ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Malm C:3 (1727-1764) Bild 1900 / sid 186  (läst 413 gånger)

2014-01-26, 19:25
läst 413 gånger

Utloggad Roger Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-04-21, 14:06
    • Visa profil
I vigselnotis nr 7 längst ned på högra sidan står det att Anders Larsson gifte sig med Maria Olofsdotter den 1 nov 1750. Jag tolkar det som att Maria kommer från Berga i Österåkers sn, men betyder det att hon är född där? Eller att hon råkade bo där innan vigseln?
Problemt för mig är att hitta hennes föräldrar. I t ex Stora Malm AI:5 (1763-1774) Bild 230 / sid 224 står antecknat att hon är född sept 1730, men inte i vilken socken..., så jag söker efter alla ledtrådar!

2014-01-26, 20:21
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Notisen bör tolkas som att Maria Olofsdotter var bosatt i Berga, Österåker vid vigseln. Hon kanske var dotter i gården eller kanske tjänstepiga.
 
Har du kollat upp faddrarna till parets barn\? Verkar några vara släkt med Maria? Kommer några från någon annan socken?

2014-01-26, 21:26
Svar #2

Utloggad Roger Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-04-21, 14:06
    • Visa profil
Håller med om att den rimligaste tolkningen är att hon var bosatt i Berga vid vigseln, tyvärr finns ännu inga HFL i Österåker från den här perioden så det går ju inte att kolla.  
Tack för påminnelsen om faddrar, de två första barnen har jag kollat födelsenotiserna för och där finns faddrar både från Sköldinge och Lerbo, men ingen Olsson/Olofsdotter. Får väl kolla födelslängderna där efter en Maria Olofsdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna