ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tuna, hfl 1893-1899, p 349-350 (GID 167.30.48600)  (läst 833 gånger)

2007-08-21, 22:33
läst 833 gånger

L M Rundberg

Under arrendator Anders Vilhelm Ödlund på Qvarnnäs säteri i Tuna sn är Amanda Karolina Andersdotter (f 1873-09-15 i Kristdala) piga.  
1895-02-21 föder hon min fmm Alice Maria. Fadern anges ej i födelseboken (och han är okänd ännu i dag), utan modern Amanda Karolina beskrivs endast som ogifta pigan.  
 
Därefter hände dock något.  
 
Av hfl här nedan kan jag utläsa att de flyttar till Hjorted 1895-04-29. Jag har dock inte tillgång till 1895 års utflyttningslängd eller hfl i Hjorted, så jag vet inte vart de tar vägen eller i vilket syfte.  
Vad som intresserar mig ytterligare är om någon vänlig själ kan tyda texten till vänster om utflyttningsuppgifterna, den 22/3 1895.... osv.  
 

 
Stort tack på förhand.  
 
Mvh  
L M Rundberg

2007-08-22, 00:08
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
... på skriftlig begäran kyrkotagen såsom Karl Johan Ödlunds fästeqvinna se ofvan rad 4.
 
Hela Karl Johans familj flyttade till Hjorted. Karl Johan och Anna Matilda gifte sig.
 
Från cd:n Svbf 1900
Ödlund, Anders Vilhelm, Arrendator
f. 1836 i Hjorted (Kalmar län, Småland)
Gift man, far i familjen
Svensdotter, Karolina Sofia
f. 1840 i Hallingeberg (Kalmar län, Småland)
Gift kvinna, mor i familjen
Barn:
Gustaf Alfred, f. 1881 i Hjorted (Kalmar län, Småland)
Augusta Karolina, f. 1884 i Hjorted (Kalmar län, Småland)
---
Ödlund, Karl Johan, Dräng
f. 1865 i Hjorted (Kalmar län, Småland)
Son. Gift man, far i familjen
Andersson, Anna Matilda Emilia
f. 1874 i Hjorted (Kalmar län, Småland)
Gift kvinna, mor i familjen
Ester Matilda, f. 1898 i Tuna (Kalmar län, Småland)
deras barn d.
Karl Ture, f. 1900 i Tuna (Kalmar län, Småland)
deras barn s.
---
Andersson, Johan Gottfrid, Dräng
f. 1878 i Tuna (Kalmar län, Småland)
Karlsson, Karl Josef Herman, Dräng
f. 1878 i Hjorted (Kalmar län, Småland)
Erlandsson, Otto Georg Teodor, Dräng
f. 1878 i Tuna (Kalmar län, Småland)
Larsdotter, Kristina Matilda, Piga
f. 1880 i Tuna (Kalmar län, Småland)
Larsdotter, Kristina Matilda, Piga
f. 1880 i Tuna (Kalmar län, Småland)
 
Qvarnnäs
Tuna (Kalmar län, Småland)
 
mvh Margareta

2007-08-22, 00:22
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Men det var ju inte rätt flicka han gifte sig med i Hjorted ...
 
Ovanför Karl Johan står det att skiljobrev utfärdats mellan Karl Johan Ödlund och Amanda Karolina 1897 på den sida du angav.  
 
Här är Amanda 1900
 
Svensson, Karl Emil, Torpare
f. 1867 i Hallingeberg (Kalmar län, Småland)
Gift man, far i familjen
Andersdotter, Amanda Karolina
f. 1873 i Kristdala (Kalmar län, Småland)
Gift kvinna, mor i familjen
Alice Maria, f. 1895 i Tuna (Kalmar län, Småland)
hennes oä. d.
 
Mjöshult Skälhorfvan
Hjorted (Kalmar län, Småland)
 
Margareta

2007-08-22, 00:27
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Det är för sent på kvällen... Karl Johan har ju flyttat tillbaka till Tuna 1900, som du ser på adressen.
Margareta

2007-08-22, 09:56
Svar #4

L M Rundberg

Tack för hjälpen Margareta.
 
Att min Amanda Karolina senare i livet gifte om sig med en Karl Emil Svensson har jag förstått, eftersom min farmor har berätta om honom som sin känslomässiga morfar.
 
Dock har hon fått berättat för sig av sin mor, Alice Maria (Amanda Karolinas dotter) att hennes biologiske morfar var en av sönerna på Qvarnnäs.
Med tanke på detta samt den läshjälp du gav mig, torde man väl med allra största säkerhet slå fast att det var arrendatorn son, Karl Johan Ödlund, som var biologisk far till Alice Maria.
 
Jag har ju svårt att se varför sonen till en arrendator annars skulle ta en piga (med en precis nyfödd dotter) till fästekvinna och flytta med henne till annan ort.
 
Eller vad tror du...?
 
Mvh
L M Rundberg

2007-08-22, 12:38
Svar #5

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Jo, nog verkar det som ett äktenskapslöfte under bilan och varför skulle han tvingas till det om han inte var fadern? En förlovning var ju bindande då och skulle upplösas av domkapitlet. Se datum nedan. Du kanske kan få tag på beslutet och se om det står något om faderskapserkännande där.
 
På vänstersidan vid Karl Johan står det Gift i Hjorted (16?)18/8 1898 enl vigselbetyg och på den högra sidan står Erhöll Hinderslöshetsbetyg 16/5 1898 för ingående av äktenskap i Hjorteds församling. Därefter står det samma som för Amanda Karolina och på raden under Äktenskapslysning nr 4 år 1896.
 
Då får man väl utgå från att det lyste för Amanda och Karl Johan 1896. Någon av dem ångrade sig och begärde att äktenskapslöftet skulle upplösas, vilket skedde 21 april 1897 vid Linköpings domkapitel. Därefter gifte sig Karl Johan tydligen med Anna Matilda Emilia i stället 1898.  
 
Det finns inga vigselutdrag i Genline efter 1897. Flyttlängder finns inte efter 1894. Därför vet jag inte vart Amanda Karolina flyttade i Hjorted 1895 och när hon gifte sig. Det var noteringen om vigsel i Hjorted som lurade mig i natt.  
 
mvh Margareta

2007-08-22, 13:32
Svar #6

L M Rundberg

Stort tack för all hjälp Margareta.
 
Mvh
L M Rundberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna