ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tingsås Bouppteckning 1778  (läst 635 gånger)

2015-04-13, 00:54
läst 635 gånger

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Tacksam för hjälp att läsa bouppteckning-ingress efter Ingeborg Jönsdotter död 1778-04-16.  
 
Konga häradsrätt FII:1 (1777-1778) Bild 367 / sid 707 (AID: v76104.b367.s707, NAD: SE/VALA/01554)
 
mitt försök gick inte så bra:  
Bouppteckning efter Ingeborg Jönsdotter i Ulfsryds storegård, efterlämnade mannen Per Jönsson och 6 barn..... Barn i första giftet, dottren Elin Jönsdotter gift med Tufve Jönsson i Långasjömåla, Anna Jönsdotter gift med mannen Håkan Svensson i Jostagårds torp, sonen Abraham Jönsson i Inlockahult................ Hillena .... dess man Bengt Olsson i Ulfsryd....  
afledna dottern Catharina gift med Per Eriksson i Kroksjömåla och sonen Petter Persson alla myndiga, sonen Johannes omyndig ....................
 
Som hjälp ger jag familjen enligt mina noteringar

 
någon son Peter har jag inte hittat?

2015-04-13, 09:09
Svar #1

Utloggad Roger Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 02:13
    • Visa profil
s707-715, reg. 1778 ht nr:26, uppr. 17780601 efter h. Ingeborg Jönsdtr i Ulfsryd Storegård [Tingsås], vilken jämte kvarlämnade mannen Per Jönsson 6 st. barn, kvarlämnat, nämligen med första giftet, dottern Elin Jönsdtr, gift med Tuve Jönsson i Långasjömåla [Tingsås], Anna Jönsdtr har till man Håkan Svensson i [Djuramåla] Jostag. Torp [Tingsås], sonen Abraham Jönsson i Inlockahult [Almundsryd], de förra närvarande, men de senare, genom dess hustru närvarande och själv frånvarande, och senare giftet eller med nuvarande mannen Helena, jämte dess man Bengt Olsson i Ulfsryd, dessa äro 2-ne yngsta barnen, som äro med denna änkemannen avlade dottern Catharina Persdotter, med dess man Per Eriksson i Kroksjömåla, sonen Peter Persson myndig (felskrivning Johannes Persson bör det stå) innan uppteckningen företogs, åtvarnades änkemannen redligen egendomen med eds plikt uppgiva, som här efter antecknas nämligen. Fastighet finnes icke. Undertecknat: tillkallade uppteckningsmän Lars Svensson, Olof Nilsson. Änkeman Per PIS Jonsson, Bengt BOS Olsson, Johannes JPS Persson.
 
Med vänlig hälsning Roger Rydberg, Hensmåla Östregård

2015-04-13, 09:47
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
TACKAR,  
mitt förstag var därmed på rätt väg men 1700-talet är svårläst.  
Det ger en del ledning för barnens giften också.  
Nu har jag en hel del att gå vidare på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna