ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Solberga AI:6 och AI:8  (läst 505 gånger)

2010-04-30, 21:11
läst 505 gånger

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
I Norra Solberga husförhör AI:6, sid 44 finns följande under särskilda anteckningar:

 
 
Och i Norra Solberga husför AI:8 sid 38 finns följande under särskilda anteckningar och årtalen står under bortflyttad.
 

 
 
Var han iväg under dessa år? Och flyttade de för gott någonstans? De finns inte med i efterföljande husför, inte under samma adress, men inte helelr under utflyttade.
 
Tacksam för all hjälp.
 
Mvh Sofia

2010-05-01, 08:27
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Det var mycket roligare än så.
 
1835 belönt af Kungliga Patriotiska Sällskapet med en silverbägare för odlingsflit
 
Dessa handlingar finns på Riksarkivet, enligt SVARs digitala forskarsal
 
Se AI:9 sid 41 där det står ganska tydligt
 
 
Björn-Åke Petersson
 
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2010-05-01 08:35)

2010-05-01, 16:02
Svar #2

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Oj! Där ser man  
 
Handlingarna som finns på riksarkivet är det mer information om att han blev belönad och varför?
 
Tack snälla för hjälpen.
 
Mvh Sofia

2010-05-02, 08:05
Svar #3

Björn-Åke Petersson

Är du väldigt intresserad skall du ta kontakt med Hushållningssällskapet i Jönköpings län och höra var deras arkiv finns. Jag kan tänka mig att odlingsfliten även var uppe hos dem. Hushållningssällskapen bildades efter att Sverige förlorat Finland och man behövde, bättra på jordbruket och andra agrara näringar i Sverige.  
 
På Riksarkivet finns de underliggande handlingarna för belöningen. Jag har aldrig sökt i dessa handlingar, men de är säkert värda att söka efter.
 
Var tog silverbägaren vägen?
 
Kanske du skulle söka bouppteckningen.
 
 
Björn-Åke

2010-05-02, 13:41
Svar #4

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Tusen tack!!!  
 
Jag har just hittat bouppteckningen! Som den nybörjare jag är så hade jag inte en tanke på att titta efter den, då jag trodde att det enbart skrevs bouppteckningar över de rika.  
 
Tyvärr kan jag inte tyda allt, jag har ju lite problem med handstilen från den tiden. Men det har redan gett mig så mycket. Till exempel att hans dotter hade Sofia som tilltalsnamn vilket för mig är jätteroligt, att det redan har funnits en Sofia Grahm i min släkt.  
Dock kan jag inte se något om en silverbägare. Som jag tyder det så är det dottern Sofia som ärver allt.
 
Åter igen, stort tack för hjälpen. Detta var verkligen en höjdpunkt för mig. Nu återstår bara att hitta någon som har tid, lust och ork att översätta bouppteckningen åt mig  
 
Mvh
En väldigt tacksam Sofia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna