ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utö, födda  (läst 504 gånger)

2007-02-13, 14:06
läst 504 gånger

Utloggad Kent Kädergård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2017-12-06, 12:41
    • Visa profil
Hej Släktforskare !
Jag har ett problem,ty jag är ny på detta, på GID:2477.10.38900 står det på födda Apr.21 Johan Eric under namnet står det 13, men problemet är att det står Måg. Jan Peter Janssonoch hu. Christina Persdr. i Ramsvik.
Vad menar de med Måg. här, och vad menas medsiffrorna inästa kolumm,2, 21, 3.över varandra.
Kent Kädergård

2007-02-13, 15:39
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:37
    • Visa profil
Hej Kent!
 
Nr 13 är löpnummer, Johan Eric var det 13:e barnet som föddes 1833.
Fadern Jan Peter var måg i huset på Ramvik, de bodde hos Christinas föräldrar.
Siffran 21 står för Christinas ålder, hon var född 1811, 2 och 3 står förmodligen för att hon var 21 och 2/3 år.Lite ovanligt att skriva så.
 
Lycka till med din forskning  
 
Mvh
Christina H
Eagle

2007-02-13, 15:50
Svar #2

Yvonne Nilvé

Hejsan Kent.
 
Det första, 13, är inte så svårt, det är helt enkelt barn nummer 13 som skrevs in i födelseboken detta år. Andra är moderns ålder, det år och det datum hon föddes i det här fallet. Varför det var viktigt att hålla reda på just moderns ålder finns det säkert någon klokare än jag som kan hjälpa dig med. Den tredje siffran är det datum modern åter fick gå i kyrkan, den s.k. kyrktagningen. kyrktagning, den kyrkliga akt, varigenom kvinna, som fött barn, emottages av församlingen i kyrkan. Sitt ursprung har k i det gammaltestamentliga reningsoffret efter barnsbörd (vilken ansågs medföra orenhet), som enl Lukas 2:22-24 iakttogs av Maria efter Jesu födelse. Enl evang. tolkning innebär k tacksägelse och bön om välsignelse. K har försiggått vid kyrkdörren eller vid altaret.(källa: Svensk Uppslagsbok). Personligen tror jag också det hade att göra med att modern under den perioden skulle få vara fritagen från de tyngre plikterna i sin vardag för att kunna ge det nya barnet all den tid och uppmärksamhet som krävdes för att alls kunna överleva den första tiden. Till sist, varför det står måg, det kan jag tyvärr inte komma på någon förklaring till. Hoppas att du har blivit lite hjälpt i alla fall.
 
MVH  Yvonne

2007-02-13, 16:26
Svar #3

Utloggad Kent Kädergård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2017-12-06, 12:41
    • Visa profil
Hej !
Yvonne och Christina, ni skall ha mycket tack för hjälpen nu blev jag lite klokare som de brukar säga. Än en gång tack till er båda.
Kent

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna