ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berga AI:9 (1831-1840) s,370  (läst 708 gånger)

2013-01-26, 00:07
läst 708 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej  
Jag försöker förstå var Sven Bengtsson, hustrun Stina Nilsdotter och barnen flyttar, när de flyttar från Ekornarp Per Erlandsgården. Jag kan se att de flyttar 1831 och jag tycker att det ser ut som Hult Söregård, sen flyttar de igen? 1832 till Hult Söregård? 1833 flyttar det till något som tycks vara L. Väno alt.L.Varö
Jag har gått igenom flera husförhörslängder och funnit ett slags Rotesystem som pästen nogsamt skrivit, men jag kan absolut inte finna något som heter Hult Söregård.Ibland stirrar man sig blind och får mikronickar när sida efter sida dyker upp. Jag kan ju absolut ha missat dem, men i Vadstena har man ordnat med boställena i bokstavsordning och jag finner det inte där heller!  
Kan någon som är duktig på att tyda texter se vad det står? och sedan hjälpa mig med i vilken Rote familjen flyttar till.
Det begränsar ju sökområdet betydligt. Jag känner att jag har tappat bort dom och det är olustigt.  
Jag hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig så att jag kan fortsätta följa i mina anfäders spår.

2013-01-26, 08:27
Svar #1

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Eva
 
Du hittar dem i Vittaryd AI:5 s 132, Berga var annexförsamling under Vittaryd.
Även Hult sg finns i Vittaryd.
 
mvh Åke

2013-01-26, 08:50
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Åke hann före med svar.
 
Historik:
Berga pastorat omfattar Berga, Vittaryd och Dörarp. För prästerna blev det naturligt att när familjer flyttade inom de tre socknarna skrev man endast bynamnet. Sedan 1919 är Berga huvudförsamling och de båda andra socknarna annex.
 
Socknen Torset lades redan under medeltiden samman med Berga. Halltorp socken lades samman med Dörarp på 1500-talet
Källa: VSHM del III

2013-01-26, 12:21
Svar #3

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Jag är er, Rune Johansson och Åke Dahl, evigt tacksam för hjälpen, nu kan jag fortsätta i lugn och ro.  
Med vänlig hälsning
Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna