att på senare år har det blivit en stadsdel med villor.  
I den kladdiga delen tycker jag mig kunna se Kungs och Kungs-Husby är en socken söder om Enköping.
mvh Siv

2005-07-14, 17:20
Svar #2

Siv Lundgren

Kicki,jag läste inte din fråga ordentligt. Jag tror det står Tibble 1822. Det finns tre Tibble runt Enköping kollade på Enirno. Vid Grillby, vid Fjärdhundra och vid Enköping. Födelsefs. är svår att tyda.Hade bilden visat mer kan man titta på bokstäverna på de övriga. Den första bokstaven liknar ett J som i Jan och Jansson men sen är det svårt, jag kan inte tyda det.
mvh Siv

2005-07-14, 17:22
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Om det nu hör till Jan Eriks rad så står det Ihrsta [Irsta] 1804 samt säkerligen Tillberga 1822.. (Tillinge låg ju bra till, men det är rätt klart Tillberga)
 
-skrivet före inlägget ovan detta

2005-07-14, 18:12
Svar #4

Kicki Wahlström

Tusen tack båda två! Nu har jag något att rota i. Det är lite svårt att tyda orter när man aldrig har varit i dessa trakter och forskat förut men man lär sig ju med tiden. Tack
 
MVH  Kicki

2005-07-14, 22:26
Svar #5

Siv Lundgren

Kicki, Jag tror att Peter har rätt i att det står Irsta och Tillberga. De ligger ganska nära varandra.
mvh Siv

2005-07-15, 03:03
Svar #6

Kicki Wahlström


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna