ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älmeboda, mantalslängd 1656  (läst 671 gånger)

2006-03-04, 18:22
läst 671 gånger

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
I mantalslängden för Älmeboda 1656 gäller den första noteringen för prästgården. Att prästen sjäv heter Lars tycker jag mig kunna tyda, men kan någon hjälpa mig med namnet på hans hustru.
Mvh, Anni Niklasson

2006-03-15, 20:14
Svar #1

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Prövar igen att få läshjälp (nu när jag tror mig kunna lägga in en bild också).  
 

 
1656 var Laurentius Rimmius kyrkoherde i Älmeboda, så jag antar att han är den Lars som står antecknad. Han ska ha varit gift med en kvinna från Polen, enligt de anteckningar jag sett. Men vad heter hon? Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Mvh, Anni Niklasson

2006-03-15, 20:48
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Pastor h(err) Lars, h(ustru) Brita får jag det till
 
Mvh
 
Birgitta

2006-03-15, 20:51
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Pastor H. Lars H. Brita  2
d. Swen och Pigan        2
 
En bra fråga om den polska hustrun som många grunnat på länge. Ja, var är originalkällan till Växjö stifts herdaminnes uppgift att Lars Rimmius var gift med en kvinna ifrån Polen?

2006-03-15, 22:47
Svar #4

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Tack, Birgitta och Niclas. Ja, Brita låter ju inte direkt som ett polskt namn, så huruvida herdaminnets uppgifter har något med sanningen att göra återstår att se. (Intressant att få veta att denna kvinna har gäckat flera.)  
Jag är ganska grön inom det här gebitet och har svårt att bedöma olika sk källor, och din fråga Niclas väcker naturligvis frågan hos mig om hur dessa herdaminnen har kommit till - och hur man ska värdera dem..
Mvh Anni Niklasson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna