ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-01  (läst 3171 gånger)

2000-05-16, 19:09
läst 3171 gånger

Per Kinneryd

Hej Urban
Tusen Tack för ditt mycket ingående svar!
Visst ska jag se efter i Palmsköldska samlingen när jag får möjlighet att besöka Uppsala.
Ett litet förtydligande: det är Sollied och inte Hasselberg som först hänvisar till Hernodius likpredikan i manuskript. Han citerar den också flera gånger i sin artikel (Blix´erne av Jemtland med underrubriken En norsk-svensk storslegt i Norsk slektshistorisk tidskrift nr.III (1930).
Enligt likpredikan begravdes (Ingers son) Peder Mogensson Blix d.14/8 1632 i Styrnäs där han uppges ha varit landsskrivare och kamrer över Västernorrland.
Tidpunkten för Ingrids död blir nog svårare att avgöra.Även om hon förmodligen varit några år yngre (Peder uppges i samma källa vara född 14/5 1542)än sin make hr. Mogens ,som av både Bygdén och Sollied antas vara född runt 1500, bör nog som du säger ansenlig tid ha förflutit mellan Ingrid och sonen Peders död.
Tusen tack även för litteratur tipsen!
många hälsnigar  
Per Kinneryd

2000-05-16, 19:46
Svar #1

Per Kinneryd

Hoppsan!
Där gjorde jag visst en fördubbling.Den rätta versionen ska vara Hernodius likpredikan i MANUSKRIPT (i Palmsköldska samlingen)!
Kan möjligen släktens senare tillknytning till trakten (sonsonen Magnus Joensson Blix,borgmästare i Söderhamn (f.1635 d. 1697))äga någon relevans ?
M.v.h.
Per Kinneryd

2000-05-20, 20:24
Svar #2

Per Kinneryd

Hej igen Urban!
Utöver att ha gett ett mycket precist svar har du dessutom gett en mycket användbar lektion i källkritik.Tack igen!
Jag hoppas innerligt att utvecklingen den senaste tiden på forumet inte har fått dig att ledsna!
Många hälsningar  
Per Kinneryd

2000-05-21, 09:47
Svar #3

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Tack för alla bidrag rörande Ingrid Hansdotter från Norrala.
Jag har kopia av Likpredikan,men jag är dålig på att läsa gammal handskrift.Jag kan kopiera den så du får försöka,Per.Den ovan nämnda Magnus Joensson Blix var bror till Elisabeth(min ana)Det finns ett porträtt av honom(oljemålning)på Söderhamns pastorsexpedition,samma porträtt finns avbildat i boken Från Galtströms järnbruk till SCA utg.1993 av SCA.
I boken Ådalen 1,av Qwist finns mycket intressant att läsa om dessa Blixar,bl.a finns foto av den vackra målningen av Peder Månsson Blix och hans båda hustrur,samt översättning av den latinska texten,även foto av den stora gravhällen med inskription.Den är placerad i sakristian och tyvärr utsatt för slitage där den ligger på golvet,ovanför den plats där graven var i den gamla kyrkan.Boken Ådalen finns bl.a på Landsarkivet i Härnösand och på SVAR i Ramsele.
Eftersom det rör sig hela tiden om präster bröderna var präster osv.tror jag att de hade en bra koll på släkten.

2000-05-21, 11:28
Svar #4

Per Kinneryd

Hej Ulla
Ja tack! Jag vore oerhört tacksam för en kopia av predikan,och därigenom slippa resan till Uppsala!
Jag mailar min adress till dig.
M.v.h.
Per Kinneryd

2000-05-21, 15:43
Svar #5

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Per: Att Anbytarforum stängs verkar inte längre vara en orealistisk tanke, tyvärr. Efter att den handfull personer som benämner sig 'Nätverket för oberoende genealoger (mot Förbundet)' helt kunnat dominera diskussionerna utan att lämna efter sig något konstruktivt bidrag tycker jag det är rätt tydligt hur sårbart ett medium som detta är. Vad de har åstadkommit är att diskussion efter diskussion har stängts och att redaktören - en av de personer som har gjort störst insatser för svensk släktforskarrörelse och som lagt ned ett arbete långt utöver vad han har fått ersättning för - tänker lämna sin tjänst. Det är visserligen inget unikt för Anbytarforum att haverister flockas på detta sätt för att hävda sig själva på andras bekostnad (för ett par år sedan fick en akademisk diskussionsgrupp om fornskandinavisk kultur på Göteborgs universitet stängas av samma skäl, efter att en handfull amatörer härjat, med samma typ av argument och ordval som i Anbytarforum), men det gör det inte mindre obehagligt. Det gör också att jag känner mig tveksam inför att lägga upp fler släktsammanställningar på Anbytarforum - vem vet hur länge de kan läsas? Jag vet ingen som skulle kunna klara av Anbytarforum och RÖTTER på ett sådant sätt som Håkan Skogsjö.
 
Så för att svara på din kommentar: Jag har inga illusioner om Anbytarforums framtid. Framför allt är jag mycket desillusionerad när det gäller släktforskares seriositet efter att ha bevittnat Nätverkets framfart.
 
Nog om detta. Jag ville egentligen bara svara på din fråga ovan om Ingrid Hansdotter i Norrala kan ha bidragit till att sonsonen Magnus Joensson Blix senare blir borgmästare i Söderhamn (som delvis är byggt på mark från Norrala). Jag tror inte att det behöver finnas en koppling. Den som ville göra karriär kunde i första hand bli präst eller militär. På landsbygden - där den övervägande delen av befolkningen bodde - var hierarkin stark, med kyrkoherden överst. Det fanns egentligen ganska få mellanled mellan allmogen och kyrkoherden för den som hade större ambitioner. Ville eller kunde man inte bli präst eller ansluta sig till armén eller flottan fanns förstås kronoförvaltningen. Hursomhelst var utbudet ganska begränsat. Det var därför naturligt att söka sig till städerna, eftersom man där kunde tjäna gott om pengar som borgare (eftersom inget pensionssystem fanns var det av förståeliga skäl viktigt att ha en god inkomst medan man ännu var arbetsför) men också klättra uppåt i stegen.
 
I Norrland fanns vid denna tid (andra hälften av 1600-talet) bara några få städer, utspridda kring den mycket långa norrlandskusten: Umeå, Härnösand, Hudiksvall, Söderhamn och Gävle. Eftersom handeln var kopplad till städerna blev också städerna en naturlig mötespunkt, i synnerhet för den allt större andelen av befolkningen som inte ägde egen jord. (Bördsrättssystemet gjorde det svårt att förvärva jord som man inte var arvsberättigad till.) Till denna grupp hör delvis prästsönerna, som på grund av fädernas yrke och bosättande på prästgårdarna, saknade den naturliga kopplingen till jordinnehav i en socken.
 
Om du tittar i hälsingeprosten Olof Johannis Bromans genealogier över Hälsinglands kultursläkter från första hälften av 1700-talet (tryckta i Glysisvallur, d. 3, Uppsala 1953), ser du att prästbarnen - men även andra - dras till städerna. I Hälsingland delas samma familjer upp mellan Söderhamn och Hudiksvall och många andra rara fåglar flyttar in, långväga ifrån.
 
Eftersom Norrlands kultursläkter hade många band sinsemellan genom giftermål, släktskap och fadderskap kan det ha funnits många anledningar till att Magnus Joensson Blix blev borgmästare i Söderhamn. Mer kan jag nog inte säga.
 
Med varma forskarhälsningar
Urban

2000-05-21, 15:52
Svar #6

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Jag presenterar här en släktsammanställning jag gjort för Ingrid Vännberg i Täby, eftersom den inkluderar flera av de mer ättlingsrika familjerna i Norrala. Antavlan utgår från hennes morfars mormor, Kerstin Persdotter. Av utrymmesskäl begränsar jag anorna till de första sex generationerna. Kontakta mig för ytterligare uppgifter.
 
Som ett kuriosum kan jag nämna att jag i min barndom flera gånger hörde berätttas om Kerstins dotter Stina Olsdotter, utan att då veta något mer om hennes vidare öden eller avkomlingar. Hon kallades “Ringens Stina”, bodde i ett torp uppe i byn Ringa och fick tre barn utom äktenskapet. Det berättas att kyrkoherde Jonas Söderblom (far till Nathan Söderblom), en myndig man som i bygden också var känd för att vara väl snål och mån om materiella ting, en gång tagit henne i upptuktelse för hennes osedliga leverne. Hon uppges då ha svarat: Ja'   ha' stappla' mä' fram te' sjetta bö', men ja' tror körskharn stuper på dä' första! [Det vill säga. “Jag har stapplat mig fram till det sjätte budet (du ska inte begå äktenskapsbrott), men jag tror kyrkoherden stupar på det första (du ska inga andra gudar hava jämte mig).” Uppgiftslämnare: Framlidne Sven Persson i Ringa, f. 1901, som hört detta av sin farfar Per Olsson i Ringa nr 8. Denne var bara några år äldre än Stina.]
 
 [color=0000ff]Startperson[/color]
 
1 Kerstin Persdotter,
född 1805 i Hamre nr sub sub 1, Norrala. Bosatt i Vågbro (Ingsta utanvidsområde), Norrala. Hennes födelsedatum anges i husförhörslängderna vara 10 juli [AI:4, p. 193; AI:5, p. 245], men enligt födelseboken föddes hon 1805-09-11 som dotter till bondsonen Per Persson och hustrun Sigrid Andersdotter i Hamre [C:4]. Att det är samma person framgår av hon i en av husförhörslängderna uttryckligen anges ha fötts i Hamre sub sub 1. I samma längd uppges hon också ha gift sig 1826. [AI:4, p. 193]  
Gift med: Olof Persson, född 1794-06-20 i Söderhamn?. Husman i Ingsta (Vågbro), Norrala. Han finns inte i födelseböckerna för Norrala. Troligen är han identisk med den dräng Olof Persson, som 1819 flyttar från Söderhamn till Ringa. [B:1, 1804-40] Han betecknas i husförhörslängderna som f.[örre] Bonden, Husman. [AI:4, p. 193; AI:5, p. 245] på Ingsta utanvedsområde. Vilket i det här fallet avser Vågbro.
 
[color=0000ff]*** Generation I ***[/color]
 
f
2 Per Persson,
född 1775-10-07 i Hamre nr 1, Norrala, död 1830 i Hamre nr sub sub 1, Norrala. Bonde i Hamre nr sub sub 1, Norrala. [Födelsenotis i C:4, p. 282] Han nämns som änklingen bonden Per Persson på Storhamre, nr sub sub 1, avliden i husförhörslängden 1828-34. Sista året han registreras ha tagit nattvarden var 1830. [AI:4, p. 180] Gift 1799-11-03 i Norrala med  
 
m
3 Sigrid Andersdotter,
född 1769-06-30 i Ingsta nr 1, Norrala [C:3, p. 301], död 1824 i Hamre nr sub sub 1, Norrala. Bosatt i Hamre nr sub sub 1, Norrala. Enligt vigselnotisen bonddotter från Ingsta [Ulla Brodins personregister].  
 
[color=0000ff]*** Generation II***[/color]
 
ff
4 Per Persson,
född 1742-12-22 i Hamre nr 1, Norrala. Bonde i Hamre nr 1, Norrala. Födelseuppgiften ur C:4, p. 282, i vigselnotisen (som också anger hans föräldrar). Gift 1768-11-01 i Norrala med  
 
fm
5 Karin Olsdotter,
född 1745-09-21 i Haga nr 2, Norrala. Bosatt i Hamre nr 1, Norrala. Födelsedatum och uppgift om föräldrarna i vigseluppgiften under Hamre nr 1. [C:3; också under Haga, p. 36]  
 
mf
6 Anders Svensson,
född 1734-02-19 i Ingsta nr 1, Norrala. Uppgift om födelse och föräldrar ur vigselboken (C:3, p. 84). Gift 1759-10-07 i Ingsta  med  
 
mm
7 Karin Mickelsdotter,
född 1734-09-10 i Ringa nr 6, Norrala. Faddrar: Sven Andersson och hu. Karin i Ingsta; Nils Andersson och hu. Kerstin i Ringa. Ungfaddrar: Per Månsson i Ringa och pigan Sigrid Gisselsdotter i Ringa (C:2, f. 87). Uppgift om födelsedatum och föräldrar också i vigselboken (C:3, p. 84).  
 
[color=0000ff]*** Generation III ***[/color]
 
ff f
8 Per Jonsson,
född 1716 i Ringa [C:2, f. 86] , död 1773-11-11 [C:3, p. 477]. Bonde i Hamre nr 1, Norrala. Gav i morgongåva 60 daler kopparmynt då han gifte sig med pigan Segri Päders dotter i Ale. [Vigselnotis, C:2, f. 148v] Gift 1738-12-28 i Hamre med  
 
ff m
9 Sigrid Persdotter,
född 1716-01-31 i Ale, Norrala [C:2, f. 9], död 1773-07-03 i Hamre nr 1, Norrala [C:2, p. 477]. Bosatt i Hamre nr 1, Norrala.  
 
fm f
10 Olof Andersson,
född i Haga nr 2, Norrala. Bonde där. Gift 1750 i Borg med  
 
fm m
11 Kerstin Persdotter,
född i Borg nr 3, Norrala. Bosatt i Haga nr 2, Norrala. Hon nämns som 'Cherstin Päder Mickels dottra', gift med drängen Olof Andersson, Anders Olssons i Haga. Hennes föräldrar: Per Mickelsson och Karin Larsdotter i Borg. [Uppgifterna ur vigselnotisen, C:3, p. 72]  
 
mf f
12 Sven Andersson,
född sannolikt i Å nr 1, död 1752-09-06 [C:3, p. 481]. Bonde i Ingsta nr 1, Norrala.  Om hans härstamning från prästsläkterna Krok och schalin, se mitt inlägg ovan dat. 1999-04-18.
 
mf m
13 Karin Svensdotter,
född i Ingsta nr 1, Norrala. Bosatt i Ingsta nr 1, Norrala.  Om hennes härstamning, se mitt inlägg ovan dat. 1999-05-11.
 
mm f
14 Mickel Persson
Bonde på Ringa nr 6, Norrala. Upptas i födelseboken 1708-40 som bonde efter Jon Persson på hemmanet (nämns 1716, med senare notering nu i Fors) och därefter Jöns Olsson (nämns 1722). Han och hustrun nämns inte i vigselboken för Norrala. Som faddrar till sina barn väljer de också genomgående grannar och inga som kan identifieras som släktingar, vilket indikerar att de var utomsocknes. Enda undantaget är den Nils Svensson i Vi i annexförsamlingen Trönö som står som ungfadder till sonen Per 1737. Gift med:
 
mm m
15 Sigrid Svensdotter
Bosatt på Ringa nr 6, Norrala.  
 
[color=0000ff]*** Generation IV ***[/color]
 
ff ff
16 Jon Persson,
död 1727 i Fors nr 2, Norrala (se nedan). Soldat, bonde i Fors nr 2, Norrala. Vigselnotisen under Fors 1714 anger att Jonas Pedersson i Ringa inträdde äktenskap med dottern [till Olof Svensson, som namnges intill] Karin Olofsdotter. [C:2, f. 2v] Begravningsnotisen uppger att salig Jonas Pedersson begrovs andra söndagen efter påsk 1727 efter en mycket stilla och saktmodig vandel, samt kristlig förberedelse. [C:2, f. 3r] Gift 1714-11-21 i Norrala: Fors med  
 
ff fm
17 Karin Olsdotter,
född 1692 (enligt åldersuppgift i dödboken) i Fors nr 2, Norrala (hon saknas dock i födelseboken), död 1746-09-29 i Fors nr 2, Norrala. Bosatt där. Efter att ha blivit änka efter Jonas Persson gifte hon 1729-05-22 om sig med ärlige drängen Jonas Larsson från Skensta. [C:2, f. 2v] Dödsnotisen uppger att hon skött sig väl före, levat i all ting beröml. och i all nöd och sjukdom ganska tålig. Fick inalles 11 barn.  
 
ff mf
18 Per Olofsson,
född 1683 (åldersuppgift i dödboken) i Norrala, död i augusti 1729 i Ale nr sub 1, Norrala [C:2, f. 116]. Bonde där. Gift med:
 
ff mm
19 Brita Eriksdotter,
född i Ale nr sub 1, Norrala, död 1743-12-16(?), före jul, i Ale nr sub 1, Norrala [C:3, p. 410] . Bosatt i Ale nr sub 1, Norrala. Enligt dombok för maj 1709 dotter till bonden Erik Hansson i Ale.  
 
fm ff
20 Anders Olofsson,
född i september 1676 i Haga nr 2, Norrala [C:1, f. 39], död 1743-08-23 där [C:3, p. 456]. Bonde i Haga nr 2, Norrala. Döpt 10 september 1676. D. i 'blödsjukan'. Gift med:
 
fm fm
21 Cecilia Andersdotter,
född i december 1676 i Finnika nr 3, Enånger, död 1747-10-03 i Haga nr 2, Norrala [C:3, p. 456]. Bosatt där. Legat fyra år till sängs efter olycksfall på gården. Om hennes härstamning, se Sveriges släktregister. Enånger (1960), signum 3 F:V.  
 
fm mf
22 Per Mickelsson,
född i maj 1676 i Borg nr 3, Norrala [C:1, f. 25], död 1754-02-10 där. [C:3, p. 470] Bonde, nämndeman i 15 år, enligt dödboken. Gift med:
fm mm
23 Karin Larsdotter,
f. i ‘Postgården’, det vill säga Fors nr 1, Norrala, döpt 1680-04-12 [C:1, f. 170], död 1751-02-11 i Borg nr 3, Norrala. Bosatt i Borg.
 
[color=0000ff]*** Generation V ***[/color]
 
ff fm f
34 Olof Svensson,
född 1670 (baserat på åldersuppgift i dödboken) i Fors nr 2, Norrala, död 1741-03-12 där. Bonde på hemmanet, som ännu har en magnifik allmogebyggnad från 1600-talet (kulturmärkt) och som ännu ägs av samma släkt. Först bonde på fädernehemmanet, men måste (enligt dödsnotisen) sedan för fylleri avträda hemmanet och uppehölls därefter av sina två mågar. Eljest ingen utan sig själv gjort skada. Han tycks dock ha lyckats stadga sig, eftersom han utsågs till kyrkvaktare när han var kring 55 år gammal och hade denna tjänst i 15 år till sin död [dödsnotis i C:3, p. 404]. Gift 1693-12-26 i Fors [C:1, f. 84] med  
 
ff fm m
35 Margta Andersdotter,
född 1663 (ca) i Sunne (Värmland) [C:1, f. 84], död 1748-04-21 [C:3, p. 404]  i Fors nr 2, Norrala. Bosatt på Fors nr 2.  
 
ff mm f
38 Erik Hansson,
född i Ale nr 1, Norrala. Bonde i Ale nr sub 1, Norrala. Om släktskapen med övriga i Ale nr 1 och nr sub 1, se dombok för maj 1709. Erik nämns som bonde på halva nr 1 (=sub 1) redan i tiondelängden 1690; den andra halvan sköttes då av svägerskan Sigrid. Gift 1689 annandag jul, enligt vigselregister i Uppsala domkapitels arkiv med  
 
ff mm m
39 Sigrid Svensdotter,
född i Losjö nr 1, Norrala. Bosatt i Ale nr sub 1, Norrala. Hennes föräldrar anges i vigselnotisen i vigsellängd för Norrala 1688-89 bland Uppsala domkapitels handlingar.  
 
fm ff f
40 Olof Andersson,
född i Haga nr 2, Norrala, död 1715 i Haga nr 2, Norrala [C:2, f. 138]. Bonde, kyrkvärd i Haga nr 2, Norrala. Vigselår baserat på kyrkoräkenskaperna. Han var enligt domboken 1695 sonson till bonden Simon Mickelsson i Haga nr 2. Gift 1670/71 med  
 
fm ff m
41 Karin Jonsdotter,
född 1637 (baserat på åldersuppgift i dödboken) i Remsta nr 2, Norrala, död 1715-10-28 i Haga nr 2, Norrala. Bosatt i Haga. Härstamningen från Remsta framgår av domboken för 1695 (hon var f.ö. syster till Per Jonsson i Närby nr 2 och Brita, g.m. Lars Andersson i Losjö nr 2). Dödsmånad svårläst och kan läsas annorlunda.
 
fm mf f
44 Mickel Persson,
född 1638 i Borg nr 3 (åldersuppgift i dödboken), Norrala, död i februari 1727 i Borg nr 3, Norrala. [C:2, f. 145]  Bonde i Borg. Skrivs som bonde på hemmanet fr.o.m. 1657 [mantalslängd] och ännu 1685 [jordebok]. Barnen till Lars Persson i Haga nr 3 begärde 1687 att få ut sitt arv i Borg nr 3; släktskapen sins emellan beskrivs dock inte [dmb]. Gift med:
 
fm mf m
45 Karin,
född 1638 (enligt åldersuppgift i dödboken), död i augusti 1703 i Borg nr 3, Norrala och begravd den 16 augusti [C:1, f. 26]. Bosatt där.  
 
fm mm f
46 Lars Persson,
född i Fors nr 1, Norrala, död i Fors nr 1, Norrala. Bonde, postbonde, länsman där. Erhöll 1700 sin salig svärmors del i Kolsta nr 2 [dombok]. Hans bomärke 1690 är identiskt med Per Perssons i Fors 1613, vilket indikerar att de tillhörde samma släkt. Gift med:
 
fm mm m
47 Elin Hansdotter,
född 1661 (enligt åldersuppgift i dödboken), död 1697 i Fors nr 1, Norrala [C:1, f. 86]. Bosatt där. Sannolikt bördig från Kolsta nr 2 [jämför dombok 1700]. Nämns som vittne vid trolldomsrannsakningarna 1673 [J. J:son Hanzén: “Trolldom och häxprocesser i Hälsingland”, 1951]
 
[color=0000ff]*** Generation VI ***[/color]
 
ff fm ff
68 Sven Jönsson,
född 1650 (enligt åldersuppgift i dödboken), död 1705 i Fors nr 2, Norrala. [Dödsnotisen härrör från en mycket gammal anteckning utan källuppgift, gjord i min ystra ungdom. När jag nu har jämfört den med mina register finns ingen Sven Jönsson död detta år. Måste alltså verifieras.]. Bonde där. Sven Jönsson i Fors erlade en avgift för brudpället till kyrkan i samband med sin vigsel, enligt kyrkoräkenskaperna 1668-69. Gift med:
 
ff fm fm
69 Kerstin/Kristina Jonsdotter,
född 1650 (ca) i Remsta nr 1, Norrala, död i november 1738 i Fors nr 2, Norrala, begravd 17 november. [C:2, f. 113] Bosatt på Fors nr 2.  (Kontakta mig för uppgifter om hennes anor.)
 
ff mm ff
76 Hans Larsson
Bonde i Ale nr 1, Norrala. Han nämns som bonde på hemmanet tidigast 1655 [jordebok] och ännu 1670 [mantalslängd]. Gift med:
 
ff mm fm
77 Brita
Bosatt i Ale nr 1, Norrala. Hon nämns som änka 1679 då hon erlägger mantalsskatt för sig, sin son och två döttrar i Ale nr 1 [mantalslängd]. Av domboken 1683 framgår att hon tidigare varit gift med Jon Andersson Krok.  
 
ff mm mf
78 Sven Ersson
Bonde på Losjö nr 1, Norrala. (Kontakta mig för uppgifter om hans anor.) Gift med:
 
ff mm mm
79 Elin Mickelsdotter
Bosatt på Losjö nr 1, Norrala.  
 
fm ff ff
80 Anders Simonsson
född 1616 (enligt åldersuppgift i dödboken) i Haga nr 2, Norrala, död i december 1691 där (begravd 1692-01-01). Bonde på hemmanet om 11 öres- 19 penningland fr.o.m. 1646 [mantalslängd]. Ska enligt personalian ha varit kyrkvärd, men nämns inte som sådan i kyrkoräkenskaperna och begrovs i sina fäders grav, gården tillhörig. [begravningsnotis i C:1, f. 40]  (Kontakta mig för uppgifter om hans anor.)
 
fm ff mf
82 Jon Persson,
död i Remsta nr 2, Norrala. Måg och bonde på Remsta nr 2 fr.o.m. 1649 [mantalslängd]; levde ännu 1695 [dombok]. Svågern Olof Persson i Sund tvistade 1649 med honom om besittningsrätten till hemmanet [dombok]. Gift med:
 
fm ff mm
83 Märit Persdotter,
född i Remsta nr 2, Norrala, död där ca 1676, Norrala. Dödsåret utgår från att testamente efter henne inlämnades till kyrkan räkenskapsåret 1676-77 [kyrkoräk.]. Hennes syster Karin var gift med bonden Olof Persson i Sund nr 2 [dmb 1649]. (Kontakta mig för uppgifter om hennes anor. Hon var för övrigt på sidolinjen befryndad med underlagmanssläkten Nerbelius.)
 
fm mf ff
84 Per Mickelsson,
född i Borg nr 3 (?), Norrala, död i Borg nr 3, Norrala. Bonde där redan 1621 [mantalslängd]-1645 [jordebok]; 1635 omfattade gården 9 öresland [jordebok]. Han använde samma bomärke, ett A, som senare hans sonson Per Mickelsson 1733 [jmf 1668? i Allmogens besvär, Gävleborg: 1, RA, med Sigvard Bodins i Norrala sammanställning över bomärken i socknen]. Per torde vara bror till råd- och handelsmannen Olof Mickelsson Krok i Söderhamn, som enligt O.J. Bromans Aettqvisl (släkten Krok) [tryckt i Glysisvallur, d. 3, Uppsala 1953] var bondson från Borg. Gift med:
 
fm mf fm
85 Karin,
möjligen född i Kolsta nr 5, Norrala, död i Borg nr 3, Norrala. Hon skrivs för Borgshemmanet redan 1646 [mantalslängd] och ännu 1656 [mantalslängd, med 2 söner]; maken var då troligen avliden. Hon uppbjöd 1648 sin arvejord i Kolsta nr 5 [dombok]. Karin tycks ha dött senast 1674, eftersom sonen Mickel Persson inlämnade testamente efter sina föräldrar till kyrkan räkenskapsåret 1673-74 [kyrkoräk.]
 
fm mm ff
92 Per Larsson,
född i Fors nr 1, Norrala, död i Fors nr 1, Norrala. Bonde i Fors nr 1, Norrala. Bonde på Fors nr 1 fr.o.m. 1655 [jordebok] och ännu 1671 [mantalslängd]. Alkoholiserad och aggressiv, hade flera utomäktenskapliga barn - se U. Sikeborg, Släkt och Hävd 1990:3-4. Om hans härstamning, se Sikeborg, Släkt och Hävd 1992:3-4. Gift 1655 (dombok 1655)  med  
 
fm mm fm
93 Karin Andersdotter Krok,
född i Norrala, död 1693 i Fors nr 1, Norrala. Vigselåret bygger på kyrkoräkenskapernas uppgift om att flera bröllopsgäster fått böta för att efter firandet ha försummat att gå i kyrkan. Hon nämns som änka i Fors nr 1 1673. Dödsåret troligen 1693 [mantalslängd]. Om henne och hennes härstamning från prästsläkterna Krok (Chrochius) och Schalin, se U. Sikeborg, Släkt och Hävd 1990:3-4.

2000-05-21, 20:33
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Glädjande att se dig tillbaka i Anbytarforum,  
Urban. Du har så mycket kunskap som verkligen  
saknats den tid du inte medverkat. Det gäller  
faktiskt alla som av olika skäl avstått från att  
delta med bidrag till forskningen.
 
Nu får vi bara hoppas att Anbytarforum kan  
fortleva såväl tekniskt som redaktionellt. Jag  
hoppas verkligen att det stora stöd som ändå finns  
för Håkan som redaktör, hos så gott som alla,  
absolut räknas högre och känns starkare hos honom  
en den kritik som har framförts. Ett nedlagt forum  
vore en klar katastrof för oss forskare, oavsett  
olika åsikter i enskilda frågor eller olika  
tekniska orsaker.
 
Så låt oss samarbeta för att lösa redan  
tillräckligt krångliga släktforskningsproblem så  
länge det går!
 
Väl mött!
mvh Stefan Simander
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-05-22, 08:19
Svar #8

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
En korrigering till mitt tidigare inlägg: Ana nr 35, Margta Andersdotter, uppges i dödboken vara från Sunne i Jämtland, inte Värmland.
 
Och i din önskan, Stefan, kan jag bara instämma helhjärtat och till fullo.
 
Hälsningar
Urban

2000-05-22, 20:41
Svar #9

Per Kinneryd

Tack för svar Urban!
Även jag vill instämma i Stefans uttalande och delar hans ovan nämnda förhoppningar.Låt oss hoppas att Håkan efter sommaren har funnit kraft och lust att fortsätta som redaktör för detta oumbärliga forum!
 
Jag var nog lite otydlig på en punkt,:jag tror inte att Ingrid Hansdotter kan ha bidragit till att Magnus Joensson Blix blir borgmästare i Söderhamn. Det är ju naturligtvis en kronolgisk omöjlighet (Söderhamn är väl också, om jag inte alldeles missminner mig,en av de senast anlagda städerna du nämner).Jag syftade enbart på möjligheten att det faktum att Magnus blir borgmästare i Söderhamn skulle kunna stötta uppgifterna om Ingrids ursprung.Men ditt svar är tydligt,och om inte Hernodius likpredikan innehåller fler uppfifter finns det kanske inte så mycket mer att tillägga till saken.
Men åter igen Tack!
Många hälsningar
Per Kinneryd
P.S. Kontakterna mellan storsjöbygden och Hälsingland var som sagts rika.Det Sunne du nämner i ditt förra inlägg ,ligger t.ex bara ett par mil
från den av skinnhandel så välbärgade Blixsläktens stamgård ,Klocksåsen.

2000-05-27, 14:39
Svar #10

Per Kinneryd

Hej Ulla!
Tusen tack för kopiorna av likredikan!
Jag har lagt in den passus som avhandlar Ingrid Hansdotter under efterlysningar.Lägg märke till att läsningen är gjord i hast och har många brister.
 
Urban.
Angående ditt svar d. 21 Maj.Förmodligen ändrar detta inte bedömningen av källan, men nog ligger det väl ändå närmare till hands för en jämtländsk prästson ,knappt hundra år före Jämtlands försvenskning,att förlägga sin verkan till Norge ,och i synnerhet Trondheim, och inte till de svenska kuststäderna ?
Många vänliga hälsningar
Per Kinneryd

2000-05-27, 21:36
Svar #11

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Per: Det var värdefullt att få läsa utdraget ur likpredikan. Uppgiften om Ingrid Hansdotter framstår för mig som betydligt mer trovärdig nu än vad den gjort tidigare.
 
Du frågade om det inte borde ha legat närmare till hands för en jämtländsk prästson att verka i Norge i stället för Sverige. Jämtland hade ju en märklig särställning i det att det formellt tillhörde det danska riket genom Norge men dessutom var en del av det svenska ärkestiftet. Eftersom det inte var vanligt att flytta mellan stiften för att tjänstgöra som präst borde det ha varit naturligt för åtminstone den samhällsgruppen att hålla sig inom ärkestiftet, om nu de jämtländska prästerna följde mönstret i övriga Sverige.
 
Dessutom var kontakterna med det egentliga Sverige livliga, som vi tidigare berört. Jag håller för närvarande på med att excerpera alla personer som nämns i Norrala äldsta ministerialbok 1672-1707. Där anges uttryckligen åtta avlidna i socknen vara bördiga från Jämtland (jag har ungefär hälften av kyrkboken kvar att registrera), vilket väl pekar på att förbindelserna mellan Jämtland och i alla fall Hälsingland tycks ha varit mer än bara sporadiska på 1600-talet.
 
Hälsningar
Urban

2000-05-28, 14:44
Svar #12

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Peder Månsson Blix,Styrnäs, hade förutom sin bror Lars,som var kyrkoherde i Undersåker som sin far,även fler bröder som flyttade från Jämtland.Bl.a Bengt ,kapellan i Nora,Ångermanl, 1573,KH.i Ramsele, sedan i Gudmundrå 1603(Kramfors),Olof som var laxfogde i Ångermanland(bodde i Sollefteå),Simon Borgmästare i Härnösand.Dessa hade även en syster Gulof g.m.Laur.Mogensen,KH på Rödön.

2000-05-28, 19:05
Svar #13

Per Kinneryd

Hej Ulla och Urban!
Just Jämtlands särställning och skiftande politisk och kyrklig tillhörighet ( i samband med Stettinfreden 1570 överförs ju Jämtland till Trondhjems stift) gör det genealogiska perpektivet på prästerskapets skiftande agerande under den,minst sagt, oroliga tiden mycket intressant.
Det hade därför varit roligt om man med säkerhet hade kunnat fastställa Ingrid Hansdotters koppling till Norrala,eller ännu hellre identifiera hennes föräldrar. Men ,ack ja, sånt är livet!
 
Urban, ditt inlägg den 15 Maj är så lärorikt och viktigt att det vore synd om det inte kommer fler läsare till godo. Det är ju stor risk att släktforskare utan särintresse i Norrala fullständigt missar det.
Kan man inte göra något åt det?
Många hälsningar
Per Kinneryd

2000-06-05, 18:40
Svar #14

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Bonden Olof Ersson (f. 1772) i Sund nr 5, Norrala, har följande anor, enligt en utredning jag gjort för Rut Barbro Jonsson i Söderhamn:
 
[color=0000ff]Startperson[/color]
1 Olof Ersson,
född i juli 1772 i Sund nr 5, Norrala. [C:3, p. 349] Bonde där.  
 
[color=0000ff]*** Generation I ***[/color]
 
f  
2 Erik Larsson,
född 1745-08-07 i Sund nr 5, Norrala. [Födelsenotis i C:3, p. 238] Bonde där. Gift 1765-11-01 med  
 
m  
3 Margta Nilsdotter,
född 1737-10-22 i Kungsgården, Norrala. Bosatt i Sund nr 5, Norrala. I födelsenotisen anges föräldrarna vara Nils Karlsson och hustrun Anna Larsdotter i Kungsgården. [C:2, uppsl. 90] Hon bör ha varit en intressant kvinna, eftersom bonden Erik Larsson friade till henne - hon var ju ändå åtta år äldre och vad börden beträffar 'blott' dotter till en enkel och fattig båtsman.  
 
[color=0000ff]*** Generation II ***[/color]
 
ff  
4 Lars Olsson,
född 1714-05-18 i Kungsgården, Norrala. Bonde i Sund nr 5 (egentligen nr sub 4), Norrala. Gift med  
 
fm  
5 Brita Ersdotter,
född 1721-04-24 i Sund nr 5, Norrala. Faddrar: Jon Persson och hu. Kerstin Olofsdotter i Sund; Erik Olofsson och hu. Anna Markusdotter i Borg. (Ungfaddrar:) Tyris Larsson i Haga, Margareta Jönsdotter i Sund. [C:2, f. 52v]  
 
mf  
6 Nils Karlsson Bergström,
död 1742 (ca). Landbonde, båtsman i Kungsgården, Berge, Norrala. Hans patronymikon Karlsson - som var mycket ovanligt i Norrala - indikerar att han inte var född i socknen. Han var vid tiden för dotterns födelse landbonde på Kungsgården. När hon sedan gifter sig anges hennes föräldrar vara båtsmansfolket i Berge Nils Karlsson Bergström och hustrun Anna Larsdotter. [C:2, uppsl. 57] Han saknas i dödböckerna för Norrala. Gift med  
 
mm  
7 Anna Larsdotter,
född 1703-06-25 i Vad, Norrala, död 1767-05-19 i Vad, Norrala. Bosatt i Kungsgården, Berge, Norrala. Faddrar: Joen Hindersson och hustrun i Svarven; båtsman Per Hansson Udd och hustrun. Ungfaddrar: Joen Olofsson i Ale och pigan Annika Olofsdotter i Vad. [C:1, f. 75v] Att Annika Olofsdotter står som fadder - hon var dotter till den föregående bonden Olof Persson - indikerar att Kerstins far Lars Olsson också var en son till denne. Begravningsnotisen lyder: 1767 d. 19 Maji dödde båtsman Nils Carlsson Bergströms änka, hustru Anna Lars dotter, barnfödd i Wad. Änka 25 år. warit enfallig i sin Christendoms kundskap, lefwat alfwarsamt effter sitt gifte, tolig i sin fattig- och siukdom, upfostrat sina 2 döttrar i all dygd och ärbarhet. begrofs d. 22 Maji 64 år gl. [C:3, p. 522]  
 
[color=0000ff]*** Generation III ***[/color]
 
ff f  
8 Olof Ingelsson Ström,
född 1657 (ca) i Norge, död 1741-02-28 i Svartvik, Norrala. Kronobåtsman i Kungsgården, Norrala. Begravningsnotisen lyder: Swartwik Olof Ingelsson Ström __ 1741 28 Febr (...) lades uti samma graf med den förra [d.v.s. båtsmannen Tomas Olsson på Kattön, begravd samma dag] norr om stapelen. Barnfödder i Norie, kom hit en Öfrlöpare [=överlöpare] och wardt Båtsman för Swartwiks Rotan, fört mycket syndigt lef[wer]ne i ungdomen men betient sedan stor ånger och bättring. Åldren war 84 åhr. [C:2, p. 507] Han nämns tidigast i mantalslängden 1697 [Västernorrlands län, Kammararkivet] som båtsman Olof Ström i Svartvik. Gift med  
 
ff m  
9 Gölin Andersdotter,
född 1663 (ca) i Jättendal, död 1736-10-24 i Svartvik, Norrala. Bosatt i Kungsgården, Norrala. Dödsnotisen lyder: 1736 d. 24 Octob. begrofs hustru Göli Andersdotter Gl. [=Gamle] Strömens i Swartwik [hustru], barnfödder i Jettendahl, lefwat 45 år tilsamman med sin man uti al Christlig sachtmodighz, åldren 73 år. LikTexten, Sir. [=Syrak] 41:3, 4. O! död (…) [C:2, f. 166r]  
 
fm f  
10 Erik Jönsson,
död 1743-02-17 i Sund nr 5, Norrala. Bonde där. Gift med
 
fm m
11 Kerstin Larsdotter,
född 1690-05-31 i Haga nr 1, Norrala, död (begravd 1725-10-24) i Sund nr 5, Norrala. Bosatt på Sund nr 5. Begravningsnotisen lyder: A:o 1725 Oct: 24 Begrofs Erich Jönssons Hustru Cherstin Larsd:r ifrån Haga effter en fålbråd(?) barnbyrd, och Christel. [oläsligt ord] wandel, norr om Klåckstaplen. Liktexten war af 1 Tim: 2: 15. Men qwinnan warder likwäl sal. genom barnsbyrden: Om hon blif [oläsligt ord]. Testamente om 6 mark inlämnat till kyrkan och till de fattiga 1 fyrk. [C:2, f. 137r]  
 
mm f  
14 Lars Olofsson.
Bonde i Vad, Norrala. Gift med  
 
mm m  
15 Margareta Andersdotter.
Bosatt i Vad, Norrala.  
 
[color=0000ff]*** Generation IV ***[/color]
 
fm ff  
20 Jöns Olofsson.
Bonde i Sund nr 5, Norrala. Hans namn står angivet på hemmansföreståndarens plats på uppslaget för Sund nr 5, efter den tidigare ägarens, Olof Jönsson. [C:1, f. 64v] Gift 1694-12-30 med  
 
fm fm  
21 Brita Eriksdotter.
Bosatt i Sund nr 5, Norrala. Hon nämns tidigast i Sund nr 5 samband med dottern Margaretas födelse 1701-05-07. [C:1, f. 64v]
 
fm mf  
22 Lars Tyrisson,
född i Haga nr 1, Norrala, död där. Bonde där. Gift med  
 
fm mm  
23 Kerstin Olofsdotter,
född 1657-02-07, död 1697-08-08 i Haga nr 1, Norrala. Bosatt där. Nämns tidigast i samband med dottern Kerstins födelse 1690. [C:1, f. 15 v] Begravd 10:e söndagen efter Trefaldighet 1697. Om henne sägs att hon har fördt et gudfruchtigt och sachtmodigt lefwerne. Är lagder uti den graaf som gården tilhörer. Hennes ålder war 40. åhr. 6. månader och 1. dagh. [C:1, f. 16r]  
 
mm ff  
28 Olof Persson,
född 1644 (ca), död (begravd 1697-04-01) i Vad, Norrala. Bonde på hemmanet Vad. Begravningsnotisen lyder: 1697. den 1. April. begroofs Oluf Person, whilken har fört et stilla och Sachtmodigt lefwerne. Lägerstaden är, någott innanföre Wästre kyrkioporten, brede Wijdh wägen til Wapen Huuset. Åldren war 53. åhr och några månader. [C:1, f. 76r] Eftersom ingen notering gjorts i domböckerna om att hemmanet gått ur släkten kan han ha vara måg till den föregående ägaren Lars Joensson (nämnd i jordeböckerna för Norrland, Kammararkivet, redan 1635 och ännu 1662). Denne anges ännu i mantalslängden 1660 [Västernorrlands län, Kammararkivet] bo tillsammans med hustrun och en icke namngiven, ogift, vuxen dotter. En annan dotter till Lars Joensson tycks för övrigt ha bott kvar på hemmanet i Vad.  
 
[color=0000ff]*** Generation V ***[/color]
 
fm ff f  
40 Olof Jönsson.
Bonde i Sund nr 5, Norrala. Hans namn står angivet på hemmansföreståndarens plats på uppslaget för Sund nr 5, men har därefter strukits över och ersatts med Jöns Olofsson. [C:1, f. 64v] Hans skrivs som bonde på hemmanet ännu i tiondelängden 1690. Av namnkombinationen att döma torde han vara son till den föregående ägaren, Jöns Olsson (se ana 80), som nämns tidigast i mantalslängden 1627 på det hemman som senare benämndes nr 5 och ännu i jordeboken 1667. Domböckerna tiger också om att hemmanet skulle ha gått ur släkten, vilket visar att en nära bördeman och/eller arvinge övertagit hemmanet efter Jöns Olsson. Enligt mantalslängderna hade dessutom Jöns Olsson en vuxen son och dotter boende tillsammans med honom på hemmanet [bl.a. 1660, Västernnorrlands län, Kammararkivet].
 
fm fm f  
42 Erik Olsson,
född 1637 (ca) i Borg nr 4, Norrala, död (begravd 1704-01-31) i Borg nr 4, Norrala. Bonde där. Födelseåret baserat på åldersuppgift i dödboken. Bonde på hemmanet fr.o.m. 1656 [mantalslängd Västernorrlands län, Kammararkivet] och gift tre gånger. Han torde vara son till företrädaren på hemmanet, bonden och kyrkvärden Olof Ersson, eftersom dennes syster Brita Eriksdotter bor kvar i gården och 1657-59 uppbjuder sin arvejord där på tinget [renoverad dombok, Gävleborg, Riksarkivet].  
 
fm mf f  
44 Tyris Larsson,
född 1618 (ca) i Haga nr 1, Norrala, död 1708 i Haga nr 1, Norrala. Bonde där. Begravningsnotisen lyder: 1708 Nov: 28 Blef med anständig Heder begrafwen på Norahla Kyrkiogård den gamble och gudfruckti[ge] mannen Sal. Tyris Larssons andelöse lekamen, effter 90 Åhrs wällförde wandring (...). [C:2, f. 138r] Gift 1643 (ca) med  
 
fm mf m  
45 Anna Jönsdotter,
född 1610 (ca) i Kolsta nr 1 (?), Norrala, död (begravd 1699-05-07) i Haga nr 1, Norrala. Bosatt på Haga nr 1. 1699. den 7. Maij, blef begrafwen H. Anna Jönsdotter, Tyris Larsons hustro, om hwilken man intet annat förspordt, än det wäl är. Lefwat tilhopa med sin Man uti 56. åhr. Lägerstaden är wästersöder emoot Kyrkiohörnet, mit i gången til kyrkian. Åldren war 89. åhr. [C:1, f.16r] Hon bör därför ha fötts ca 1610.
Är hon född i Norrala - vilket verkar troligt, eftersom döds- och begravningsnotiserna vid denna tid noterar om vederbörande var född utom socknen - torde hon vara dotter till Jöns Jonsson i Kolsta nr 1, som enligt hjonelagslängden 1610 var den ende skattskyldige gifte mannen med namnet Jöns i socknen. [Hälsinglands handlingar 1610:13:3, hjonelagslängd, första terminen, Kammararkivet]
Enligt hälsingeprosten Olof Johannis Bromans genealogi för släkten Djurberg från 1700-talets första hälft hade denne bland andra barn sonen Peder Jönsson Tvärre, borgare i Söderhamn och far till domprosten Daniel Djurberg, just en dotter med namnet Anna Jönsdotter. [O.J. Broman: Glysisvallur och öfriga skrifter om Helsingland, d. 3, 1953, s. 719. Se också Svenskt biografiskt lexikon om denna släkt.] Att landbondeparet på Daniel Djurbergs hemman i Borg står som faddrar för hennes sonson Per år 1708 kan kanske också styrka detta.  
 
[color=0000ff]*** Generation VI ***[/color]
 
fm ff ff  
80 Jöns Olofsson,
född i Sund nr 5, Norrala. Bonde där. Han nämns i gården tidigast i mantalslängden 1627 [Roterings-och utskrivningslängder, Krigsarkivet] - då tillsammans med Olof Mickelsson (i vad som senare kom att kallas Sund nr 4), sannolikt fadern - och skrivs för denna gård ännu i jordeboken 1667 [Norrland, Kammararkivet].  
 
fm fm ff  
84 Olof Ersson,
död i Borg nr 4, Norrala. Bonde där. Skrivs som bonde på hemmanet fr.o.m. 1626 [boskapslängd Norrland, Kammararkivet] och ännu 1655 [jordebok Norrland, Kammararkivet]. Nämns i kyrkoräkenskaperna som kyrkvärd. Han nämns som landsknekt 1630, men uppges då ha insatt för sig sin broder Anders Eriksson; denne är då enligt mantalslängden bosatt i Borg. [Roterings- och utskrivningslängder, Krigsarkivet] Att brodern Anders är bosatt i byn och att systern Brita bor i samma gård och uppges äga arvejord där [renoverad dombok 1657-59, Gävleborg, Riksarkivet], tyder på att de var barn till företrädaren på hemmanet, bonden Erik Persson.
 
fm mf ff
88 Lars Larsson,
född i Haga nr 1, Norrala, död där. Bonde där. Nämns i Haga redan 1613 [Älvsborgs lösen 1613, termin 1, vol. 51:IV, Kammararkivet], bonde där 1617 [Älvsborgs lösen, termin 5]-1649 [mantalslängd, Hudiksvalls län, Kammararkivet]. Dömd till döden för slagsmål med fadern 1621, vilket straff dock mildrades av hovrätten. Se Sikeborg, Hälsingerunor 1982, s. 48-50.  
 
[color=0000ff]*** Generation VII ***[/color]
 
fm ff ff f  
160 Olof Mickelsson,
född i Sund nr 3, Norrala. Bonde där. Olof Mickelsson och Källbjörn Mickelsson - troligen brodern - brukar varsin del av det hemman som tidigare förestods av Mickel Källbjörnsson; Olofs del fick i början av 1700-talet numret 5 i jordeboken. Olof nämns tidigast i tiondelängden 1598 [Hälsinglands handlingar 1598:1, Kammararkivet] och ännu i mantalslängden 1627 [Roterings- och utskrivningslängder, Krigsarkivet].  
 
fm mf ff f  
176 Lars Nilsson,
död i Haga nr 1, Norrala. Bonde i Haga nr 1, Norrala. Bonde på hemmanet 1589 [mantalslängd i Hälsinglands handlingar 1589:8, Kammararkivet]-1616 [Älvsborgs lösen, termin 4, Norrland, Kammararkivet]; kanske identisk med den Jon Nilsson som skrivs där 1589 [tiondelängd, Hälsinglands handlingar 1589:8]. (Med tanke på sonen Tyris' säregna namn sannolikt måg till företrädaren på hemmanet, Tyris Larsson.) Assisterade 1604 Jon Månsson i Haga nr 3 att som styrman transportera knektar till Stockholm [Hälsinglands handlingar 1604]. Överlät gården till sonen Lars ca 1616-17, men levde ännu 1621 [dombok för Hälsinglands domsaga, Härnösands landsarkiv]. Gift med  
 
fm mf ff m  
177 N. N.,
med tanke på sonens för bygden unika namn Tyris sannolikt född i Haga nr 1, Norrala, som dotter till bonden Tyris Larsson. Död där.  
 
[color=0000ff]*** Generation VIII ***[/color]
 
fm ff ff ff  
320 Mickel Källbjörnsson,
troligen född i Sund nr 1, Norrala. Bonde där. Han skrivs som bonde på det hemman som senare kom att utgöra hemmanen Sund nr 3 och Sund nr 5 redan i mantalslängden 1555 [Hälsinglands handlingar 1555:2, Kammararkivet] och sista gången i tiondelängden 1593 [Hälsinglands handlingar 1593:7]. Enligt skattelängden för Älvsborgs lösen 1571 ägde han då 15 lod silver, 2 lispund koppar, 11 kor, 10 får, 3 svin och 1 häst värderad till 10 mark [Älvsborgs lösen 1571, Norrland, Kammararkivet]. Av det i bygden mycket ovanliga namnet Källbjörn att döma bror till Jöns Källbjörnsson och Lars Källbjörnsson i Sund nr 1 samt Anders Källbjörnsson i Sund nr 2, vilka nämns i byn vid 1500-talets mitt.  
 
fm mf ff mf  
354 Tyris Larsson/Skräddare,
död i Haga nr 1, Norrala. Bonde och skräddare där. Skrivs som bonde på hemmanet i den tidigaste mantalslängden från 1555 [Hälsinglands handlingar 1555:2, Kammararkivet] - men bodde där troligen redan 1553, då han nämns som nämndeman i Haga [saköreslängd, Hälsinglands handlingar 1553] - t.o.m. 1588 [tiondelängd, Hälsinglands handlingar 1588:8]. Han skrivs dock för gården också 1592-1594 och 1596-1597  [tiondelängder i Hälsinglands handlingar 1592:2, 1593:7, 1594:6, 1596:2, 1597:1]. Thöries Larsson upptas 1599 bland de fattiga som stod i rest [hjälpskattelängd, Norrlands handlingar 1599:8, Kammararkivet]].  
 
[color=0000ff]*** Generation IX ***[/color]
 
fm ff ff ff f
640 Källbjörn.
Bonde i Sund, Norrala. Han skrivs som en av de tre bönderna i byn i hjälpskattelängden 1535 [Strödda äldre räkenskaper t.o.m. 1630, Kammararkivet]. Hans ättlingar brukar ett sekel senare samtliga hemman i Sund.  
 
(Med C:1, C:2 och C:3 avses de äldsta kombinerade födelse-/vigsel-/död och begravningsböckerna för Norrala.)
 
Hälsningar
Urban Sikeborg
 
P.S. Jag återkommer med mer uppgifter om några av personerna i mitt tidigare inlägg. Och Per – tack för de vänliga orden. Misstänker dock att folk klarar sig alldeles utmärkt utan mina Visdomspärlor, så jag tror inte att det är nödvändigt med vidare spridning …

2000-06-12, 13:16
Svar #15

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Släkten Nerbelius ursprung berörs i denna antavla, som utgår från bondhustrun Kerstin (Kristina) Jonsdotter i Fors nr 2 (f. 1650, d. 1738), och som jag lägger upp på begäran av Anders Norin. Kerstin upptas som ana nr 69 i mitt inlägg daterat den 21 maj 2000.
 
En kort kommentar: När det gäller forskning baserad på skattelängder är i regel de enda kvinnor som påträffas änkor efter bönder i socknen. Eftersom medellivslängden var låg och det var vanligt att en bonde snabbt gifte om sig om hans hustru dött - kvinnorna hade en avgörande betydelse för hemmanets fortbestånd - går det därför inte att med säkerhet säga att den som nämns som en bondes änka är mor till denne bondes son.
 
[color=0000ff]*** Startperson ***[/color]
 
1 Kerstin (Kristina) Jonsdotter,
f. 1650 [åldersuppgift i dödboken] i Remsta nr 1, Norrala, d. 1738 i Fors nr 2 och begravd den 17 november [C:2, f. 113]. Gift med bonden Sven Jönsson.
 
[color=0000ff]*** Generation I ***[/color]
 
f
2 Jon Andersson,
f. sannolikt i Remsta nr 1. Han nämns tidigast som bonde där 1629 [mantalslängd i Roterings- och utskrivningslängder för Norrland 1627-30, 533, bunt 176, Krigsarkivet], även om modern, hustru Karin, då formellt förestår hemmanet. Jon Andersson skrivs självständigt för Remsta nr 1 tidigast 1635, då han skattar för en häst, en tjur, två stutar, åtta kor, tre kvigor, tre gamla getter, två unggetter, tre gamla får, två ungfår och två ungsvin. Utsädet uppgick till tre tunnor. [Boskaps- m.fl. skatter 1635, Norrland, vol. 14, Kammararkivet]
 
Han övertog senare också Fors nr 2, som han en tid brukade [Jordebok för Norrland 1715, m.fl.] Han utsågs 1651 till förmyndare för Anna, dotter till framlidne bonden Jon Jonsson i Ingsta nr 1 (Anna var därmed hans kusin) [dombok för Hälsingland 1651, Härnösands landsarkiv].
 
m
3 Karin (Svensdotter),
f. i Fors nr 2 [jämför renoverad dombok för Gävleborgs län 1664 samt 1661:10 (1660-10-29), Svea hovrätts arkiv, Riksarkivet].
 
[color=0000ff]*** Generation II ***[/color]
 
ff
4 Anders Jonsson,
f. sannolikt i Ingsta nr 1 och nämns som bonde där åren 1599 [hjälpskattelängd i Norrlands handlingar 1599:8, Kammararkivet], 1600 [tiondelängd i Hälsinglands handlingar 1600:9], 1601 [hjälpskattelängd i Hälsinglands handlingar 1601:7] och 1602 [mantalslängd daterad 1602-08-08 i Militieräkenskaper 1602:19, Krigsarkivet]. Han skrivs som bonde på Remsta nr 1 1609 [hjonelagslängd i Hälsinglands handlingar 1609:1] och ännu 1619 [tiondelängd 1620 - feldaterad - i Hälsinglands handlingar 1620].
 
Anders Jonsson i Remsta sätter 1613 sitt bomärke i längden för Älvsborgs lösen 1613 [första terminen, vol. 51:IV, f. 270r, Kammararkivet] såsom en av de åtta edsvurna som rannsakat om skatten i socknen. Han anges 1614 uttryckligen vara länsman och därför skatta mer än de övriga bönderna [Älvsborgs lösen 1613, andra terminen, vol. 52:II, Kammararkivet. Längden skrivs dock enbart under av kyrkoherden och 'länsmän' (sic) Olof Jonsson; tydligen fanns detta år två länsmän i socknen.] och avvek därmed från bruket att till länsmän utse bönder kring Kungsgården och allfarvägen. (Vid denna tid kunde emellertid länsmännen växla från år till år i socknen.)
 
Han omnämns 1635 vara bror till bonden Jon Jonsson på Ingsta nr 1: “H. Karijn i Remstadh tillthaladhe H: Kierstin i Ingestadh om 7 Tr Sädh, som S: Anders Joensson i Remstadh hadhe insatt hooss sin Brodher Joen Joensson i Ingestadh, som Kyrckioheerden W: Her Oluff och hans hustru witnadhe, Att S: Joen Joensson hadhe bekendt före honom på sit ythersta att han hadhe be.te Sädh inan hoos sigh.” [Renoverad dombok, Västmanland:2, f. 299r, Svea hovrätts arkiv, Riksarkivet]
 
Enligt en notis i domboken ägde han jord om ett halvt öre i skatt liggande under Per Jonssons i Ellne, Söderala, hemman. [Dombok för Hälsingland 1639-01-28, f. 302v, Söderala tingslag, Härnösands landsarkiv]
 
fm
5 Karin
Hon skrivs 1623 för hemmanet Remsta nr 1 om 6 öresland och 18 penningland [jordebok i Hälsinglands handlingar 1623:8, p. 167]. (Att hemmanet är ganska exakt en tredjedel så stort som Remsta nr 2 tyder på att gårdarna har gemensamt ursprung, helst som endast en bonde skrivs för Remsta i den äldsta jordeboken i Hälsinglands handlingar 1542:2. Det finns emellertid inga belägg för om och i så fall hur Karin har någon koppling till den föregående ägaren Abram Olsson.) Hemmanet är för övrigt fortfarande i samma släkts ägo.
 
Hustru Karin ägde 1625 en häst, två stutar, åtta kor, fyra kvigor, två ungnöt, en risbit (ungbock), sex gamla får, fyra unga får, två gamla svin och ett ungsvin. Åkerutsädet uppgick till 3 ½ tunna, svedjeutsädet till en fjärding. [Boskaps- m.fl. skatter, Norrland, 1625, Kammararkivet].
 
1626 skrivs tillfälligt en Per Jonsson för gården i längden för kvarntullen [d:o, kvarntullen 1625-27, vol. 13, f. 78r], medan hustru Karin samma år skrivs i boskapslängden, då med tio kor. Denne Per var kanske en son, liksom den Jon Jonsson som upptas för gården i mantalslängden 1627 [roterings- och utskrivningslängder, Krigsarkivet], medan Karin själv skrivs för gården i tiondelängden kring hösten 1627 [tiondelängd i Hälsinglands handlingar 1628]. Hon förestår officiellt hemmanet sista gången 1633 [jordebok Norrland, Kammararkivet]. Testamente inlämnades efter henne till kyrkan räkenskapsåret 1657 [Norrala kyrkoräkenskaper, HLA].
 
mf
6 Sven Olofsson,
f. i Fors nr 2, skrivs som bonde från 1602 [mantalslängd daterad 8 augusti i Militieräkenskaper 1602:19, Krigsarkivet], till och med 1648 [mantalslängd, Hudiksvalls län, Kammararkivet] och omnämns också som länsman [renoverad dombok 1635, Västmanland:2, Svea hovrätts arkiv, Riksarkivet]. 1631 upptas han bland gamla, sjuka och förlamade [mantalslängd i Roterings- och utskrivningslängder, Norrland, bunt 177, Krigsarkivet]. Han avled ca 1656 [testamente inlämnades till kyrkan detta räkenskapsår, enligt Norrala kyrkoräkenskaper].
 
Sven Olofsson ägde i arv 64 mål jord i Fors, medan systern ägde 32 mål. Denna ej namngivna syster var gift med Lars Källbjörnsson i Ale nr 2 i dennes första gifte. [Arvsskiftesdokument daterat 1605-10-16 i gårdsarkiv för Närby nr 1 i Långvinds bruks arkiv, Enskilda arkiv A93, 1679-1927, F3:3, Härnösands landsarkiv; ett tack till Lars Nylander i Mo, som gjort mig uppmärksam på handlingarna.] Lars Källbjörnsson, av en välbärgad släkt bördig från Remsta nr 2, avancerade till underlagman i Hälsingland och köpte omkring 1614 det ansenliga Stornärby, efter vilket hans barn tog sig namnet Nerbelius. [Om släkten Nerbelius, se Släkt och Hävd 1990:3-4, s. 192f.] Om sonsonen Erik Larsson Nerbelius, död 1698, anges att den äldsta ministerialboken att han ligger begrafwen under den Hällen, som, Sal. Lars Kiälbiörnssons Förra Hustro af åhr 1623. den --- [den streckade linjen gjord i originalet]. [C:1, f. 34r]
 
(Om denne Lars Källbjörnsson kan jag tillägga att han beskrivs som 'närskyld frände' till salig kyrkoherden Nicolaus Petri på 'Clöstret' i Stockholm, det vill säga Riddarholmen, i ett köpebrev daterat 1613-11-30. Samma formulering om Lars Källbjörnsson använder också herr Nils' bror, Hans Persson i Närby, i köpebrev daterat 1613-11-18, liksom svågern bonden Erik Nilsson i Åkre, å sin hustrus vägnar i köpebrev daterat 1614 i november. [Långvinds bruks arkiv, A93, HLA - se ovan] Dessa tre var barn till den från Hälsingtuna bördige Per Nilsson och hans hustru Kerstin Sigfridsdotter från Norrala. Om Kerstin, som tillhörde en inflytelserik familj och hennes släktförhållanden, se U. Sikeborg: 'Anders Sigfridsson (Rålamb) och hans släktkrets i Hälsingland), Släkt och Hävd 1992:3-4.)
 
Sven Olofsson hade flera barn som omnämns i tvisterna om besittningsrätten till hemmanet efter hans död [renoverad dombok 1661:10 (1660-10-29), Svea hovrätts arkiv, RA; d:o 1664]:
 
Sonen Olof Svensson [anges som sådan i mantalslängden 1627 i Roterings- och utskrivningslängder, Krigsarkivet], som omtalas som avliden 1664. Han hade i november 1646 låtit uppbjuda någon jord han köpt av Hindriks hemman i Svarven [dombok för Hälsingland, HLA]. Hans son Sven Olsson avvek oväntat från hemmanet och dess skulder, vilket föranledde rättsprocessen.
Dottern Karin - se ovan.
Dottern Gölig; hon är sannolikt den Gölig Svensdotter i Fors som omkring 1649 fick ett utomäktenskapligt barn med den gifte bonden Per Larsson i Fors nr 2 (om honom, se för övrigt ett par av de tidigare inläggen) [dombok för Hälsingland 1649, HLA]. 1664 omtalas honom som bosatt på Heden i Söderala socken.
Dotter, som 1660 omnämns som gift med bonden Jon Olsson i Fallet i Skogs socken.
 
mm
7 Karin.
Hon var syster till bonden Per Eriksson i Långbro (nr 3) i annexförsamlingen Trönö. Denne sålde henne jord i Flysänget och Spångåkern. [Dombok för Hälsingland 1631, HLA].
 
[color=0000ff]*** Generation III ***[/color]
 
ff f
8 Jon Larsson,
bonde på Ingsta nr 1 från 1568 till och med 1584 [tiondelängder i Hälsinglands handlingar 1568:3 och 1584:3, Kammararkivet]. Han ägde 1580 tio kor [tiondelängd i Hälsinglands handlingar 1580:4]. Hans eventuella anknytning till den föregående ägaren Jon Olsson är okänd.
 
ff m
9 Sigrid,
skrivs som änka på Ingsta nr 1 från 1585 - då med hela 16 kor [tiondelängd i Hälsinglands handlingar 1585:1] - och till och med 1598, med tolv kor [d:o, 1598:1].
 
mf f
12 Olof Svensson,
bonde på Fors nr 2 redan 1565 [tiondelängd i Hälsinglands handlingar 1565:4] och till och med 1601 [hjälpskattelängd i Hälsinglands handlingar 1601:7].
 
Enligt ett bytesintyg daterat Norrala 1605-10-16 hade då skett skifte (bouppteckning) mellan salig Olof Svenssons i Fors efterleverska Kerstin, hennes son Sven Olsson och 'svågern' (i det här fallet liktydigt med ingift manlig släkting) Lars Källbjörnsson. Husen skattades för 70 daler och 10 öre. Därav löte hustru Kerstins del 18 daler, Sven Olofssons del 34 daler 3 1/2 mark och Lars Källbjörnssons 17 daler och 14 öre. Jorden, inklusive humlegårdar, kålgårdar och gårdstomten, omfattade till 101 3/4 mål jord. Däri äger Kerstin 5 3/4 mål, “som hon mz sinom S: man kiöpt haffuer”. Sven äger 64 mål och Lars Källbjörnsson på sin hustrus vägnar 32 mål. Och eftersom ibland dessa 101 3/4 mål “ähr mycken aflinge Jordh, som S: Oluff Suenss för många Penning kiöptt haffuer, Och Swen Olss icke förmåår ellr will giffua för kiöffte Jorden som hon Kåster. Derfför effter Jorden liger mångestes så när Lars Kelbiörnss till handa, som Swen Olufss, Begåvar fördenskull for.ne. Lars Kelbiörnss någenn Jordh aff sin hustrus __32 mååll Att behålla Wnder sin gårdh; Och skotte så både ifrå sig, och till ransackningh och legningh them emillann, hwilke så skedde [---].” [Gårdsarkiv för Närby nr 1 i Långvinds bruks arkiv, Enskilda arkiv A93, F3:3, HLA]
 
Olofs eventuella anknytning till den föregående ägaren Sven Persson är okänd.
 
mf m
13 Kerstin,
 
Hälsningar
Urban Sikeborg

2000-06-26, 20:12
Svar #16

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Släkten Nerbelius' äldsta led och familjen på Remsta nr 2 under 1500- och 1600-talen behandlas i en antavla som jag upprättat för bondhustrun Märit Persdotter, d. i Remsta ca 1676. Den finns nu upplagd på RÖTTER, i sektionen Tips&Råd/Landskap/Hälsingland.
 
Märit Persdotter upptas som nr 83 den antavla jag lade in den 21 maj i år i denna diskussion. Jag har ställt samman materialet på begäran av Anders Norin.

2000-06-27, 22:17
Svar #17

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Kommentar till ana nr 6, båtsmannen Nils Karlsson Bergström (d. ca 1742), i inlägget 2000-06-05:
 
Enligt en maskinskriven genealogi för jordbruksinspektören Pehr Olsson-Rosén (G. Odenstams arkiv, Genealogiska samlingar, Hälsinglands museum, Hudiksvall) och som jag just uppmärksammat var denne Nils Karlsson Bergström barnfödd i Skogs socken. Ingen källhänvisning lämnas emellertid.
 
Släkttavlan är troligen upprättad någon gång före 1950 av Anders Olov Nilsson i Edvik, Norrala.

2000-06-28, 02:33
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Urban: Jag hoppade till inför Nr 8 Olof Ingelsson  
Ström ovan, eftersom jag, i mitt sökande efter  
borgaredottern Margareta Olofsdotter (även kallad  
Ersdotter) Ström från Gävle, stött på följande  
födelsenotis:
=X=Ur Gävle C:1 1706 Junii 25 MARGTA: Föräldrar:  
OLOF INGEMARSSON STRÖM och H. MARGTA. Dopfaddrar:  
Comminister PETTER FODIN, ERICH ANDERSSON  
MEENLÖÖS, ERICH JERFGRENS (eller FORSGRENS)  
Hustru, ANDERS BÄNGTZ Hustru.
Nu tror jag ju inte att det är samma person, men  
syndigt leverne lät ju lite lockande att börja  
fantisera.....  
Namnlikheten var iallafall slående!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-07-25, 00:34
Svar #19

Utloggad Roland Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-03-19, 16:22
    • Visa profil
Hej Urban och alla andra!
 
Jag hittade en notis om en avliden Båtsman Per Olsson-Ringare som skulle vara avliden innan 1793 och en arvstvist i Norrala. Denna tvist skulle ha pågått en tid. Båtsmannen skulle vara gift med en Mattsdotter från Åsen i Elfdahlen. Eller hette han egentligen Per Nilsson-Ringare och var hans svåger? Svågern var född 1753-02-10 och står antecknad som Båtsman i Norrala/ Hälsingland i Hfb (1775-1785). Har någon något om denne båtsman?
 
MVH Roland.

2000-07-25, 11:11
Svar #20

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Hej, Roland! Jag skulle behöva lite fler uppgifter av dig innan jag kan titta närmare på problemet.
 
Hur lyder notisen mer i detalj?
Anges Per Olsson Ringare ha varit båtsman i just Norrala?
När du efterlyser mer uppgifter om denne båtsman, avser du då i första hand Per Olsson Ringare eller svågern Per Nilsson Ringare? (Jag antar att den senare är identisk med den Per Nilsson, som föddes 1753 i Åsen 15, Älvdalen, som son till Lissel-Nils Persson och Kerstin Larsdotter och som vi tidigare talat om.)
 
Det är ett elände att arbeta med Norrala kyrkböcker för den här tiden på grund av ministerialböckernas topografiska uppställning och att så många husförhörslängder saknas. I synnerhet den obesuttna delen av befolkningen behandlas rätt styvmoderligt. Men jag gör ett försök.

2000-08-21, 14:58
Svar #21

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Som ett led i min kartläggning av finnmarkerna i norra Dalarna och angränsande finnmarker i Hälsingland söker jag den första hustrun till Lars Gustavsson Walcher (Walker), född 1745-10-12 i Tjärnvall, Los, död omkring 1810 som organist i Borgsjö.  
Hustrun, okänd till namnet ska enligt uppgift ha dött i Norrala senast 1786, parets dotter Anna Helena Walker ska vara född där 1771-03-12.
 
Lars Gustavsson W var gift 2:a ggn med Märta Näsström från Timrå, död 1827 i Borgsjö.
 
Lars Gustavsson W var av finnsläkt och son till Gustav Larsson Kirjalainen, född 1722-08-04 i Norra Los, Los, död 1789-12-17 i Tjärnvall, Los. Gift 1745-05-27 med Ella Jonsdotter Korpinen, född 1716-07-17 i Hamra, Orsa (finnmark).

2000-10-01, 12:45
Svar #22

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
I min utredning över släkten Norling i Norrala - se inlägg den 13 maj 2000 - går jag tillbaka till sockensmeden Olof Norling, enligt åldersuppgift f. 1722, som äldste kände medlem. En ny uppgift pekar emellertid på att han var bördig från Enånger, vilket kanske gör det möjligt att spåra släkten vidare bakåt.
 
Enligt en notis i en äldre in- och utflyttningslängd ingående i ministerialböckerna för 1775-1822 (C:4), flyttade sockensmeden Olof Olsson Norling in till Norrala den 20 december 1743 från grannsocken Enånger. I utdraget ur prästen Anders Bäckners flyttattest (daterad den 8 november 1743) nämns han som Wår Soknesmeds dräng, ärl. och skickel. Olof Ohlson Norling, på sitt 22 åhr, med gott rykte. [C:3, p. 303]

2000-10-20, 16:34
Svar #23

Utloggad Mona Ljung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 10:59
    • Visa profil
Känner någon till något Olof Jansson f 1784 i Vågbro Norrala Fadern är Jan Olsson och modern Margta Jansdotter ev Jonsdotter.

2000-10-20, 20:35
Svar #24

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Hej, Mona! Jag har inga ytterligare uppgifter om Olof Jansson. Däremot tror jag att jag har kunnat belägga faderns, Jan Olssons, härstamning. Låt mig veta om du har något intresse av det.
 
Är du själv släkt med honom?

2000-10-22, 17:49
Svar #25

Utloggad Mona Ljung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 10:59
    • Visa profil
Hej Urban!
Olof Jansson är min mmfff.Jag är väldigt intresserad av fader Jan Olsson och även Margta Jansdotter.Tack Urban för dina inlägg,som är av stort intresse även om det inte rör min släkt.
MVH från ett regnigt London

2000-10-24, 15:29
Svar #26

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Olof Janssons (f. 1784) härstamning - här är vad jag har lyckats rota fram, Mona. Det tog ett tag innan jag kunde identifiera föräldrarna Jan Olsson och Margta Jonsdotter i Vågbro med paret med samma namn i Källene, men till slut fick jag i alla fall ihop det. Jag ser att Olofs farmors mor var prästdotter, om jag inte helt missuppfattat källorna; tycker du att präster är intressanta får du här ett ett dussintal att roa dig med, tillsammans med de ofrånkomliga Burarna, förstås.
 
[color=0000ff]Startperson[/color]
 
1 Olof Jansson,
född 1784-12-08 i Vågbro, Norrala. Faddrar: Anders Jonsson och hustrun Anna i Haga; Olof Lind och hustrun Kerstin Andersdotter [anges som bosatta i Vågbro 1787, C:5, 16v]; mamsell Brita Östlund [troligen släkting till  
Söderhamnsrådmannen Per Östlund, som startat det lilla tegelbruket
i Vågbro] och bokhållare Lock. [C:4, f. 13v]
 
[color=0000ff]*** Generation I ***[/color]
 
f
2 Jan (Johan) Olsson,
född 1757-11-10 i Å nr 2, Norrala, död i Källene utanvids, Norrala. Tegelbruksarbetare i Vågbro.
Jan (Johannes) föddes 1757-11-10 som son till bonden Olof Johansson och Karin Ersdotter i Å nr 2. [C:3, p. 149].
Vigselnotisen lyder: [1781 Decemb.] 30 BondeSonen Johan Olofsson i Å sampt Bondedottren, Margareta Jonsdotter i Kiällene. [C:4, f.98r] Han kallas därefter Jan Olsson i kyrkböckerna.  
När sonen Jonas föds 1782-03-03 är han och hustrun bosatta i Källene, där han tituleras dräng. [C:4, f. 10r] I husförhörslängden från samma år skrivs han under hemmanet Källene nr 2. [A:1, 1782, p. 10] När sonen Olof föds 1784-12-08 är paret emellertid bosatta i Vågbro. Eftersom en av faddrarna är mamsell Brita Östlund arbetade han antagligen redan då på rådman Per Östlunds tegelbruk i Vågbro.
Jan Olsson och hustrun Margta Jonsdotter i Vågbro står 1787 som faddrar till en son till bonden Mickel Jonsson (Margtas bror) och hustrun Kerstin Ersdotter i Källene nr sub 3. [C:5, f. 17v] Jan Olsson och hustrun Margta Jonsdotter på Vågbro står dessutom 1795 som faddrar till en son till bonden Per Abrahamsson och hustrun Kerstin Olsdotter i Å i andra ändan av socknen. [C:5, f. 29r]  
Han kallas Johan Olsson i födelsenotiserna för döttrarna Kristina och Kristina Katarinan 1790 och 1795; han och hustrun är då fortfarande bosatta i Vågbro. Jan Olsson flyttar sedan tillbaka till Källene och blir husman där. Husman Jan Olofsson i Källerne avled enligt dödboken 1800-05-16 i bröstfeber, 42 år, sex månader och fem dagar gammal. [C:5]  
 
Gift 1781-12-30 i Norrala med  
 
m
3 Margta Jonsdotter,
född 1759-06-26 i Källene nr sub 3, Norrala, död 1826-09-29 i Källene utanvids. Bosatt i Vågbro, Norrala.
Faddrar: Jon Jakobsson och hustrun Kerstin Mickelsdotter i Ringa; Per Jonsson och hustrun Sigrid Persdotter i Hamre. Ungfaddrar: Pell Persson och Karin Persdotter i Hamre. [C:4, p. 281]  
I husförhörslängden 1777 skrivs den artonåriga Margta, född 1759-06-26, som dotter till bonden Jon Mickelsson (född 1707-12-20) och hustrun Kerstin Larsdotter (född 1720-09-05) i Källene nr sub 3. [A:1, 1777, p. 18]  
I följande husförhörslängd från 1782 - den sista före 1816 - skrivs Margta med maken Jan Olsson och sonen Jonas som bosatta på Källene nr 2, där de tjänade. Födelsedatumet är detsamma. [A:1, 1782, p. 10]  
Margta skrivs i husförhörslängden 1816-21 bland Källene utanvidsfolk som Afl. Br[uks] Arb[etaren] J. Ols. E[nka] Margta Jonsdotter, född 1759. [AI:2, f. 53v] I den följande husförhörslängden, 1822-1827, antecknas om henne: Fattig. Död d.  
29/9 1826. [AI:3, f. 169v, 170r]
 
[color=0000ff]*** Generation II ***[/color]
 
ff
4 Olof Johansson,
född 1726-01-16 i Ingsta, Norrala. Bosatt i Å nr 2, Norrala.
Faddrar: Per Hansson och hustrun Ingrid i Hambre; Hans Gulliksson och hustrun Kerstin i Hamre; Olof Andersson i Borg; jungfru Brita Paulson [sic]. [C:2, uppsl. 101] Hans födelsedatum och föräldrar anges också i vigselnotisen. [C:3, p. 9]  
 
Gift 1754-11-10 i Norrala med  
 
fm
5 Karin Ersdotter,
född 1727-09-10 i Å nr 2, Norrala. Bosatt där.  
Faddrar: Herr pastor Aurivillius och madam Christina Flodman; adjunkt K. Elfvik och madam Catharina Öijer; Jon Andersson i Å, hustru Ingrid i Å; Magister Olof Nordlinder (absens [dvs. frånvarande] i Vpsala) samt Helena Svensdotter i Å. [C:2, uppsl. 7]
Vigselnotisen på uppslaget för Å nr 2 lyder: Ärl. pigan Carin Ersdotter 1754 d. X Novemb. född 1727. d. X. Sept, fadren Eric Swensson och modren Christina Larsdotter Fernaea i Å, med ärl. drängen Olof Johansson född 1726 d. 16 Januarii, Fadren Johan Flygare i Hamre, modren Margta Ohlsdotter. [C:3, p. 9]
 
mf
6 Jon Mickelsson,
född 1707-12-20. Bonde i Källene nr sub 3, Norrala.
Födelsedatumet är hämtat ur husförhörslängden för 1777. [A:1, 1777, p. 18] Jag har inte hittat honom i födelseboken för Norrala. Domböckerna kan säkerligen berätta mer om hur han kommit i besittning av hemmanet.  
 
Gift med  
 
mm
7 Kerstin Larsdotter,
född 1720-09-05. Bosatt i Källene nr sub 3, Norrala.
Födelsedatumet är hämtat ur husförhörslängden för 1777. [A:1, 1777, p. 18] Jag har inte hittat henne i födelseboken för Norrala.  
 
[color=0000ff]*** Generation III ***[/color]
 
 
ff f
8 Johan Flygare.
Bosatt i Ingsta och/eller Hamre, Norrala.
Han anges vid sonen Olofs födelse som Johan Flygare i Ingsta. (Födelsenotisen är införd i avdelningen bland båtsmansfolk och andra, icke-besuttna i socknen.) [C:2, uppsl. 101] Han är åtminstone 1740, vid dottern Margtas födelse, båtsman i den fjortonde rotan, som omfattade de små byarna Ingsta och Hamre. [C:4, p. 36]  
Han och hustrun finns inte i vigselboken för Norrala. I sonen Olofs vigselnotis 1754 anges de som bosatta i grannbyn Hamre. [C:3, p. 9]
 
Gift med  
 
ff m
9 Margta Olsdotter,
född 1695-12-25 i Närby nr 1, Norrala, död (begravd 1763-03-30) i Å nr 2, Norrala. Bosatt i Ingsta och/eller Hamre i samma socken.
Enligt dödsnotisens åldersuppgift skulle hon ha fötts i januari 1695 i Närby. Då föddes visserligen en Margareta Olsdotter, dotter till landbonden Olof Jönsson och hustrun Sigrid. Men här avses sannolikt den dotter med samma namn som paret fick redan den 12 december samma år och vars födelsenotis är införd strax under. Kyrkoherden har tydligen beräknat åldern utifrån fel Margareta/Margta.  
Faddrar: Per Jonsson och hu. Karin Persdotter i Närby; Jon Jonsson och hu. Margareta Eriksdotter i Närby. Ungfaddrar: Båtsman Anders Andersson Orre, Ragnel Jonsdotter från Bleckåås (dvs. Bleckåsen) i Alsens socken i Jämtland. [C:1, f. 33v]  
Dödsnotisen lyder: 1763 d. 30 Martii afled för detta Johan Flygares änka, hust. Margta Ohlsdotter, född i Närby, manen warit Båtsman i Hambre, wistats sista åren hos sin Son, Olof Johansson i Å. Lefwat stilla och Christel. 68 år och 2 månad. begrofs d. 4 april. [C:3, p. 521]  
 
fm f
10 Erik Svensson,
född 1700 i Å nr 2, Norrala, död där, bonde på hemmanet.
Födelsenotisen med dess dödsårsangivelse är införd i efterhand, 1749, av brodern, kyrkoherden och prosten Olof Nordlinder i Norrala. [C:1, f. 3v].  
Eriks och hustrun Christinas anor hittar du i min släktutredning 'Antavla för Karin Larsdotter i Å, Norrala socken, Hälsingland' på
RÖTTER (http://www.genealogi.se/halsanor.htm).
 
Gift 1725 med  
 
fm m
11 Christina Larsdotter Fernaea,
född i Mo prästgård, död 1744-04-20 i Å nr 2, Norrala. Bosatt där.
Dödsnotisen lyder på uppslaget för Å nr 2: Christina Fernaea 1744 20 Apr. __ [begravd] 26 Apr. Sal. Eric Swens hustru, som nu andra gången warit gift med Mårten Johanson ifrå Swartwik, född Kyrkherden Lars Fernaei dotter i Mo, gifte sig 1725 och dödde efter barnsäng af twillingar lefuat Christl. i 43 år. [C:4, p. 408]  
 
[color=0000ff]*** Generation IV ***[/color]
 
ff mf
18 Olof Jönsson,
född 1640 (ca), död 1729 i Närby nr 1 (Stornärby) och begravd den 13 juli. Landbonde på Stornärby.
Hans namn finns noterat på hemmansföreståndarens plats på uppslaget för Närby nr 1 som Oluf Jönsson Landboo, efter den föregående brukarens, Erik Larsson. [C:1, f. 33v]  
Begravningsnotisen lyder: 1729. d. 13. Julii Begrofs Olof Jönson i Närby, effter en Christelig, Mycket stilla och Sackmodig [sic] wandel, Han lades under Grafhällan mitt emot wästra Kyrkiodören, och war Hans Ålder 89. Åhr. Liktexten af Es: 57. v. 2. The som redeliga för sig wandrat hafwa, komma till frid, och hwilas uti theras Kamrar. Test. 6. dl.r K.mt. till the fattiga En dl.r K.mt.
[C:1, f. 34r]
 
Gift med  
 
ff mm
19 Sigrid Persdotter,
född 1653 (ca) i Hamre, Bollnäs, död 1742-04-12
i Närby nr 1, Norrala. Bosatt där.
Hon nämns tidigast i samband med dottern N.N:s födelse 1692, men endast med dopnamn. [C:1, f. 33v]
 
Begravningsnotisen för hustru Sigrid Persdotter lyder: död 1742 12. Apr. (---) Olof Jönssons änka, född i Båldnäs och Hamra by, warit landbo hustru i Stornärby, gift i 53 år, haft 11 barn, änka uti 13 år. Warit i sin tid husachtig och Gudfruchtig med sachtmodighz och gifmildhet, siuk på slutet i 4 dagar, 89 år gl. [C:4, p. 414]
 
Hälsningar
Urban

2000-10-24, 23:19
Svar #27

Utloggad Susanne Rönnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2012-02-01, 22:57
    • Visa profil
    • www.pisces.se
Hejsan!
Jag har försökt att leta reda på en person född i Norrala, men lyckades ing? vidare. Vet inte om ögonen var för trött efter en hel dags forskande och jag missade henne totalt.
Är det någon som stött på Carin Forsgren f. 1812-04-17 i Norrala?

2000-10-25, 18:17
Svar #28

Utloggad Mona Ljung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 10:59
    • Visa profil
Tack snälla Urban!Karin Larssons antavla har jag haft mycket glädje av.Laurentius Erici Schalin är min mfmfffmffmf.Apropå präster är Olaus Raijerus Helsingius min mammas fmfffmffffff.Han är även min pappas fmfmmmfmmmfff.Jag har stor nytta av allt du skriver,som du nu förstår.Men det är omöjligt att kolla allt du forskat fram trots att du uppgivit källor.Jag litar på dig.

2000-12-01, 19:37
Svar #29

Ann Katrin Noreliusson

ÄR DET NÅGON SOM HAR/SKRIVER LITTERATUR OM FRIDSBACKA, PELL-PERS KULLEN I FORSBACKA SÖDERHAMN ETC. MIN PAPPA MARTIN LARSSON F. 1916
ÄR DÄRIFRÅN. SKULLE VARA ROLIGT ATT LÄSA OM DEN TRAKTEN.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna