ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Torsås AI:2 (1789-1807) sid 227  (läst 537 gånger)

2014-06-02, 21:13
läst 537 gånger

Leif Jaxmar

Swen Olofsson föddes 1776 av Olof Gummesson och Anna Jönsdotter, då boende på Knapagården i Västra Torsås.
I bouppteckningen 1810, efter Olofs bortgång, står att Swen vistandes i Wästmanland och redan fått ut hela sin del av arvet.
Då Swen strax tidigare tycks ha försvunnit, funderar jag på om han kan ha begått något brott eller av annan anledning blivit förvisad till annan ort.
I rubricerade husförhörslängd hittar jag för Swen i kolumnen Omständigheter längst ut till höger en anteckning i form av ett ord, vilken jag också här bifogar. Sannolikt kan denna anteckning vara till hjälp i efterforskningen om vad Swen eventuellt gjort och hans öde.
Kan någon ge mig något förslag på vad ordet säger?

2014-06-02, 22:28
Svar #1

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Leif
 
Siudare, dvs salpetersjudare. Det förklarar varför han vistades i Västmanland, de drog land och rike runt. Ibland gifte de sig och bildade familj långt hemifrån.
 
mvh Åke
 
(Meddelandet ändrat av Adahl 2014-06-03 07:05)

2014-06-03, 07:41
Svar #2

Leif Jaxmar

Hej Åke!
Jag bugar och tackar för din förklaring.  
Min tolkning av en bokstav i ordet blev så galen att jag gick förlorad.
Stort tack både för tolkningen av ordet och de kompletterande förklaringarna.
Hälsar Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna