ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vrigstad AI: 4 sid 390 Torpet Hagen el Hoåsen  (läst 732 gånger)

2003-07-14, 16:37
läst 732 gånger

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande:
På torpet Hagen el Hoåsen i Vrigstad bodde en familj, nyssen komna från Nydala, som hette Johan/Johannes Jönsson och Catharina Danielsdotter. De hade bl a dottern Anna/Annika som var född 25 nov 1794 i Hjälmseryd (F). De tre äldre systrarna verkar till att flytta vidare till andra socknar och det är de som jag har lite svårt att tolka. Kan någon hjälpa mig med det? Sen ser det för övrigt lite konstigt ut, hela familjen verkar vara strukna men för pappan, mamman och den yngsta dottern finns ingen notering vart de tagit vägen.
Är det sedan någon som forskar just på denna familj är jag glad om vi kan utbyta tankar och ide?r för vidare forskning om denna familj.
Hälsningar från

2003-07-14, 22:07
Svar #1

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Annika,
Jag tänkte gå in och försöka kolla lite åt dig men då får du nog ge någon referens, t.ex. volym och sida eller genlines id.
Jag har en Johan Jönsson född 1770 i Norra Ljunga.
1791 tappar jag spåret och vet inget mer om honom.
Kan det vara samma Johan?
Mvh
Barbro

2003-07-15, 11:11
Svar #2

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Om du ser på rubriken jag satte till diskussionen, hittar du vilken volym och sida familjen finns på. Tack för att du försökte, kanske du kan prova igen? Vår Johan Jönsson var född omkring 1752, dock vet jag ej var.
 
Hälsningar från

2003-07-15, 21:51
Svar #3

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej igen Annika!
Det var heeeeeeeemskt varmt när jag skrev inlägget.
Lovar att läsa bättre nästa gång.
Nu har jag gjort ett försök. Här kommer förslagen:
 
Caisa: Den klarar jag inte. Frågan är om det ens står socken efter namnet.
Stina 1809 till Beckseda? socken(Bäckseda)
Lena 1809 till Bergs? socken.
 
Jag har själv kämpat med Vrigstads böcker. de är många gånger riktigt svårlästa.
 
Jag har en hel del släkt i socknarna runt Vrigstad så vi kanske hörs igen.
 
Trevlig sommar!
Barbro

2003-07-15, 23:02
Svar #4

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Du har nästan precist läst som jag själv tolkat texten, jag undrar dock om det inte står Berga socken? Det är så bra när fler ögon tolkar en text man är osäker på. Nu är det bara att kämpa vidare. Tack än en gång för din välvilja.
Varma blekingehälsningar
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna