ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vittaryd, födelsebok, 1689-1820, GID 859.11.38200  (läst 699 gånger)

2006-10-07, 15:37
läst 699 gånger

Utloggad Lars Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2017-12-10, 20:59
    • Visa profil
Hej !
 
Jag kan konstatera att den 17 februari 1762 föddes Bengt, son till Anders Ericsson och Margareta Johansdotter. Men där finns en titel & gårdsnamn till Anders som jag går bet på.
Vid Margareta finns också ett bostadsnamn som inte är lätt att tyda.
 
Faddrarna är 4 styck däribland Peter (från Dörarp ?) samt Karin.
 
Jag hittar familjen i husförhörslängden Vittaryd A1:1, på GID 859.1001.87400, där finner jag också Bengt som en av fem bröder, men vad är gårds/bynamnet Lätfall/Läthult ????
 
Tacksam för hjälp med tydningarna !
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Bergqvist

2006-10-08, 00:19
Svar #1

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Ryttaren Anders Ericsson Ryberg och h Margareta Johansdotter på Lätthult. Så tolkar jag födelsenotisen. Jag har kollat husförhören lite senare och sett att Lätthult ligger under gården Köp. Jag hittar inte Lätthult på någon karta, men Köp ligger alldeles på gränsen till Dannäs socken.
 
Faddrar är: Klockaren Knut i Rösaboda, Peter Jönsson (Jonsson) i Simmarp, pigan Karin i .... och p. Märta Johansdotter i Köp.
 
MVH   Barbro

2006-10-08, 10:53
Svar #2

Utloggad Lars Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2017-12-10, 20:59
    • Visa profil
Hej Barbro !
 
Du räddar mig igen när jag ger mig i kast med Vittaryds kyrkböcker!. Jag får träna upp förmågan att läsa prästernas krusiduller.
 
Vet du om någon hembygdsbok/bygdebok, som beskriver gamla torp och gårdar i Vittaryd ?
Är Per Wilsons bok, Vittaryd när seklet var ungt, en sådan ?  
 
Med vänlig hälsning
 
Lars

2006-10-08, 18:50
Svar #3

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej igen Lars!
 
Att jag känner mig hemma i Vittaryds böcker beror på att jag forskat på svärfars anor. Hans farmor föddes just i Köp Vittaryd.
 
Jag kom att tänka på att det finns en torpinventering som Harald Johansson gjort. Jag hittade den på nätet när jag sökte på Torp i Vittaryd på Alta Vista. Kollade nyss men torpet Lätthult finns inte med. Skulle tro att det försvunnit för länge sedan. Per Wilsons bok känner jag inte till.
 
Hälsningar från Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna