ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Michael Planting  (läst 880 gånger)

2008-11-24, 18:54
läst 880 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se

 
Jag skulle bli glad om hjälp att tyda ovanstående text. Vad står under: Signhildsberg .. General Majorn Välborne (?) Michael Planting ...?
 
Tyvärr är fotot inte helt bra, men kanske någon kan tyda texten ändå?
 
Hälsningar Anita

2008-11-25, 11:48
Svar #1

Leif R. Blom

Sign.berg Sätteri. GM W. Michael Planting, brukar med egit folk och äfwen som niute åhrl. kost och lön,
 
en vanlig fras i mantalsförteckningar
 
ett förslag mvh Leif

2008-11-25, 12:15
Svar #2

Lotta Nordin

Mellan Wällborne och Michael står det Hr(Herr).
Och det står egit folck och afwell

2008-11-25, 14:26
Svar #3

Leif R. Blom

JO, visst Lotta, står det afwell, jag citerade mitt ett svar från i januari, vilket jag kom ihåg, då Anita eller Anne frågat om samma text,
men ur en annan källa. 1723 o 1724 års mant.l.
För mej skulle det vara av intresse om han bodde här redan 1719-1720 ?
Men den frågan kan ju egentligen inte tas här.
mvh Leif

2008-11-25, 16:47
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Stort tack Leif och Lotta!  
 
Jag visste inte att frågan varit uppe tidigare (var?). Det måste i så fall vara Anne Eriksson som frågat, eftersom det är av henne jag fått textbilden. Tyvärr känner jag inte till vilket år denna text är skriven - jag kanske får återkomma om det när jag kontaktat Anne.
 
Det som är intressant är att det står Signhildsberg sätteri i texten. Enligt Lennart Naeslund från Sidensjö (Plantingforskare som tyvärr dog för ett par år sedan) så uppger han, att Sven Z Sundin (författare bl.a) att Michael Planting varit ägare till Signhildsberg, men att han pga obestånd tvingats sälja godset till en baron Henric Wachschlager år 1725. Denna uppgift motsägs emellertid av den nuvarande ägaren till Signhildsberg som i telefonkontakt med L. Naeslund sagt att någon Michal Planting (1661-1729) inte finns upptagen i Signhildsbergs ägarlängd, och att godset såldes år 1728 av dåvarande ägarinnan änkefru Anna Maria Forsenwald (omgift med Göran Josuae Törnqvist, adlad Adelcrantz) till baron Henric Wachschlager.  
 
Däremot, har den nuvarande ägarinnan av Signhildsberg sagt, att Michael Planting figurerat på ett annat gods, nämligen Norränge Råby i Håtuna fs. Tyvärr har det vid efterforskningar där inte gett några positiva resultat. (Lennart Naeslund)
 
Jag har uppgiften att Michael Planting avled 1729-12-26 på Bro gård Tolfta sn.  
 
Hälsningar Anita

2008-11-25, 19:00
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag är ledsen.. Jag hittar diskussionen om texten här.  
 
Suck.. jag deltog själv i diskussionen..
 
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna