ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gillberga C6  (läst 1017 gånger)

2012-08-09, 23:59
läst 1017 gånger

Utloggad Samuel Hedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2013-01-25, 14:53
    • Visa profil
Min anfader Anders Gustaf Flodin dör 5/11 1875. Känner mig inte helt säker på vad det står i Diverse pastorala anteckningar men jag får det till självmord genom hängning. Vore bra om någon kunde bekräfta eller dementera. Gillberga C6 Dödbok 1875 5/11.

2012-08-10, 06:49
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Du har läst helt rätt. Observera att begravningsdatum saknas.

2012-08-10, 10:17
Svar #2

Utloggad Samuel Hedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2013-01-25, 14:53
    • Visa profil
Tack Camilla. Såg det sen också, och drog mig till minnes att jag någon gång för längesen hörde att man förr inte begravde folk som tagit livet av sig. Det är korrekt då?

2012-08-10, 11:06
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jo, visst begravdes de. Länge ansågs dock att självspilingar inte kunde begravas i vigd jord utan i stället i utkanten av eller strax utanför kyrkogården (jag har dock sett undantag göras för personer som begått gärningen i vansinnigt tillstånd, samt ett ytterst ömmande fall där en man var så förtvivlad efter hustruns gärning föregående år. Hon ville nämligen inte leva längre men var djupt troende, Om hon tog livet av sig skulle hon inte bli begravd i vigd jord och det ville hon förstås. Hon kom dock på en lösning. Om hon i stället blev avrättad så skulle hon få död och bli begravd i vigd jord! Himla fiffigt, eller hur? Makarna hade ett barn, en 14-årig son. För att kunna bli avrättad och uppfylla sin dödsönskan skar hon halsen av sonen. Hon fick som hon ville och avrättades en tid senare. Maken hade dock svårt att hantera hustruns gruvliga gärning och saknade förstås sonen djupt, så året efter dränkte han sig. Häradsrätten bestämde dock att han varit så förtvivlad och olycksdrabbad att Gud borde kunna överse med att han dog för egen hand, så han fick begravas på kyrkogården. Tyvärr minns jag inte källan mer än att det var i Värmland; det hade inget med min forskning att göra utan var lite läshjälp jag fick bistå med vid ett besök på Svars forskarcentrum i Ramsele. Gripande var det hur som helst).
 
Vad gäller Anders Gustaf Flodin har prästen antagligen glömt att notera begravningsdatumet. Det förflöt oftast rätt lång tid mellan dödsdatum och begravning för självspillingar, då det skulle göras obduktion och utredning kring dödsfallet och sedan bestämmas om begravningsplats.

2012-08-10, 11:18
Svar #4

Utloggad Samuel Hedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2013-01-25, 14:53
    • Visa profil
Intressant! Så var det ja, vigd jord. Tusen tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna