ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydaholm C:3 bild 375/sid 719  (läst 1494 gånger)

2013-12-04, 14:37
läst 1494 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Längst ner på sidan så vigs den 4 december 1748 Jöns nånting med Christina Christophersdotter.
Kan nån vara snäll och hjälpa mig tyda hela notisen?
 
Tack på förhand från Karin

2013-12-04, 15:07
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
Hej Karin.
 
In Decembri d 4 wigdes Jöns Fretsson i Löpa-
skog med Christina Christoffers dotter
dersammastedes och det hemma i tyst-
het för hennes svaghets skull.
 
(Vigsel i hemmet och brudens svaghet förklaras av att  parets  dotter Margareta, född 30 nov, döptes samma dag). Rydaholm C:3 (1726-1766) Bild 164 / sid 297.
 
MVH
Eva Dalin

2013-12-10, 23:10
Svar #2

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Eva, tack snälla för tydningen.
Nu har jag varit inne och tittat på notisen för dottern Margaretas dop, och jag undrar om du kan
hjälpa mig tyda namnen på dopvittnena. Jag tycker mig kunna se Christina Rosendal, men har svårt
att läsa de övriga namnen. (Rydaholm C:3 sid 297)samt även vad det står före namnet Christina Rosendal.
 
Tack på förhand från Karin

2013-12-11, 18:53
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Jag slår ihop dina två frågor:
 
d 12 föddes och d 18 döptes Jöns
Fretsons och hust Stina Christof-
fersdotter uti Löpaskog Söregd lilla
dotter Stina kallad    Testes
Benkt Persson ibid     Kirstin Nilsdotter ibid
Måns Fretsons ibid   P Anna Persdotter
                      Klåckaregård
 
d 30 föddes och d 4 Decemb döptes
Jöns Fretsons och hustru Christina
Christoffersdotter i Löpaskog Uragd
lilla dotter Margareta kallad
            Testes
Isak Fretson ibid   Fru Chritina Rosendal
Benkt Fretson i     Pig Helena Olofsdotter
  Skriperyd          i Skriperyd

2013-12-12, 16:36
Svar #4

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Rune, tack för svar.
Jag håller fortfarande på och letar efter mer handfast bevis på att Stina Christoffersdotter
(Gyllengrip) faktiskt är dotter till Christoffer Gabriel Gyllengrip och Christina Rosendahl.
 
Man kan väl misstänka att dopvittnet Christina Rosendahl är samma Christina som är hustru till
Christoffer Gabriel Gyllengrip, men hur vanligt var det att en mor var dopvittne till sin dotters barn?
 
Samt att jag tycker att det under Christinas namn står ibid vilket väl då borde betyda att även hon  
bor på Löpaskog Uragård?
 
Det kanske inte är helt otänkbart att hon och Christoffer Gabriel flyttat till sitt (enda?) barn?
 
När sedan Christina Rosendahl dör 1772-02-05 så finns hon ju med i DB för Rydaholm (C:4 sid 329)
där hon står upptagen som Änkefrun på Yxkullsund Christina Gyllengrip 89 år gammal
Eftersom hon står upptagen i Rydaholms DB, betyder det att hon vistades där? Och helt plötsligt står
hon upptagen som Christina Gyllengrip och inte Christina Rosendahl (om det nu är samma person)
 
Och Yxkullsund kan jag inte över huvud taget hitta i någon HFL så nu bara snurrar det i huvudet :-)
 
Synd att inte husförhörslängderna börjar lite tidigare, det hade underlättat mycket.

2013-12-13, 09:07
Svar #5

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Karin!
Har du kontrollerat om häradshövdingen i Mark härad Christoffer Andersson kan vara fader till Christina?
Yxkullsund hörde under långa tider i kyrkliga sammanhang till Rydaholms socken.
Jag måste se på dopvittnen igen när Margareta döptes om det står ibid ihop med Fru Rosendal.
Likaså 1772 dödbok var det står om Christina vid hennes död 5 februari.
 
Finns det kyrkoräkenskaper från Rydaholm borde böckerna vara mikrofilmade hos SVAR. Jag har från Mistelås räkenskaper som börjar 1669, Slätthög 1686, Virestad 1687 och Härlunda 1679 fått väldigt många uppgifter.

2013-12-13, 10:11
Svar #6

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Rune,
Jag har ett abonnemang hos Arkiv Digital så jag har tillgång till deras scannade material.
Beträffande Häradshövdingen Christoffer Andersson och hans eventuella ättlingar, vilka
socknar ska jag leta i då? Är lite osäker på socken/häradsindelningen.
 
Yxkullsund hittar jag jättefina bilder på via Google Pictures men jag har fortfarande
inte hittat namnet i någon HFL!!! Har du någon aning om vilken socken jag ska tänkas leta
i för det finns i allafall inte med i HFL för Rydaholm.
 
I arkivförteckningen hos Arkiv Digital kan jag inte se några filmade kyrkoräkenskaper för Rydaholm
om de inte finns under någon annan socken. Tyvärr inte heller några mantalslängder utan endast
HFL som börjar 1763.  
 
Har också letat lite i bouppteckningsregistrena men inte hittat några ledtrådar.
 
Jag har lite ledig tid i helgen, så om du har några uppslag för mig att gå vidare i bevisletandet
så tar jag tacksamt emot alla tips!

2013-12-13, 14:24
Svar #7

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Yxkullsund finns inte i sockenkatalogen för Rydaholms mikrofilmade kyrkoböcker. Det betyder att folk därifrån skrevs i Rydaholm före 1763.
 
 
Marks härad kan du läsa om i Rosenbergs lexikon. Ligger i sydvästligaste delen av Västergötland, Borås är väl mest kända plats. Omfattar BARA 25 socknar.  
 
Det är då endast SVAR som har kyrkoräkenskaperna på mikrokort. likaså mantalslängderna.
 
Jag vet inte om Elgenstiernas ättartavlor kan ge någon vägledning var häradshövdingen bodde.
 
Du har väl sökt i adelns bouppteckningar? Finns på AD.
 
Det är mastodontarbete du har framför dig!

2013-12-14, 12:04
Svar #8

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Enligt Runeberg så ligger Yxkullsund i Berga Socken, Sunnebo Härad och skrevs före 1824-06-21 för Tiaboda.
Jag har letat i både Berga A:1 (1766-1800) och Rydaholm A:1 och hittar varken Yxkullsund eller Tiaboda.
Detta övergår mitt förstånd då ju platsen finns både på bild och i uppslagsverk, och har i allafall existerat sen 1600-talet.
Nån socken borde väl ha med säteriet Tiaboda/Yxkullsund i sina husförhörslängder???
Ska äta lite lunch och se om jag kommer på några andra ljusa ideer :-)

2013-12-14, 16:22
Svar #9

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
Tiaboda finns i Berga AI:1 (0-1780) Bild 25 / sid 35.

2013-12-15, 12:30
Svar #10

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Gyllengrip har väl aldrig varit med och ägt Yxkullsund?. Vid den aktuella tiden ägde väl släkten Gyllengranath Säteriet. En i släkten Gyllengrip var befäl under Gyllengranath. I Gyllengranats ägor ingick många gårdar bl.a de flesta i Kvänarps by. Om Gyllengrip inte finna på Yxskullsund så kanske de bor på nån av hans andra gårdar?. En utmärkt källa för att se på Gyllengranaths ägor är historiska kartor på www.lantmateriet.se

2013-12-15, 14:31
Svar #11

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Eva,nu skäms jag lite...jag var och letade i fel Berga Socken och har nu hittat Yxkullsund.
Tyvärr hittade jag inga spår efter Christina Gyllengrip (Rosendahl) där heller.
 
Jan, i Rydaholm C:4 (bild 167/sid 329) Finns en dödsnotis 1772-02-05 över Christina Gyllengrip, Änkefrun från Yxkullsund
som dör 89 år gammal av vattensot (?) detta är så gott som säkert samma person som Christina Rosendal gift med Christoffer
Gabriel Gyllengrip. (Finns med i Elgenstjerna) Men varför står hon upptagen i Rydaholms DB som Änkefrun från Yxkullsund?
 
Jag har inte lyckats hitta henne vare sig i HFL för Rydaholm eller Berga. Nånstans måste hon ju bo?

2013-12-15, 17:00
Svar #12

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Ja men hon bodde väl troligen på nån gård som tillhörde säteriet Yxkullsund. Baronen och Generalen förfogade ju över många gårdar som ingick i Yxkullsund. Om du lär dig leta på Historiska kartor så kan du läsa dig till vilka gårdar Baron Gyllengranath ägde. i Byn Kvänarp ägda han minst fyra gårdar.

2013-12-15, 20:24
Svar #13

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Karin!
Om jag börjar med Marks härad så fanns det en tingsplats i Berghem socken. Jag googlade på Mark härad och fick ett flertal träffar.
 
Sökte igenom födda i Rydaholm bok C:3 åren 1747-1750 och på sid 268 finns Christina Gyllengrip som dopvittne, Christina Rosendal på sid 286 och 296.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna