ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torö AI:4 1821-1825 sid 35 Arkiv Digital  (läst 462 gånger)

2012-07-09, 17:10
läst 462 gånger

Utloggad Maria Wallius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 01:48
    • Visa profil
Önskar hjälp med den första hanskrivna raden. Det är en familj med tre barn och texten står på ett av barnen fött 1821 så det är bara ett par år gammalt. Jag tycker det ser ut att börja med ft.hj. som skulle kunna vara fattighjälp men jag är långt ifrån säker. Tacksam för hjälp. //Maria W
 

2012-07-10, 14:16
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Maria!
 
Att döma av många liknande anteckningar i samma bok gäller det husförhören. St.hj. betyder nog Stafvar hjelpligt, medan förra Tafl[an] (liksom senare Taflan som man hittar på andra ställen) avser katekesen och Svebilius förklaringar (se http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/bocker/svebilius/sveb_1.html).
 
Anteckningen har dock säkert hamnat på fel rad och avser snarare den äldre systern.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-07-12, 23:26
Svar #2

Utloggad Maria Wallius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 01:48
    • Visa profil
Hej Hans Olof!
 
Tack för ditt snabba svar och för att du delar med dig av dina kunskaper. Nu har jag lärt mig något nytt! Och referensen var också bra och intressant.
 
Hej från
Maria W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna