ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Axelsson, hjälp med att tyda ?!  (läst 516 gånger)

2009-09-17, 10:22
läst 516 gånger

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej !
Jag är släktforskare och vill ha hjälp med att tyda  
Genline, Löt AI:II Husförhör 1871-1880 på sidan 60. Där står det om Per Axel Axelsson på raden till höger sidan, var står det där? Om jag fattade rätt: fr. rättare......  
Tacksam om att få hjälp av er som kan tyda det åt mig.
Jag blir oerhört tacksam om att få hjälp.
 
Susanne

2009-09-17, 14:22
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Susanne!
 
Det verkar som om det har funnits tre anteckningar i rutan. Först en ganska lång som nästan är raderad och som jag inte kan hjälpa dig med. Över början av den anteckningen står det f. Rättare, vilket syftar på att Per Axel hade tjänst som rättare i Hovgårdsberg, Vendel 1869-1870 (Vendel AI:15b, s 145). Nedanför står det fr. åtnj. medb. förtr., vilket jag tolkar som frejd: åtnjuter medborgerligt förtroende.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-09-17, 18:23
Svar #2

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Hans-Olof J !
 
Ett stort tack för hjälpen. Tänk att du lyckades att lista ut det. Jag försökte flera ggr.  
Ja det stämmer att det har funnits tre anteckningr som du skriver. Det var jag som  skrev tidigare. Dels beror på att jag kom på att jag skulle skriva rubriken vad jag sökte efter.  
 
Mvh Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna