ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livreg. till häst, 1713, bok 787 bild 1990/sid 193  (läst 984 gånger)

2016-01-21, 20:03
läst 984 gånger

Utloggad Andrée Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2018-04-23, 18:56
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att tyda ett par ord för ryttare nummer 114 Mats Lillia.
Jag har lyckats tyda texterna till:
 
Hästen svartt stood utom ___ 8 åhr gammal. Vid sista gen-mönstring casserad  
Infört på sidsta gen-munst för defect skoor och 1 par strumpor försletne
Karlen god, ____ den casserade hästen som till widare kan passera, efter han tagit sig,  
defect ___ ___ och ruhtig rytt fått sin löön
 
Kanske jag sett fel någonstans ? Kändes inte riktigt rätt på slutet av texten....

2016-01-21, 20:44
Svar #1

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hej! Läser det såhär:
Barnafödd i Rooslagen och Knut-
by Sn., antagen till Ryttare in
Nov: 1709: 22 åhr gl. Hästen
Swartt Stood utom teche 8 åhr gl.
wijd sidsta Gen: Munstring casserad;
 
Infördt på sidsta Gen: Munst.
för defect, Skoor och 1 par
Strumpor försletne;
 
Karlen god, rijder den casse-
rade Hästen som till wjda-
re Kan passera, efter han
tagit sig, defect fins och richtig
Rytt: fått sin löön;
 
Även om jag inte är helt säker på vad de sista meningarna innebär, så står det också på flera andra ryttare på samma sida.
 
Mvh Jonatan

2016-01-22, 19:07
Svar #2

Utloggad Andrée Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2018-04-23, 18:56
    • Visa profil
Det verkar som om mönstraren inte varit helt nöjd med någon av ryttarna på den sidan,  
men han godkände de ändå.
Märkligt skrivet....
Tack så mycket för hjälpen Jonatan.

2016-01-22, 21:42
Svar #3

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Andrée!
Fick ett mail av en Leif R Blom som inte har ett konto här på Anbytarforum, men som hade uppgifter om ämnet.
Han kunde inte maila de direkt till dig då du inte hade en adress inlagd här, men hoppas att du kan få del av det här!
 
Han skriver:
Mönstringen 1713 sker i Skåne och året innan gjordes också en mönstring av kompaniet, då i Norrtälje.
Redan 1709 kom order om att sätta upp nya regementen som ersättning för de slagna och fångna efter Perevolotjna.
Ordern var sedan att hela den nyrekryterade armén skulle samlas i Skåne i avvaktan på kungens ankomst.
Möjligheten att rekrytera karlar var inte oöverstiglig, även om många rymde eller gömde sig, däremot var det mycket ont om hästar.
Vilket betydde att man gärna jämkade på kvaliteten hos hästarna.
Kommentaren om att defekt fanns hade man redan noterat 1712 och den befanns nu vid denna mönstring vara riktig.
Riktig syftar alltså här på de noteringar som gjordes vid föregående mönstring.
En annan sak är att när kungen sedan gjorde sin mönstring av regementena, så kasserade han hälften av alla hästar.
 
Leker man med tennsoldater, så verkar denna anhopning av soldater och hästar kanske ändå rimlig, men betänker man  
att alla dessa också skulle ha mat och foder, så förstår man vidden av ett sådant här projekt.
 
Han skriver också att:
Det viktiga i sammanhanget är väl, att riktigt syftar på överensstämmelsen med tidigare Gmr.
 
Man kan se att mönsterskrivaren vid Norra Upplands kompani i samma rulla
uttrycker sig på ett annat sätt - mera tydligt.  
 
Och bifogar en bild som visar detta med källan: Generalmösterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/787 (1713). Norra Upplands Kompani.
 
 
Med Vänlig Hälsning
Jonatan

2016-01-22, 22:22
Svar #4

Utloggad Andrée Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2018-04-23, 18:56
    • Visa profil
Okej, då förstår jag lite bättre vad som menades.
Som sagt så framgick det lite bättre i norra uppl komp. t.ex: defecten efter sista gen.mönstringens
annotation riktig.
Jag letade i 1713 års rulla och såg att roslagens kompani (och Mats Lillia) var mönstrat i annelööf gästgifvare gård
Det verkar ha legat i Malmöhus län, så då vet jag det också.
1716 skedde mönstringen i Lund. Kan det ha varit i Skåne också tro eller någon lokal plats i uppland ?
 
Tack för info Leif och Jonatan !
Mvh Andrée

2016-01-22, 23:41
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15336
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 22:31
    • Visa profil
Det var Hans Kungliga  Majestät Konung Karl XII själv som mönstrade sitt Livregemente i oktober 1716.
September 1716 till juni 1718 tjänstgjorde staden Lund (i Skåne) som Sveriges huvudstad.
Karl XII hade sitt högkvarter i ett hus som ännu finns kvar på Stora Södergatan.

2016-01-23, 10:07
Svar #6

Utloggad Andrée Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2018-04-23, 18:56
    • Visa profil
Jaha ,det hade jag missat att det faktiskt stod Hans kungl. majestät i den rullan.
Jag ska försöka hitta bilder på det huset.
Trevligt, tack för den historielektionen Eva !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna