ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jäder A1:10 s12  (läst 573 gånger)

2014-12-21, 14:09
läst 573 gånger

Utloggad Åsa Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 20:28
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå vad som står längst ner på sidan 10 i denna husförhörslängd? Det är en lång harang och jag lyckas utläsa såpass få ord att jag inte riktigt förstår innebörden.
Mvh
Åsa

2014-12-21, 15:28
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Då under Hr Kyrkoh. Christrin beviljad tjenstledighet 1840 undertecknad förestod Pastoralvården i Jäder kallades jag till sjukbesök hos ofvanskrefne nämndeman Eric Jonsson den 29 mars s. d. war graföl efter And. Jonssons Enka på No 3 - jag wid ankomsten til Mora kl 1/2 4 e.m. negaf jag mig genast till Eric Jonsson för att samtala wid hoo (honom), men fann hoo nog mycket förhärdad och stel, åhörande mitt tal med utmärkt föraktlig blick och förhållande. Samtalet föranleddes af ett hans yttrande det sjukdomen warit så swår att han flere gånger trott att han skulle slippa hän. Efter grafölsmåltiden begaf jag mig åter dit då han mottog mig med något mindre förakt och syntes foglig, dock yttrade han i anledning af föreställning om nödvändigheten af det grofwa syndawäsen dels öfwergifwande samt försonlighet emot de man förolämpat att han icke visste något (återkommer med resten strax)

2014-12-21, 16:12
Svar #2

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
ondt med sig, hwilket gaf anledning att låta hoo veta hvad alla bekanta visste om hans förhållande mot Hustru, barn, grannar serdeles mot här nästofvan tecknade Pehr Larsson, hvars Hstru han lockat till sig eller som öfvergifvit sin man och innestlat sig hos denne redan under hans hustrus lifstid. - Större delen medgaf han dock under annan färg. - Sluteligen kl ½ 10 lemnade hag hoo med tillkännagifvande att så snart han ansåg sig behöfva mig kunde han skicka bud till mig så ville jag komma med egen häst; han bestämde Torsdag, men jag förnyade tillkännagifvandet att komma efter bud. - Den 3 Apr. efter förrättad Passionsgudstjenst och förhör begaf jag mig åter dit, men lät ej se Sockenbuds tyg. han war foglig, så att jag så när wäckt fråga om Communion. Likwäl hade han icke gjort något i det yttre som kunde wisa någon sinnes förändring, ej heller syntes han serdeles angelägen om H.H. Nattvard, önskade dock att jag skulle återkomme d. 8. Den 5 begärte han sockenbud efter Magr. Palmgren hvilken likväl vägrade komma eftersom jag varit der 2 ggr förut; Silén i Sundby blef förut förgöfves anlitad; den 8 begaf jag mig åter dit utan bud och förklarade att jag efter aftal, och serdeles som han äfven i Söndags åstundat Herrans Nattvard nu kom för att uppfylla hans önskan om han så ville, hvartill han svarade nu kan jag vara liknöjd  sedan Pastorn varit 3 ggr ovettig på mig. Derefter intog jag ett vittne, reciterade förhållandet som han på tillfrågan icke bestridde tilläggande: jag trodde icke jag skulle behöfva tigga mig till Nattvarden och det får vara till kyrkoherden kommer. Jag föreviste derefter handbokens föreskrift om sjukbesök, önskade Gs Nåds (Guds nåds) kraftiga werkan på hans hjerta och gick. B.C. Häggman.

2014-12-21, 20:47
Svar #3

Utloggad Åsa Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 20:28
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna