ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Målilla med Gårdveda C:4, sid 261a  (läst 506 gånger)

2010-08-30, 23:41
läst 506 gånger

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att tyda detta.
 
Det gäller Sophie Lovisa den 17/4 1827. Som jag tolkar det är handlar brevet som finns på samma sida om just henne? Att modern vistades i annan socken än den hon var skriven i? Har jag förstått det någorlunda rätt?
 
Jag återfinner hela familjen i Målilla med Gårdveda AI:7, sid 401, de bor då i Hagelsrum, men jag kan inte hitta Hagelsrum vare sig i kyrkböckerna före 1837 och efter 1841, upphör ortsnamnet? I yttersta raden står det till .. Någon som kan tyda om de flyttade vidare? fadern dör 1839 så det vore troligt med en flytt kanske?
 
Tack på förhand.
 
mvh Sofia

2010-08-31, 10:30
Svar #1

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej Sofia!
Det är svårt att hitta de här som flyttade mellan masugnarna. Men Du kan börja på  AI:5 sidan 246 där hittar du Anders Hällgrens familj. Där finns Sophias mor Anna Charlotta född 18030905 i Gärdserum. Hon flyttar till Högsby 1822 men kommer tillbaka och föder sin oäkta dotter 18270417. Då vet inte prästerna var hon skall vara skriven. Vid den tiden skulle man ha sitt flyttningsbesked med sig ordentligt ifyllt var man hade varit. När Du hittar dem på AI:7 sidan 401 så finns mannen Johan P. Lindqvist i familjen. Om de är gifta vet jag inte men några av barnen är Johans och en annan kvinna. När mannen dör blir Sofias mamma inhysehjon i Hagelsrum. Sofia har mycket vackra betyg och blir piga hos patron Engqvist i Lockebo. 18590613 gifter sig Sofia med Johan P. Svensson och de får sitt första barn i Stighult.

2010-08-31, 13:45
Svar #2

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Tack snälla!
 
Nu är det egentligen Sofias halvsyster Anna Gustava f. 1937 som jag härstammar ifrån men jag tycker det är spännande att även få fram info om deras syskon och hela familjen.
 
Jag insåg senare i går att Jonas hade två barn och Anna Charlotta ett innan de gifte sig och fick två gemensamma barn. men som sagt, det är svårt att hitta dem i husförhören när inte orten finns med i förteckningen. Jag letar som en tok efter Lockebo men hittar namnet först i 1857:s husförhör. Men Jonas bodde där när hans första två barn föddes, 1829 och 1830, i födelsebocken står att de bor i Sandbäckshult under Lockebo, någon aning om var i husförhöret jag kan hitta dem?
 
Mvh Sofia

2010-08-31, 15:32
Svar #3

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Målilla med Gårdveda är en ganska stor socken. Om man tittar på sidantalet så har:
AI:5 283 sidor
AI:6 142 sidor
AI:7 börjar på sidan 270
Jag tror att det har funnits två böcker för Målilla. Ena delen har varit med Gårdveda och den andra med resten av socknen. Antingen har böcker försvunnit eller så är inte allt material filmat. Kan vara ide att fråga i Vadstena, de brukar veta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna