ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Väckelsång Åkte han i fängelse?  (läst 759 gånger)

2006-12-19, 22:52
läst 759 gånger

annika

Carl Johan Danielsson fanns 1844 som dräng i Söftestorps Abrahamsgård, Väckelsång förs  GID 860.14.20200.  Han stryks där 1845 och det finns en lång notering.  Kan någon läsa vad det står?  
 
Han försvinner sedan härifrån och dyker upp hos sin syster och svåger i Gummagölsmåla, Öljehult, Blekinge år 1854. GID 1782.8.25300. Där är han noterad som inflyttad från Malmö Statsfängelse tror jag det står.  
 
Någon som vet något mer om honom?  
 
Var kan man se om han fanns på fängelset under perioden 1845-1854.  
 
ur HFL Söftestorps Abrahamsgård 1845


 
ur HFL Gummagölsmåla 1854

2006-12-20, 18:13
Svar #1

Bo Johansson

Är du säker på att han kom från Malmö Statsfängelse i GID 1782.8.25300? Kanske är det Malmö Slottsförsamling i stället.
 
// Bo Johansson

2006-12-20, 21:13
Svar #2

Joakim Bång (Slethoegius)

Malmö slottsförsamling är detsamma som straffängelset. Fångrullor finns hos SVAR under Malmö centralfängelse. Du kan även pröva att kontakta Malmö Stadsarkiv: www.malmo.se/kultur/malmostadsarkiv/
På hemsidan finns även namnregister till en del av kyrkoböckerna för Malmö.
 
Vill du ha en läslig bild av husförhörslängden för Väckelsång kan du köpa den på CD från Arkiv Digital (www.arkivdigital.se). Kan intyga att bildkvalit?n är som natt och dag jämfört med Genline. Fast det blir förstås dyrt om man behöver många...
 
Mvh
Joakim

2006-12-20, 22:34
Svar #3

annika

TACK
jag skall kolla där. Jag har aldrig sett något material beställlt från ArkivDigital.  
 
Nej, jag vet egentligen inte om det står Malmö Slottsförsamling eller Straffängelse.
 
ANNIKA

2006-12-27, 17:30
Svar #4

annika

Ja , mera lättläst var skivan från ArkivDigital. En MYCKET stor skillnad.  Jag uppfattar det där som att Carl Johan Danielsson blev dömd för stöld i Bräkne ?rätt 8 nov 1748.  
 
Hur går jag vidare för att se mer om domen?  
 
Någon som har tillgång till dombok och kan se om målet finns med?  Eller hur kommer jag åt det?  
 
Tack för all hjälp
ANNIKA

2006-12-27, 19:26
Svar #5

Iréne Albinson

Hej Annika.
Du kan kolla med landsarkivet i Lund. Jag fick fram en dom från mitt landsarkiv (Jönköping)från slutet av 1700-talet och även fånglista.
Lite svårläst men det gick.
Lycka till.
Iréne

2006-12-27, 19:48
Svar #6

Iréne Albinson

Hej igen Annika.
Förlåt, måste rätta mej. Det var från Göta hovrätt i Jönköping jag fick domstolsbeslut och inget annat!!!!

2006-12-28, 00:43
Svar #7

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Om det är i Bräkne härad i Blekinge han blir dömd bör du besöka www.swe-gen.se.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2006-12-28, 01:26
Svar #8

annika

Jag har skrivit till Landsarkivet i Lund, vi får se när jag får svar.  
 
När det gäller www.swe-gen.se så är det en hemsida för oss som forskar i Bräkne och jag har nyss hittat den och letat lite där. Där fanns  möjlighet att köpa domböcker avs år 1700-1750 för 380 kr.  Eftersom jag är så osäker på om jag verkligen kan hitta något där vet jag inte om jag vill köpa den utan att veta mera. Vad jag vet har jag inget annat att söka efter där än detta och då är det mycket pengar att betala, men jag är osäker. Finns där annan information än dömda brottslingar?  
 
Tack för hjälp på vägen.  
ANNIKA

2006-12-28, 16:13
Svar #9

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Tyvärr vet jag inte vad som finns på skivorna eftersom jag inte har släkt i området. (Jag har en hemsida med tips om domboksforskning och där länkar jag även till andras sidor om domboksforskning, därför visste jag om Bräkne hemsidan.)
Kanske kan du kontakta utgivarna av skivorna och få uppgifter mot en mindre summa eftersom det bara är den här personen du har i området? Eller så lägger du in en efterlysning under Blekinge och hoppas att någon har uppgifterna du behöver.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna