ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tjust häradsrätt FIIIa:17 (1789-1789) Bild 4 / sid 1  (läst 607 gånger)

2013-12-01, 19:06
läst 607 gånger

Utloggad Ulla Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 18:31
    • Visa profil
Jag behöver hjälp att tyda vad som står i bouppteckningen efter Måns Andersson i Skårsjö. Jag förstår att jag kanske inte kan få hjälp med allt men om jag får texten innan uppräkningen av ägodelar och kanske slutorden så blir jag nöjd.

2013-12-02, 10:30
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15326
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:13
    • Visa profil
Hej Ulla.
 
Början och slutet, ej bokstavstroget.
 
 
År 1788 den 26 september vart på anmodan av undertecknade laga uppteckning och värdering förrättad på kvarlåtenskapen efter avlidne sockenmannen Måns Andersson uti Skärsjö som dödde d 21 augusti nästlidne, och lämnade efter sig änkan Cajsa Månsdotter med 4 barn, tre söner och en dotter; sonen Pehr tio år, sonen Johan 4 år, sonen Måns 1 år och dottern Brita Lena 7 år gamla. Till deras rätts bevakande vid uppskrivning och värdering infann sig den avlidnes svåger organisten Andreas Dahlgren på Fogelvik. Alla voro närvarande och egendomen uppgavs av änkan i följande ordning.
 
---
 
Att all egendomen, sådan han befanns efter min mans död, är riktigt uppgiven och intet undandöljt vad skrivvärt är, det besannas under edelig förbindelse.
Cajsa Månsdotter, änka
 
Vara efter uppgivandet riktigt annoterat och värderat, det betygar  
Lars Åberg i Skårsjö
Uppteckningsman
And. Andersson Ståckbäck
Värderingsman
 
Har mot er intet att påminna.
Andreas Dahlgren
å de omyndigas vägnar
 
MVH
Eva Dalin

2013-12-02, 19:03
Svar #2

Utloggad Ulla Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 18:31
    • Visa profil
Tack Eva för ovärderlig hjälp.
 
mvh
Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna