ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arby C.7 sidan 111, ortsnamn?  (läst 834 gånger)

2011-05-05, 22:34
läst 834 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan
Jag har problem att få ut något vettigt av en födelseplats i Arby.
Maria Charlotta föds i Arby 1853-09-16 (Arby C:7 sidan 111), men vad är ortsnamnet?
Ortsnamnet förekommer bland dopvittnena också, även på ett dopvittne till personen som föds efter henne.
Står det Träknif??  
Jag har försökt att hitta någon plats (kollat i SOFI:s ortsnamnsregister, Svenska ortsnamn och i registren till hfl:erna) som skulle kunna stämma överens och jag har testat massa olika namnvarianter men inte lyckats hitta någon plats i Arby som skulle kunna passa in, ens om jag testar de mest märkliga namnförslagen min hjärna kan få ihop.



2011-05-05, 23:18
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Mårten!
 
Visst står det Träknif (numera Träkniv). Det är dock lite lurigt, för även om födseln är inskriven i Arby kyrkobok så tillhörde nämnda by Karlslunda församling. Denna församling ingick i pastoratet Arby, Hagby och Karlslunda t.o.m. 1961, och var ett kapellag till Arby församling under namnet Arby kapell.  
 
Av den anledningen finner man också byn Träknif i Karlslunda kyrkoarkiv, och Maria Charlotta med föräldrar och sex syskon finner man i Karlslunda AI:4 (husförhörslängd 1845-1858), s 236.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-05-05, 23:32
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
hejsan och stort tack!  
ja det var ju en lite knepig fördelning.. Födelselängder på ett ställe och husförhörslängderna på ett annat.. Det var nog första gången jag råkat ut för det.
 
Tack igen!

2011-05-06, 10:51
Svar #3

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:26
    • Visa profil
Karlslunda blev annexförsamling till Arby 1873 under namnet Karlslunda och födda, döda, vigda bokfördes i Arby till dess.
Tidigare hette Karlslunda Arby kapell, som Markus nämner.
Husf.l. är en helt annan sak.
 
Birgitta B
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna