ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älmeboda AI:1 sida 404, Gulebo  (läst 555 gånger)

2010-04-23, 18:44
läst 555 gånger

Utloggad Gunilla Krohn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 10:36
    • Visa profil
Finns det någon som kan hjälpa mig med vad det står före Bengt.  
Efter ser det ut att stå inferig och det undrar jag vad det betyder? Har det något att göra med att han finns nämnd en gång till längre ner på samma sida, precis som infra?

 
mvh Gunilla

2010-04-24, 09:46
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Siodals Stifso Bengt inferig
 
att det står styvson, det är troligt, det brukar stavas stifson
inferig, kan ju ha att göra med barn infant
Sjödal, det finns många Sjödal i Kronobergs län men inte i Älmeboda
 
Någon med en bättre förklaringing ?
 
Björn-Åke

2010-04-24, 11:13
Svar #2

Utloggad Gunilla Krohn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 10:36
    • Visa profil
Björn-Åke
 
Tack snälla!
 
Jag har hittat en soldat Per Sjödal i Yxnanäs i Älmeboda, och Bengt var hans styvson. Allting stämmer.  
 
Var tvungen att kolla vad infant betyder, och enligt Wikipedia tyder jag det till små barn som ännu inte kan tala, men så liten kan han inte varit för han bevistade husförhören, och så tror jag det är han som gifter sig med dottern i Gulebo, och är noterad som måg längre ner på samma husförhörssida.  
 
Mvh/Gunilla

2010-04-24, 13:48
Svar #3

Björn-Åke Petersson

Sjödal
 
Jo det verkar stämma, när hans rad med nattvardsgångar slutar för styvsonen tar de vid som måg,
därefter kunde prästen inte bestämma sig, eller gick hon till nattvarden ibland med föräldrarna och ibland med maken. Det är iallafall olika datum i de båda raderna
 
 
Björn-Åke

2010-04-24, 15:25
Svar #4

Utloggad Gunilla Krohn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 10:36
    • Visa profil
Björn-Åke
 
Jag tror prästen har skrivit lite snett, sista nattvarden med familjen var 7 maj 1728, sedan verkar det fortsätta med sonen Abraham.  
 
Men nu upptäckte jag något konstigt, från den 25 juli 1730 är Bengt och Ingegerd skrivna ihop och noterade för nattvard samtidigt, men de gifte sig inte förrän 13 juni 1731. Kan det vara så att prästen skrev dem ihop redan som trolovade?
 
Mvh/ Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna