ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Invandrande till Hälsingland  (läst 1328 gånger)

2003-09-03, 12:13
läst 1328 gånger

Birgitta Almqvist (Baq)

Är det någon av Rötters läsare som kan upplysa mig (och kanske andra) om invandringen till Hälsingland under mitten av 1800-talet?
Så vitt jag vet var det främst hantverkare som kom från centraleuropa och arbetade korta perioder. Bergsmän, smeder, skräddare var väl några yrkesmän som kom för att antingen tjäna dagsverken eller bosätta sig i ex Västra Hälsingland. Tips på litteratur vore bra.
Birgitta halvhälsing

2004-12-29, 11:17
Svar #1

Linn Åhslund

Jag undrar om det finns någonstans där man kan finna information om norrmän som invandrat till Hälsingland. Registrerades dessa på något särskilt ställe eller av särskilda personer, t ex prästen?
Främst handlar det om att få veta varifrån i Norge som de invandrade kom ifrån så att jag vet var jag kan fortsätta min forskning.
 
Någon mer erfaren person där ute som vet något?

2009-01-26, 19:47
Svar #2

Utloggad Gertrud Darj

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-02-24, 20:42
    • Visa profil
Omflyttningarna var stora i mitten och mot slutet av 1800-talet. Mina förfäder vandrade ifrån Östra Ämtervik i Värmland till Söderala , Hälsingland och bosatt sig där.
Här i anbytarforum har jag sett att det finns flera familjer ifrån Östra Ämtervik-Sunne-området som gjort samma vandring vid samma tid.Det var nog säkert så att de som fattiga torpare just vandrade igenom skogarna, det fick vi barn höra berättas på 60-talet när vi var små.
 
Någon mer som känner till något om detta?
Vad hade man i Söderala som lockade till sig så många människor vid den tiden?

2009-01-26, 21:15
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Hej Gertrud
Det var framförallt arbeten i sågverksindustrin som drog värmlänningarna till hälsingekusten. På min hemsida http://w1.894.telia.com/~u89404390/ kan du hitta en förteckning över värmlänningar som kommit till Sandarne och var skrivna där 1888-92 (utdrag ur Sandarne AI:13). Om du vill fördjupa dig mer i hur folket levde där kring förra sekelskiftet så kan du säkert hitta läsvärt hos Sandarne Kultur och Historiska förening http://sandarnekult.temp.box.se/.
En del av Sandarne uppgick tidigare i Söderala socken, en annan del i Söderhamn. Idag tillhör alltihop Söderhamns kommun.  
Lars-Erik

2009-01-26, 21:32
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lars-Erik, jag hittar inte din lista på värmlänningar på din sida. Vilken rubrik ligger den under?

2009-01-26, 22:02
Svar #5

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Hej Elisabeth
Du går in på Innehållssidan och därefter Hembygdsforskning Nyhed. Där finns listor.
Lars-Erik

2009-01-26, 22:50
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack Lars-Erik, jag hittade en kvinna från min favoritsocken, Nordmark, i din lista, och kunde se vad det blev av henne, kul!

2009-01-27, 14:20
Svar #7

Utloggad Gertrud Darj

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-02-24, 20:42
    • Visa profil
Tack Lars-Erik,
Trevliga sidor att kika in på, har även lyssnat lite på de gamla visorna.
Dialekten är ungefär densamma som min morfar hade- född och uppvuxen i Söderala, dock inte Sandarne. Min familj bodde i Lynäs,Bergvik, och kom
dit ifrån Östra Ämtervik någon gång på 1870-talet.  
mfm Maria Henriksdotter f 1842
mff Magnus Larsson f 1847
Någonstans har familjen bytt namn till Höglund.
Morfar lämnade området redan i 20-årsåldern, men han hade många systrar så det finns säkert avlägsen släkt kvar där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna